yamaha_mt09




Z druhé ruky - Triumph Speed Triple

První motocykl, který nesl hrdě název Triumph se zrodil již v roce 1902. Německý obchodník Siegfried Bettmann a inženýr Mauritz Schulte osadili jízdní kolo motorem o výkonu 2,25 kW a zakládají v Coventry společnost pod názvem Triumph Cykle Co. Továrna se rychle rozrůstala, ale těžké časy nastaly během druhé světové války, kdy byla při bitvě o Británii fabrika prakticky srovnána se zemí. Po nepříliš výrazném období na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let to opět se společností Triumph nevypadalo příliš růžově. V roce 1983 koupil skomírající značku podnikatel John Bloor a Triumph vstal z popela. Jeden z modelů, který měl pomoci značce zpět na výsluní, byl i Speed Triple.

Kapitoly článku

1994-96

V roce 1993 v Itálii poprvé postrašil veřejnost Monster a na ostrovech na to šli v podobném duchu. Tehdy se v roce 1994 zrodil streetfighter styl a veřejnost první model s označením Speed Triple T301 přijala s nadšením. Tyto první modely s motorem o obsahu 885 ccm a výkonem okolo 98 koní v 9 000 ot/min se již v českých inzerátech prakticky nevyskytují. Dnes náročnému uživateli nemá tento model co nabídnout, ale na tehdejší dobu to bylo eso. Přední dvojice plně nastavitelných tlumičů značky Kayaba dala tušit, že tohle nebude jen jízda na kafe. Stejně tak značkové čtyřpístky Nissin zakusující se vpředu do dvojice kotoučů o velikosti 310 mm nebyly žádná vyměkla. Palivová nádrž byla úctyhodná a pojmula celých 25 litrů. Nejvíce však tehdy zaujal motor. Vodou chlazený řadový tříválec řízený karburací neměl s poctivou váhou 225 kg příliš mnoho práce, a to díky silnému tahu již od nízkých otáček, kdy síla krouticího momentu provázela jezdce až do maximálních otáček. Pětistupňová převodovka při zařazení rychlosti sice žádala nákop skotského obránce, jinak hrozil falešný neutrál, ale tenhle bike pochází z ostrovů, tak co? A ptáte se na Top speed? 220 km/h. Na tehdejší dobu na naháče dost slušný, nemyslíte?
Máte-li však zálusk na jednoho z prvních Speed Triplů, je potřeba hledat. Stejně jako Radek (profil Trojzubec), který si před čtyřmi roky našel toho svého v Německu s 19 000 km na tachometru a po prvním majiteli.
"Chudinka tam stál, u benzínky, v boxu vedle myčky, celej mokrej a nešel nastartovat, ale já ho prostě chtěl. Nakonec pán slevil a tak jsme s ním mazali domu. Krátce nato proběhl velmi náročný oživovací proces. Několikrát mě protekla celá nádrž do motoru skrz zatuhlé jehlové ventilky v karburátorech, kohout nekohoutoval, všechno rozeschlý jak necky. Karburaci jsem sehnal z jinýho kousku, obul jsem nové pryže, vyměnil provozní kapaliny, zkontroloval ventilové vůle a nechal nastříkat orezlé svody výfuků. No, něco mě to stálo a samotná legalizace taky nebyla z nejlevnějších. Potřeboval jsem jen jakési potvrzení pro dovozovou STK a tehdejší oficiální dovozce Triumphu z Olomouce mě pěkně rychle vrátil na zem. Volal jsem jim plný entusiasmu z krásného a poměrně raritního stroje a oni hned, že ví co potřebuji a ať pošlu písemně žádost a přiložím 5 000,- Kč".
Pokud tedy někdo tento model prvního Speeda vlastní v udržovaném stavu, nechává si jej a hýčká na nedělní vyjížďky. Navíc jeho prodejní cena už je na hranici, kdy neklesá, ale začíná stoupat. Tyto majitele ještě podpoříme v jejich úsilí starat se o své stroje a to informací, že se s těmito biky jezdily závody, které byly sponzorovány samotnou továrnou Triumph. Závody s názvem "The Speed Triple Challenge" se organizovaly po celé Anglii, kam směly jen tyto stroje a výrobce tak chytře podpořil jejich prodej. Dnes se však již výrobce netají tím, že tyto závody byly i z důvodu, že se světovými výrobci se zatím Triumph nemohl rovnat. Na závodění s ostatními továrnami na světových okruzích to zkrátka nestačilo.
A nějaké slabiny tohoto modelu? Opět máme informace z první ruky od Radka: "Vloni jsem vyrazil časně z jara a šup, po osmi kilometrech jak když mě to někdo vytáhnul ze zásuvky, motorka mrtvá, ale totálně. Tak pro mě manželka přijela s vozejčkem a raněnýho Tripla jsme dovezli domů. Několikrát jsem to zkoušel, jak se říká kolem komína, ale pokaždé jak se to malinko ohřálo tak drc a konec. Ale protože těchto tříhrnků z Anglie mám už doma několik, tak systémem pokus omyl jsem zjistil, že čidlo otáček na klice za tepla přestane snímat. Naštěstí v Německém Motorrad Dirnberger Cham měli snímač skladem a ještě za třetinu ceny co v Praze. Jinak je to velmi ortodoxní strojek, jsem zvyklý na ledacos a myslím, že nejsem úplný dřívko, co se týče ježdění na motocyklu, ale na tohle si člověk fakt musí zvyknout. Minimálně 500 km mě trvalo najít jízdní polohu, tak aby se s ním dalo trošku jet. Spolujezdce jsem vezl asi jen dvakrát a pokaždé plno řečí na nepohodlí. Takže racing dekl zadní sedačky už raději vůbec nesundávám, proč taky, že? :)"

