yamaha_tenere_duben




Z druhé ruky - Ducati Monster

Kapitoly článku

Monster 695

Tady jsme se teď nechali unést a trochu se to zvrhlo v honbu po neustálém navyšování výkonu a tak brzděme. Mezi tím totiž v roce 2005 Monstera 800 a 1000 nahradila dvojice S2R 800 a S2R 1000 a o rok později 620ku nahradil model 695. A vlastně proč ne? Podstatnou část jezdců rodinky Příšer totiž tvoří něžnější pohlaví, a jak vidno dneska se s tim holky vůbec nemažou.


TheJessie Monster 695 06´ Monster je motorka klidně do začátku. Hodnej 2V, podvozkově paráda - kam se podíváš, tam jede. Brzdy taky dobrý, nikdy jsem neměla problém, že bych něco nedobrzdila. Jednou jsem zatáčku právě že přebrzdila a už jsem se válela. Zkušenosti mám jenom dobrý, neměla jsem s ním žádnej problém. Nikde mě nenechal, vždycky chytnul (i po zimě hned napoprvé). Těžiště má nízko, takže i při mých 157 cm, jsem manipulaci zvládala úplně bez problému. Je to motorka pro holku, ale dokáže i docela jet. Z té moji 695 jsem vytáhla 225 km/h, odspodu tahá celkem slušně a bez problému jsem s ním dávala v zatáčkách supersporty. Co se týče poruch, tak jak už jsem psala nic a to mám Monstera třetím rokem. Nechala jsem jenom preventivně seštelovat ventily, vyměnit rozvoďáky a olej ve vidlích. Jen jsem asi měsíc čekala, než z Itálie přijdou kroužky. Jinak jednou za rok vyměnit olej, když je potřeba tak brzdovku a jezdit. Destičky mám po výměně taky a kupovala jsem je normálně v Pražský Ducati, přesně na Monstera. Servis na Monstera je cenově srovnatelný s kdejakým japoncem. Pneu jsem jezdila naposled Bridgestony BT-016 a držely celkem slušně. Předtím jsem tam měla Michelin Pilot Road a ty občas klouzly. Jediný co mě na Monsterovi vadilo, byli ty laufy dole. Už jsem dřela druhou vrstvu výfuku a je nepříjemný když to v zatáčce poklopíš, opře se ti to o výfuk, kolo se odlehčí a asi nemusím psát, že jsem toho potom měla vždycky plný ruce :). Monstera momentálně prodávám, dovezla jsem si novou Duc 749.

Takže to máme dalšího šťastného majitele, který zůstává věrný značce. Pomalu se tak blížíme k posledním generacím řady Monster a tady se mýty o motocyklech z této italské stáje, postávajících dlouhé dny v servisu, pomalu ale jistě vytrácejí. Postupem času výrobce vylepšoval slabá místa, ale ne vždy to bylo hned a přesvědčivé. Především stále potřeboval  každý kousek vyladit zvlášť a některé, byť i banální věci žádaly návštěvu servisu. Vzpomenu například mojí bývalou 999, kde jsem se jednoho dne rozhodl, že bych si rád zvýšil volnoběžné otáčky, které plandaly pod hodnotou 1000, ale kde nic tu nic, žádné udělátko na seštelování volnoběhu. Takže mazej do servisu. A jsme opět u magického slova servis. Cenový rozdíl v servisu oproti japonským strojům už dnes není tak velký jak mnozí myslí. Zejména poslední modely s motorem Testastretta 11° (Streetfighter 848, Diavel a Multistrada 1200) mají prodloužený interval desmoservisu (seřízení ventilových vůlí) a výměnu rozvodových řemenů na 24 000 km. Kde jste dříve na výměnu řemenů napochodovali do servisu po dvanácti tisících kilometrech nebo po dvou letech, tam dnes u výše zmiňovaných strojích můžete nechat točit řemínky i 5 let.

Monster S2R/ S2R 1000

46honza S2R: Závady zatím žádné, pneumatiky stále původní Pirelli. Jinak mám výhodu, že mám dvouventil. Servis okolo 10 000 km (výměna oleje, řemenů, svíček, dohuštění, doladění, napnutí a namazání řetezu, doprava a další drobnosti, ale duležitý). To čtyřventil se musí opravdu poctivě dělat každé 2 roky a je to jednou tak drahé.


