yamaha_demo_tour




Z druhé ruky - Yamaha R6

Kapitoly článku

Rok výroby 2006 – 2015

Zpátky do okruhového světa a rovnou na vrchol. Tak přesně tímhle by se dala charakterizovat modernizace v roce 2006. Pokud je nějaký sportovní model na trhu déle jak dva roky bez nějakého vylepšení, okamžitě ztrácí na ostatní. Aby mohlo dojít opět k vyrovnanému souboji s konkurencí musí pak výrobce předělat celý stroj. U Yamahy R6R však neplatí ani jedno. Design je nádherný i dnes a je pramálo japonských strojů, které by na tom byly podobně. A ještě když vezmeme v úvahu, že jde o sportovní nářadí, které podléhá stárnutí nejrychleji. R6R je unikátní po designové stránce a technikou pak nasadila opravdu vysokou laťku.

Zcela přepracovaná je přední část motocyklu, zejména oblast otvoru pro přívod vzduchu do komory sání a přední světlomety. Tvář motocyklu tak působí ještě sportovnějším dojmem, než předchozí verze. Zcela jiná je také zadní podsedlová část, kde v případě, že si odmyslíme líbivý a zajímavě provedený držák registrační značky, který se dá i jednoduše vymontovat, dostáváte vzhled hodně příbuzný závodním speciálům. I boční kapotáž a kryt nádrže se podstatně změnily a dotvářejí tak celkově vzhled R6tky, která působí mnohem lehčím a obratnějším dojmem a nejde jen o dojem. 

PilnikCBR R6R 2006

Tak začal bych tím, že R6 je fakt skvělej supersport. Motorka se skvěle ovládá, nejlepší pneu co jsem na ní měl jsou Pirelli Supercorsy, ale je dost měkká takže je hned pryč.. Na cestování je skvělá Dunlop Sportsmart, celkem to na ní sedí a má i nějakej ten nájezd km. R6 má dost tvrdej podvozek , takže motorka funguje na dobré silnici nebo na okruhu, na cestování to moc není :). Určitě bych doporučil k R6 dokoupit tlumič řízení, jinak je to bez tlumiče pěkná bestie. A výborná věc je o zoubek menší kolečko dopředu, motorka je v sérii od spoda celkem líná..
K záporům bych ti napsal asi to že mě už u druhé R6 zradilo čidlo na stojánku. Pak dále, v sérii to má nic moc brzdy, třeba při srovnání s Hondou velmi znatelnej rozdíl! Pak další věc, u hodně R6 se dost často a velmi brzo ozývá spojka, ale bylo mi řečeno že je to u Yamahy normál, tak nevím. Jinak je to prostě spíš motorka která funguje ve vysokejch otáčkách a vyšších rychlostech, ten kdo si ji koupí na cestování si jí moc neužije.. je to už taková okruhovka z linky.


Nízká hmotnost svádí nejen k rychlým průletům, ale i k pomalým projížďkám. V tu chvíli však motocykl protestuje neochotou zatáčet. Z vyššího sedla musíte intenzivněji udávat povely nohama a jelikož motor ve spodních otáčkách prakticky neexistuje, zapomeňte, že vás z problémů vytáhne právě on. Posed je oproti starším modelům více sportovní, pouze do ruky lépe padnou vhodněji natočená řídítka. Nicméně jde o extrémnější posed. Je to supersport se vším co k tomu patří. Sedlo spolujezdce je na motocyklu opět spíše pro nouzové přejetí.

Díky úpravám na motoru, má nová R6R 133 koní při 14 500 ot/min, což je asi o 7 koní víc, než měla předešlá verze a maximální výkon se tak přesunul i do vyšších otáček. Červené pole otáčkoměru tak nyní začíná až v 17 500 ot/min. Kroutící moment zůstal zhruba na stejné úrovni jako u předešlé verze. Motocykl je o 1 kg lehčí a tak populárně sledovaný poměr výkon/váha ještě o trochu vzrostl. Průběh výkonové křivky trochu ztratil v nižších otáčkách a tak nástup je mírný, a až od nějakých 10 000 ot/min začíná teprve to pravé peklo. 


Ovládací prvky jsou nezměněny, budíky podsvícené do červena působí efektně a jsou z nich dobře čitelné všechny údaje. Zpětná zrcátka nejsou jen na ozdobu, ale když si je dobře nastavíte, tak můžete očekávat i dobrý rozhled za sebe. Pro někoho může být problémem prostor pod sedlem spolujezdce, kde není už místo ani na ten zámek. Tedy lépe řečeno, zde není místo totiž už vůbec žádné. 