1997-98

V roce 1997 prošel Speed Triple zásadní modernizací. Změnil se podstatně design a to díky dvěma návrhářům. Pánové John Mockett a Rod Scivyer vyhodili staré kulaté světlo a nasadili dnes již legendární dvě oči. Nechali vyniknout novému dvojitému trubkovému rámu a celé mistrovské dílo završili letmo uloženým zadním kolem. Tento Speed Triple s označením T509 na sebe okamžitě strhl obrovskou pozornost a v Evropě začalo bejt dusno. Ducati měla najednou velkého konkurenta. Prodejnost stoupá a první novinářské testy nemluví o Speedovi jen jako o elegánovi z ostrovů. Solidnost a poctivá britská práce je tu všudypřítomná. Po usednutí se pod vámi nové plně nastavitelné tlumiče Showa sotva pohnou a vysoko položené sedlo není nic pro krátkonohé. Ano, tohle je tvrďák a to se ještě páni novináři nedostali k samotnému motoru, který od teď bude vždy středobodem tohoto biku. Na novém motoru zapracovali inženýři závodního týmu Lotus z Formule 1. Speed Triple tak dostal nové vačky a větší ventily, které přispěly k lepšímu dýchání motoru i k efektivnějšímu spalování. Motor tak i díky novému vstřikování SAGEM vyprodukuje 108 koní při 8 750 otáčkách za minutu. Objem motoru zůstal stále na stejných 885 ccm, ale upravila se křivka výkonu. Velikost palivové nádrže klesla na kompromisních 18 litrů.
Co se týká samotné jízdy na Speed Triplu T509, tak se zde především hovoří o uhlazenějším projevu motoru a se starším modelem z roku 1994 se vůbec nedá srovnat. Navíc nový tříválec je k neutahání a funguje ve všech jízdních režimech i otáčkách. Speedy se snadněji vodí do zatáček, ale bojovná poloha společně s širokými řídítky je stále spíš pro individualisty a větší postavy se někdy nemohou řádně poskládat. Zejména nohy některých jedinců hledají déle tu správnou polohu. Až později v roce 1998 byla upravena poloha jezdce, která uvolnila nohám a ještě více napomohla bleskovému přehazování Speedyho na zakroucených cestách.
Nějaké často se vyskytující závady na těchto motorech nejsou známé, ale nedobré zprávy se šíří o elektrice, která může pozlobit nejednoho majitele. Z neznámého důvodu se několika kouskům přes noc úplně vybila baterka. Poté zas Speedy odmítá startovat ihned po zmáčknutí startéru a praskání pojistek a hledání, kde se stala chyba, se stává hrou na dlouhé večery. Regulátor dobíjení také několika kouskům vypověděl službu a sem tam se rozsvítila kontrolka závady motoru. Přesto jejich majitelé šťastně jezdí dodnes a tato poslední jmenovaná závada jaksi neměla vliv na funkci. Dále jsou známé případy, kdy si motor vezme 0,2- 0,5 l oleje na 1000 km. Tyto exempláře mají ale již najeto více jak 100 000 km a tak se není čemu divit. Zejména pak jestliže majitel chtěl ušetřit na kvalitním oleji anebo motor před zátěží nedostával dostatečný čas na prohřátí je jaksi už pozdě bycha honit. Ventily nechávají poctiví majitelé kontrolovat při nájezdu 20-30 tisíc kilometrů. A na hranici 50 000 km se začíná ozývat rozvodový řetěz a tak jeho vizuální kontrola je podmínkou, která určí rozsah opotřebení samotného řetězu i napínáku.