Ducati Monster S2R a starý známý vzduchem chlazený V-Twin se dvěma ventily na válec. Marelli vstřikováním paliva, chladič oleje a šestirychlostní převodovka. Vrtání / zdvih 88mm x 66mm. Kompresní poměr je 10,5:1. Maximální výkon 77 koní při 8250 otáčkách. Kdo skuhral, že by za své peníze chtěl lepší design a komponenty jako má větší S2R 1000 je spokojený, oba bráchové jsou na tom stejně. Letmo uložené kolo s kyvkou coby umělecké dílo, paráda! Výfuky vedené horem, pětipaprsková kola značky Marchesini a značková řídítka Magura. Pamatuji, kolik lidí bylo přímo nadšeno touhle omlazovací kůrou. Někdo nadával na stále se rozrůstající mokré spojky u jednotlivých modelů, ale ve městě vám jistě přijde vhod. Hydraulicky ovládaná páčka pohladí po dlani a navíc má spojka funkci, kdy zabraňuje kousnutí zadního kola při nešikovném podřazení. Pozice za řídítky zůstala stále lehce nahrbena dopředu, kdy při pomalé jízdě trochu poposedáváte, ale jakmile se cesta otevře, nemá to chybu. Ovladatelnost jako na kole je opět o něco vylepšena a to jak jiným úhlem řízení, tak všudy přítomným odlehčováním. Jinak, nové stupačky z modelu S4r jsou i zde, a ty v dešti mohou někomu klouzat a jsou poněkud titěrné. Ale to je asi tak všechno, co je tady špatně. To, že má Monster menší rejd a takřka žádný úložný prostor, na to už jsme si zvykli. Že přední štítek funguje, jako když tam není a plácá sebou jako ryba na suchu a každou chvíli vypadá, že asi odlítne? No, na nudné popojíždění městem a nerušené dálniční přesuny si kupte Hondu nebo BMW. Do zrcátek by se taky mělo koukat, tedy ovšem pokud máte rádi abstraktní umění. A dotahujte všechny šrouby pořádně!
Kadll: Měl jsem Monstery 600, 900, S2r 800, S2r 1000 a S4r. Nikdy jsem se nesetkal s nějakou závažnou chybou a nikdy mě ani jeden z nich nikde nenechal. Celkově se dá říct, že jsou to skvělé motorky. Výborně drží stopu, rám se nekroutí atd. Na běžné ježdění je to skvělá volba. Jediný problém, který řeším u všech a to tak třikrát až pětkrát za sezonu je výměna zadní žárovky. Zřejmě vibracemi se vždy utřepe vlákno. Výměna je ale velmi rychlá a jednoduchá. Další taková věc, spíš vlastnost než problém je zajištění nádrže sponou. Vypadá úžasně a je to opravdu pěkný designový prvek, ale sem tam se musíš hodně snažit, aby se ta mrška dostala na to správné místo :). Servis se snažím dodržovat, ale servisuji u známého kde mě vyjdou rozvody s ventilama okolo 4 500,-Kč. Nevím jaké ohlasy na servis mají ostatní, ale tady na moravě má celkem dost špatné povědomí ohledně servisu Dmoto, zato Papežíka z Brandýsku u Kladna všichni vychvalují, tak třeba na tom něco bude:). Pro začátečníky Monster 600 postačí, ale mě po roce ježdění už výkon nestačil. Co se týče spotřeby byl u motorů vzduchem chlazených okolo 5-6 litrů, u S4R byl menší nárůst 8-10 l :). Pneu u všech modelů vydrží okolo 5-6 tis. Za mě určitě Dunlop Sportmax jsou to super pneu. Jinak nejlepší mi přijde S2R 1000 jelikož 800 nemá suchou spojku:). Navíc S2R 1000 má lepší brzdy a stavitelný podvozek.

Monster 696

696ka byla první z nové generace Monster. Rafinovaný design a výkon, který byste dříve hádali litrovému Monsteru. Prodloužené servisní intervaly a vstřícnější jízdní vlastnoti. Po patnácti letech se Monster dostává ještě k většímu okruhu nadšenců. Stará škola desmodromického rozvodu je zde v rovnováze s novou technologií a navíc zůstal zachován jedinečný styl a charakter, který už dlouho známe.

Miskindoma Monstříka jsem kupoval s tím, že na něm rok pojezdím a pak zůstane mé ženě. Po tom ale co se dva známí na motorce celkem škaredě rozbili, se moje žena rozhodla, že na motorku nesedne. Začal jsem tedy uvažovat o prodeji a to především z těchto důvodů: je to motorka pro holky, je to pomalé a slabé, na výšku skoro 180 cm je malá a už to není ,,Ten,, starý Monster... Jenže, pak se jdu projet a výsledek? Není malá, na šestkového naháče to jede akorát, navíc dvouvál a je fakt pěkná :). Takže asi tolik, proč mi pořád stojí v garáži a proč si jí nechávám. No a teď něco o zkušenostech. Motorka je lehká a dobře se ovládá, navíc má docela nízko sedlo, takže i méně vzrostlí při zastavení dosáhnou v pohodě oběma nohama na zem a nemusí být na špičkách. Jízda na Monsteru je celkem klidná a kultivovaná. Pokud narazíš na zatáčkovitou cestu s dobrým asfaltem (těch je u nás bohužel málo, ale najdou se), tak si to užiješ. Do zatáček padá Monster sám a brzdy Brembo jsou luxusní. Od výroby jsem měl gumy Pirelli Angel St. a podle mě se s výběrem výrobci trefili. Guma se docela brzo zahřeje a drží. V dešti jsem jel párkrát a taky nezradila. Jediné co mě překvapilo, bylo, jak se sjížděly. Výdrž zadní cca 8 tis. km, což je v pohodě, ale ještě v sedmi tisících nebylo po sjíždění ani památky a pak to zmizelo, jak máslo na slunci. Přední guma totéž a nájezd asi cca 10 tis. kilometrů. Letos zkouším sportovní Dunlop sportsmart, ale k té toho zatím moc nenapíšu. Jak už jsem psal brzdy Brembo jsou skvělé. Zatím jsem jen vyměnil brzdovou kapalinu, ale letos to budu muset rozebrat a pořádně vyčistit. Páčka od přední brzdy se při brzdění nějak ,,propadá,, až k řídítkům. Jelikož destičky a kotouče jsou v pohodě, mělo by (doporučení mechanika) pomoc vyčištění. Jinak na závady netrpí a jediný problém, který mám, že přibližně po půl roce po výměně oleje a filtru, začne kolem filtru prosakovat olej. Je to jen chvíli, než se motorka zahřeje. Poprvé jsem myslel, že bylo špatný těsnění na filtru, ale loni se to opakovalo. Ale jak píšu, je to jen chvíli a pár kapek.

