yamaha_mt09




Aprilia Dorsoduro 1200

Aprilia Dorosoduro 1200 zapadá do kategorie Hypermotard, kde má zcela jistou šanci převzít velení nad ostatními motocykly. Dvouválcový motárd s obsahem téměř 1200 kubíků a 130 koňmi s neuvěřitelně lehkých a pevným rámem nabízí každému jezdci to nejlepší, co může motárdový motocykl nabídnout, tedy výkon, přesnou linii ideální stopy a vzrušení ze samotné jízdy.

Kapitoly článku

Design, motor, brzdy

Design motocyklu je velmi obdobný jako u SMV750. Přední ostře střižený blatník koresponduje s maskou Dorsodura, kde dominuje potkávací světlomet a elegantní poziční světlo. Linie velkého Dorsodura jsou čisté a jednoduché, zkrátka nic přebytečného na tomto motocyklu nenajdete, a takhle by měl vypadat správný motard.
Přístrojové desce dominuje analogový otáčkoměr, který je doplněn čtvercovým digitálním displejem tak, jak ho známe u jiných motocyklů Aprilia. Pohledem na široký celek kolem palivové nádrže a zadní kapotáž zakrývající poměrnou část koncovek výfuků působí Dorsoduro celkem těžkým dojmem. Pohonnou jednotkou velkého Dorsa je kompaktní, čtyřdobý, kapalinou chlazený pravoúhlý dvouválec o objemu 1197ccm. Je o pouhých pár centimetrů širší než motor SMV750 a disponuje nejvyšším výkonem 130 koní a úctyhodným točivým momentem 115 Nm při 7 200 obrátkách za minutu. Již kolem 3 500 ot./min. výrobce udává točivý moment vyšší než 90 Nm, což je opravdu hodně.
Palivový systém je samozřejmě řízen elektronicky a opět zde najdeme výběr ze tří charakteristik S, T a R. Pokud chcete využít maximální výkon motocyklu, režim Sport se nabízí jako nejlepší varianta. Plný výkon také využívá režim Touring, ovšem průběh motoru je o mnoho měkčí a motocykl je pod větší kontrolou. Charakteristika posledního režimu Rain je jasná ze samotného názvu, doporučuje se použít za mokrých podmínek nebo snížené přilnavosti. V tomto režimu využívá Dorsoduro 100 ukázněných vraníků.
Výfukový systém je vyroben z nerezové oceli a je lehčí než výfuk slabšího Dorsa SMV750. Někoho by mohl zmást dojem, že velké Dorso disponuje totožným rámem jako má 750tka. Není tomu tak. Některé části rámu jsou vizuálně srovnatelné, ale došlo pochopitelně k použití pevnějších dílů z důvodu většího namáhání. Rám je vyroben z ocelových trubek a hliníkových bočnic připevněné silnými šrouby. Přední teleskopická vidlice USD o klasickém průměru 43 mm je plně stavitelná a její zdvih činí 160 mm. Kyvná vidlice je z hliníkové slitiny a na ní je namontován tlumič Sachs se zdvihem 155 mm. I zde si můžete nastavit předpětí pružiny a kompresní a zpětný útlum, jak je libo.
Brzdové ústrojí je osazeno komponenty společnosti Brembo. Vpředu dvojice čtyřpístkových čelistí s plovoucími kotouči a vzadu jednopístkový třmen. Jelikož jsme testovali příplatkovou verzi Dorsodura, motocykl byl vybaven ještě systém ABS, jehož přední a zadní brdový systém je na sobě nezávislý a ATC s třemi (1-3) režimy intervence kontroly trakce korespondující s charakteristikami motoru S, T a R.