Nově zkonstruované 4-2-1 svody jsou zhotoveny z titanu stejně tak jako vnitřní část koncovky výfuku, jejíž objem byl zvětšen a je osazena katalyzátorem. Samotný obal koncovky výfuku je zhotoven z hliníku. Díky použití těchto ušlechtilých materiálů se podařilo snížit hmotnost celého výfukového systému o jeden kilogram. Pokud již hovoříme o plnění a vyprazdňování spalovacího prostoru, nesmíme opomenout nově řešený airbox, který je naplňován mohutnými „nozdrami“ jež jsou umístěny v přední části kapotáže mezi dvojicí ostřížích světlometů. Z airboxu je pak vzduch přiváděn k již zmíněné škrticí klapce, kterou ovládá  snímač otáček.
 
Phobos R6R 2008

Raketka (R6 r.v. 2008) je moje druhá R6. První - Bábina - r.v. 1999 byla zároveň moje první okruhovka. Tyhle dvě motorky se prakticky nedají srovnat. 2008 je úplně nová motorka a se starým modelem má společnej jenom počet válců. Na silnici jsem jel na Raketce jenom jednou a nebyl to nic moc zážitek. Je fakt hodně tvrdá. 1999 byla v tomhle směru mnohem přijemnější. Na okruhu považuju sportovní šestku za to nejlepší, co si může běžnej smrtelník pořídit. Osobně vůbec netoužím po litru. Klidně bych se svezl, ale závodit bych na tom zatím asi nechtěl. Šestky jsou mnohem jednodušší - naštěstí se jich netýká ten kopec elektroniky, co dneska cpou do litrů. Navíc nemusíte mít půl mega, abyste mohli mít konkurence schopnou motorku. Neměl jsem možnost srovnat R6 s ostatníma šestkama, ale předpokládám, že prakticky si budou všechny hodně podobný.

Co se týče spolehlivosti, tak mi přijde neuvěřitelný, co Yamaha vydrží. Ta moje má za sebou tak 30tis. okruhových kilometrů (nikdo to neví přesně). Dvakrát jsem preventivně repasoval motor, ale nic zásadního tam nebylo. Pro letošek mám konečně závodní podvozek. S tím standardním jsem se dostal na 2:16 nízkejch na Slováči. Zatím jsem byl jezdit jenom jednou v Mugellu - takže nemám s čím porovnávat. Ale zdá se, že gumy vydrží se závodním podvozkem dýl. Tohle ale budu moct potvrdit až budu mít za sebou pár víkendů někde, kde to znám. Každopádně pokud nechcete jezdit na okruhu fakt hodně a 2:15 v Brně vám přijde jako rychlej čas, tak je podle mě standardní podvozek víc než dostatečnej.
Chcete-li znát nějaké častěji se opakující závady, tak vás musíme zklamat nebo spíš potěšit. Na to jak velký výkon v sobě malý kompaktní motůrek ukrývá, se jedná o bezproblémový motocykl. Otáčkami bičující vnitřnosti jsou odolné i dlouhodobému užívání na okruhu. Motor je sestrojen tak, aby nejlépe dýchal v otáčkách a tak věřte, že podtáčením ho ničemu neušetříte ba naopak. Takže nebát se to roztočit. Občas pozlobí zatuhlé lanko u výfukové přívěry. Někdy pomůže promazat v místě u servomotůrku, někde to řeší novou laděnou koncovkou a rovnou nandají i komplet svody.
Od roku 2008 došlo k lehkému faceliftu a změny se odehrály i na technice, aby motocykl zabíral už od nějakých osmi tisíc otáček a nečekali jste až překročíte desítku. Výrobci se to povedlo a motocykl se stal použitelnější i pro běžný provoz. Stále ale platí, že se jedná o nejsportovnější šestku na trhu, takže nefňukat, když vám to dole nepojede a ozve se zápěstí, krk a kolena. Do dalších let se R6R stále nepatrně upravovala, ale nešlo vyloženě o facelift. Sem tam se poladil výkon a barevné variace, ale nic co by výrazným způsobem ovlivnilo chování při jízdě.

Informace o redaktorovi

Tomáš Procházka - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (19x):
Motokatalog.cz



TOPlist