1999-2001

V roce 1999 nastupuje Speed Triple s označením T595. Britové použili motor o obsahu 955 ccm, který byl převzatý z kapotovaného modelu Daytona 955i. Maximální výkon 110 koní při 9200 ot/min a znovu ještě víc šťavnatého, respektive 97 Nm krouticího momentu v 5 800 ot/min. Zapracovalo se na novém účinnějším chlazení. Výrazněji se snížila spotřeba paliva a zvětšil se prostor airboxu.
V motoru se udála malá revoluce a výrobce navíc namontoval novou řídící jednotku umožňující, mimo jiné snadnější odlazení při instalování tuningové koncovky výfuku. Změny se dotkly veškerých dílů a ani nová šestistupňová převodovka nepřišla zkrátka. Nepatrných změn se dočkala i vizuální stránka.
Speed triple dostal novou výfukovou soustavu a změnila se povrchová úprava rámu. Podvozek tu stále pracuje na tlumící soustavě od firmy Showa a brzdný účinek opět zajišťují kusadla Nissin, která jsou nově podpořena pancéřovými hadicemi.
Píše se rok 2000 a Tom Cruise se ve filmu Mission: Imposible II prohání na Speed Triplu T595 po předním kole na pláži a ještě u toho stíhá střílet. Dřív se prostě žilo jednodušeji :) Speedy snad nemohl dostat lepší reklamu a vydrží na trhu beze změn do roku 2002, kdy přichází další generace, tentokrát s označením Speed Triple 955i.

2002-2004

Výrobce tak najíždí na srozumitelnější označení, kdy označení 955i udává objem motoru. To už není na Zemi nikdo, kdo by tohoto chuligána neznal a pokud se někdo takový našel, po zhlédnutí nového Speeda v růžovém laku jej zaručeně nemohl dostat z hlavy. Výrobce tuto barevnou variantu pojmenoval vtipně nukleární červená, ale možná se spíš mělo jednat o limitovanou edici Paris Hilton, kdo ví? Každopádně je vidět, že vedení Triumphu má smysl pro humor.
Motor nyní produkuje 120 koní na vrcholu 9100 otáček a maximální síla krouticího momentu visí na hodnotě 100 Nm v 5100 otáčkách. 12ventilový kapalinou chlazený motor DOHC má nové hlavy válců a jsou zde o 1 mm větší sací ventily a o 1 mm menší ventily výfukové. Kompresní poměr je zvýšen z 11,2:1 na 12:1. Jsou použity i lehčí vstřikovače paliva a opět narostl objem airboxu. Chladicí a mazací systémy jsou taktéž přepracovány. Chladič má větší účinnost bez toho aniž by se zvětšil či přibral na váze. Nový motor je lehčí o 2,5 kg než jeho předchůdce a lehčí jsou i 17palcová kola, která ušetřila 450 g. Celkově pak suchá váha celého stroje klesla o 7 kg oproti předchůdci na hodnotu 189 kg. Rozvor kol se snížil o 11 mm na 1 429 mm. Geometrie řízení je nyní strmější a to znamená jedno, ještě rychlejší reakci řízení. Přední světlomety se posunuli blíže k sobě, to aby motocykl působil agresivnějším dojmem a změnila se i kapotáž podsedlové části. Najdeme tu i nový přehlednější přístrojový panel, který poprvé sdružuje digitální rychloměr a analogový otáčkoměr. Obsah palivové nádrže je zvětšen na 21 litrů.
Všechny úpravy spolu s nově nalazeným podvozkem opět navyšují šance na vítěze Naked bike roku a Triumph se dere do popředí. Na kvalitních silnicích je Speedy nepřemožitelný, svojí rychlou reakcí řízení si podmaňuje čím dál víc jezdců. Jeho chlapácký motor působí v dolním spektru otáček uhlazeně jako nikdy před tím a nechá vás plout klidně krajinou. Jakmile však zavětříte kořist, není nic jednoduššího než roztočit tříválcový motor a nechat se unést. Tlumení není tvrdé ani měkké, je přesně takové jaké chcete, je perfektní! Takže tenhle upgrade v roce 2002 se hodně povedl, ale nejoblíbenější Speed Triple v dějinách měl teprve přijít...