Jízda

Druhý den ráno jsme byli rozděleni do skupinek po deseti, které postupně opouštěly hotel společně s dvěma instruktory. Já měl tu výhodu, že jsem byl zařazen do jediné skupiny, která skýtala pouze šest novinářů. Říkal jsem si, že to bude alespoň svižnější jízda a na nikoho se nebude muset čekat. Když jsem usedl za řidítka, sotva jsem dostal paty na zem, ale jinak posez je velmi příjemný, takový klasický motárdový.
Na levém řidítku zmáčknu hlavní tlačítko MODE směrem doleva, tím aktivuji ATC a volím střední režim kontroly trakce. Společně se zapnutým ABS vyrážíme směr městečko Algar, kde jsme měli stanoviště. Těšil jsem se, až poprvé vezmu pořádně za plyn. Musím říct, že výkon respektive točivý moment od spodních otáček je na všechny rychlostní stupně fascinující. Motocykl je doslova hladový po akceleraci a připraven na ty nejtěžší podmínky.
V ukázněném hadu svištíme pár kilometrů po dálnici, ale brzy sjíždíme na vedlejší silničky, kde začíná to pravé rodeo stvořené velkému Dorsu přímo na míru. Mile mě překvapila funkčnost vyvýšeného ochranného štítku proti větrným proudům. Bez větších větrných rázů se dá cestovat slušnou rychlostí. Maximální rychlost jsme měli zakázáno vyzkoušet, protože skupinu jedoucí před námi zastavili místní policisté a promlouvali jim do duše, jakou že rychlostí se jezdí po dálnici… Samotný představitelé velkého Dorsodura garantovali maximální rychlost okolo 240 km/h. Na motocykl s motárdovými geny nadmíru dostačující.
Když jsme se proplétali menšími vesničkami, nemohl jsem si zvyknout na přepínač směrových světel, který byl velmi necitlivý a po každém odbočení jsem se několikrát ujišťoval, zda je směrovka skutečně vypnutá. Na takto těžký motocykl je podvozek trochu měkčí a při rychlé změně směru jízdy má podvozek opožděné reakce. To vše by vyřešilo větší přepětí u předních vidlic. Levá zatáčka střídá pravou a nejvíc dostává zabrat druhý a třetí převodový stupeň. Převodovka i u tohoto motocyklu funguje excelentně a na citlivost spojkové páčky si rychle zvykám.
Dorazili jsme do městečka Algar, kde si dopřáváme menší odpočinek a zároveň čekáme na pokyn fotografů, kteří nás budou fotit na horských silničkách. Když jsme přijížděli do městečka a v jeho centru jsme odbočovali doleva k místní cafeterii, záměrně jsem přejel písek ležící v cestě stylem hobby krosaře a čekal, jak se s tím ATC popere. Kontrola trakce nezaváhala ani vteřinu a okamžitě reagovala snížení točivého momentu. To vše se odehrálo téměř plynule a já jsem pocítil pouze krátké podklouznutí, které bylo vzápětí eliminováno. Co se týká systému ABS, tak o předním systému ani nevíte, že je v plné pohotovosti. Žádné propadání páčky ani její měkkost, naprosto ojedinělá záležitost, se kterou jsem se ještě nikde nesetkal. Na každém motocyklu, který disponoval systémem ABS, jsem cítil při jemném zmáčknutí páčky přiměřenou zpětnou vazbu, zde nikoli.
Po delikátní španělské kávě vyrážíme nafotit nějaké obrázky a tak si vypínám ATC i ABS, abych mohl vůbec vyzkoušet zvednout Dorsoduro na zadní. Motocykl si přímo libuje v jízdě po zadním kole. Po focení se jeden z průvodců se třemi francouzskými novináři vydává na cestu zpět, protože nechtějí zmeškat svůj let. To byla voda na mlýn nás tří a Daniela, našeho instruktora. Čekala nás totiž ta prává rychlá jízda tamními serpentinami. Vyrážím jako druhý hned za Danielem, mimochodem italským policistou sedlající služební motocykl BMW. Měl jsem co dělat, abych ho stíhal. Začínám Dorsu opravdu zatápět, každou rychlost se snažím využít optimálně, někdy až do samotného omezovače, který spíná v 9,500 tisících. Daniele zvyšuje tempo a v mých zpětných zrcátkách, ve kterých je dobře vidět, mizí další dva účastníci zájezdu. Horské silničky jsou lemované dřevěným svodidlem a v duchu si říkám, jen to tady nezahodit. První sanitka by totiž do těchto končin přijela asi až druhý den.
Motocykl mi padl do ruky velmi dobře a poměrně rychle jsem si zvykl na jeho chování. Táhlé zatáčky prolítávám v sedle Dorsa s pocitem bezpečí, jen těm gumovým stupačkám jsem nepřišel na chuť. Po téměř 40 kilometrech různých opuštěných klikatic jsme se ocitli na dálnici a uháněli k hotelu. Na tomto stroji stačím ještě vyzkoušet mou maximální rychlost, aniž bych předjel našeho průvodce a řeknu vám, že 187 km/h tam bylo co by dup. U hotelu ještě kontroluji průměrnou spotřebu během naší jízdy, ta se vyšplhala na 8,4l/100km.

Kdo by měl zájem prozkoumat Dorsoduro 1200 pěkně zblízka, má možnost již v těchto dnech navštívit motosalon Aprilia v Praze na Vrbovce a případně si velké Dorso vyzkoušet, ten zážitek stojí zato. Nyní je navíc na Dorso zaváděcí sleva mínus 20tis. Kč. Mé účinkování na oficiálním testování nových modelů Aprilia končí příjemnou debatou se členy Aprilia týmu a já trochu unaven po náročných třech dnech opouštím teplé Španělsko, abych Vám mohl popsat své dojmy a pocity z těchto dvou italských krasavic, se kterými jsem si užil neskutečnou dávku zábavy.
Náš tip

Přečtěte si redakční test modelu Dorsoduro 750.

Informace o redaktorovi

Tomáš Mikšovský (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 174 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (17x):
Motokatalog.cz



TOPlist