2005-2008

V roce 2005 prošel Speed Triple kompletní rekonstrukcí, kde nezůstalo nic z původního modelu, a výčet změn by vystačil na samotný článek, takže jen stručně. Objem motoru navýšen na 1 050 ccm. Výkon 130 koní při 9 100 ot/min a 105 Nm při 5 100 ot/min. Stále je tu osvědčený podvozek od firmy Showa, stejně jako brzdiče Nissin, avšak dnes již radiálně uchycené. Najdeme tu nový ještě kompaktnější přístrojový panel nabitý funkcemi. Speedy vypadá více než kdy před tím jako hodně povedená stavba a opět se tady vše točí okolo motoru. A samotná jízda? Ta nutí přemýšlet, jak se jim to v té Anglii mohlo tak povést? Vůbec nezáleží, na čem jste do této chvíle jezdili. Jakýkoliv typ řidiče usedl na nového Speed Tripla 1050 okamžitě se mu rozsvítily oči. Pokud bychom měli citovat jak se majitelům na Speed Triplu 1050 jezdí, jednalo by se o výčet superlativ a bombastických výkřiků nadšení. Až si musíte říkat, že ta motorka snad nemá slabé místo.
Motor, podvozek, brzdy. Vše je naladěné přesně pro tento druh motocyklu. Jízda na něm je jako ta nejprostší věc pod sluncem. Sednete a jedete. Během jízdy si vás Speedy hýčká příjemnými vibracemi a jeho zápal vyrazit kdykoliv vpřed už od volnoběhu vás přesto drží neustále ve střehu. Jeho krátká stavba a tuhé tlumení dokážou rozhodit celý stroj jen na opravdu rozbité cestě. Jinak je to ničím nerušená jízda jak na horské dráze a tak není problém pozlobit supersporty na závodním okruhu. Speed Triple 1050 se nechá v zatáčce naklopit tak, že budete škrtat originálním klínem pod motorem, o stupačkách ani nemluvě. Pohodlí na delších cestách limituje absence kapotáže a designově nádherný kšilt přes budíky toto zachraňuje jen pramálo. Jinak se lze na Speedovi krásně rozvalit a pro spolujezdce se taktéž jedná o příjemné posezení. Spousta cestovatelů tak na něj nedá dopustit. Speedy dovezl své majitele do všech koutů Evropy a to téměř ve všech případech bez ztráty kytičky. A pokud šlo o nějaký problém, jednalo se vždy o chybu, která nebyla na straně stroje.
Majitel Klouda (profil na Motorkari Klouda) se s námi dělí o svoje zkušenosti. "První problém nastal hned na jaře, když jsem se chtěl poprvé svést. Celou zimu startovala na povel, ale najednou nic. Motor točil, ale ne a ne naběhnout. Vyměnil jsem svíčky a bylo po všem. Jenže po šesti tisících kilometrech zase začal škytat a občas nechtěl vůbec naskočit. To už mi nedalo a zavezl jsem ho na diagnostiku, ale ta nic neukázala. Opět jsem vyměnil tedy svíčky a jelo se na dovolenou. Dojel jsem až k Albánským hranicím, celých deset dní bez problému. Jak jsem ale opět natankoval na první české pumpě, začal Triumph zase stávkovat. A tak můj jediný problém byl benzín na českých pumpách! Tankuju tedy 98ku, převážně na OMV, typ MaxxMotion 100 a je po problémech. Hladší průběh výkonu a nižší spotřeba, tudíž cenový rozdíl oproti rádoby Naturalu 95 je vymazán :)."
Máme-li teď sumarizovat výčet nejčastějších závad, se kterými se majitelé tohoto modelu potýkají, jedná se o pár případů, kde přetrvává problém s elektrickými závadami jako u předchozí řady. Tady je ale nutné si říci, že o ojetý model s označením 1050 je čím dál větší zájem a spousta, troufáme si říci, že většina se jich do České republiky dovezla bouraných ze zahraničí. Jejich nekvalitní oprava pak dováděla budoucí majitele k šílenství, právě těmi elektrickými závadami, které se špatně hledají. Nejvíce tak paradoxně majitelé hořekují nad vysokými cenami originálních doplňků a nad špatnou dostupností některých náhradních dílů.
Pokračujeme dál a to do roku 2008, kdy Speed Triple doznal jen několika změn. Přední dvojitá vidlice má nově černý eloxovaný povrch a přední světlomety jsou rovněž lehce pozměněny. Najdeme tu krásná značková řídítka od firmy Magura. Pro větší pohodlí se drobných změn dočkalo i sedlo a zadní podsedlový rám je také nový. Tou největší změnou jsou ale určitě nové čtyřpístkové radiální brzdy Brembo a lehčí multipaprsková kola, která dle výrobce ubírají 5 % na setrvačnosti.

2009-2010

Následně modelové roky 2009 a 2010 sebou přináší i limitované edice nesoucí označení Speed Triple 1050 SE. Je tomu totiž již 15 let co první Speed Triple spatřil světlo světa a tyto raritní kousky lze rozeznat od standardního provedení již podle lakování. V roce 2009 se jedná o černé provedení s červenými detaily a později v roce 2010 je poprvé v historii k mání Speedy s rychlým pruhem. Můžete si vybrat mezi základní červenou s bílým pruhem nebo základovou bílou s černým pruhem. Technika také nezůstala pozadu a tak v motoru běhá o 2 koně navíc. Maximální výkon je nyní 132 koní při 9 250 ot/min. Tlumení bylo přepracováno jak vpředu, kde jsou vnitřky vidlic tužší, aby se zabránilo noření vidlice při agresivním brzdění, tak vzadu kde je zadní tlumení o něco měkčí pro ještě větší komfort.

2011-současnost

A nakonec jak jinak přichází přelomový rok 2011. Začíná se psát nová kapitola v historii modelu. Výrobce se vytasil s novým modelem a ta tam jsou kulatá světla, musíme si zvyknout na šestiúhelníky. Je tu zcela nově naladěný podvozek. Rozvor se zvětšil o pár milimetrů na hodnotu 1 435 mm. Výška sedla oproti dřívějším 815 mm je nyní 825 mm. Motor navýšil maximální výkon o 5 koní a nyní dosahuje maxima 135 koní při 9400 ot/min. Došlo i na nárůst krouticího momentu a to na hodnotu 111 Nm při 7 750 ot/min. Motocykl lze nově zakoupit i s brzdným systémem ABS. Zlepšila se kvalita zpracování a na motocyklu se odlehčovalo, kde se dalo. Výrobce chtěl vzít to nejlepší ze starého Speed Tripla a zabalit do modernějšího kabátu. Prodejní čísla hovoří, že se povedlo. Majitelé ještě víc chválí jednoduchost s jakou se Speed Triple řídí. Nový model je lehkonohý jako atlet a pojídá zatáčkovité úseky s ohromnou chutí. A přes všechnu tu modernizaci je to stále pořádný kus motorky, na který se poskládá i jezdec většího vzrůstu. Na trhu je tento model zatím krátce a je brzy hodnotit jeho spolehlivost. Jedno je ale jisté, nový Speed Triple zaujme větší okruh jezdců, ale zůstává svůj. Nefalšovaný rebel s velkým charisma.

Informace o redaktorovi

Tomáš Procházka - (Odebírat články autora)

Stáhněte si vybrané fotografie na pozadí vašeho PC

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (30x):
Motokatalog.cz



TOPlist