Monster 796

Upovídaný podvozek Monsterů vás zahrnuje informacemi a přitom drží neochvějnou stabilitu v dlouhých táhlých zatáčkách, tak jak to mají fanoušci Ducati rádi. Bravo! M696 je prodáván od roku 2008 a pár měsíců sám klestil cestu svým silnějším bratrům M796 a M1100 (později M1100 EVO), které se teprve chystali do prodeje. A tam kde dříve střední váha v podobě M750 a M800 trochu paběrkovala, zde dostala modelem M796 zcela novou tvář. I přes vzhled do puntíku stejný se silnější jedenáctistovkou, která přišla na trh ihned po modelu 696, se od svých bratrů poněkud liší. Na první pohled nepatrné změny, jako řídítka posunuté o dva centimetry výš než u modelu 696 a o jeden centimetr nižší sedlo vážně fungují. Přijde mi to, jako kdyby výrobce vytušil, že japonci se začínají nebezpečně točit okolo třídy naháčů s obsahem 800 a tak se na ně připravili. Pamatuji si, jak jsem bral zapůjčení M796 na lehkou váhu. Zejména potom, co jsem odjezdil Streetfightera a Monstera 1100. Ale po rozjetí jsem nechápal co se děje. Příjemné poskakování po městě, následně rehabilitace v nemocnici a večer na trénink. Ráno do práce, odpoledne projížďka a pořád dokola a já neměl dost. Nikdy, opakuji nikdy, jsem se na žádném Monsteru necítil tak dobře jako tady. Možná je to ta vyvážená směs pevného podvozku a výkonu, který nezastraší. Pokud ale jezdec insvestuje svoje srdíčko, hlídá otáčky a na motorce maká, v tu ránu je jako na silnějším bráchovi. Rampa259, GOmirecekGO a další mohou potvrdit.
Rampa259 No to už je jiný kafíčko. I když je také malá a hravá, je to sakra dospělej bajk. Vzhledově je úplně někde jinde než ostatní značky. Taliáni to prostě uměj. Gumy mám stále originální Pirelli a měnit nebudu. Hned jak je zmydlim, přijdou tam zase, jsem s nima spokojenej, experimentovat nehodlám. Co se týká jízdních vlastností, tak fenomenální. Tim jak je malá je úžasně ovladatelná. Kapotovaná motorka je o ničem a jednou na to přijde každej. Naháče jsou krásný a ovladatelný a člověk se víc baví jízdou. U Monstra 796 to platí dvojnásob. Leží na hranici nízké váhy, malých rozměrů a dostatečného výkonu. Jízda na něm je zábava ale už to chce mít koule :). Když za to člověk vezme, staví se na zadní a jede přes 200 km/h, to už je vyzkoušený. Vzhledem k tomu, že moje je z roku 2010, tak doufám, že žádné poruchy v nejbližších letech nebudou. Tuhle motorku mohu jen doporučit. V ČR nás zatim moc není, takže i ojetin 796 je málo. A ještě taková malá věcička pro zasmání na závěr. Byl jsem první v republice, kdo s touhle motorkou jel na technickou. Zatim všichni co 796 mají, je kupovali nové a to je 4 roky bez technické. Já mám dovoz Itálie, takže jsem jel na dovozovou technickou a tam nastal problém, že tenhle model nemaji v databázi a že chybí důležité údaje jako zatížení přední a zadní nápravy, maximální rychlost stroje atd. V Italských papírech to nebylo a oni to nikde nemohli sehnat, páč nikdo na technický ještě nebyl. Naštěstí známej mi pomohl a vše dobře dopadlo, ale bylo to dost běhání a dost peněz navíc. Takže kdo by si ji teď chtěl koupit ojetou už se bát nemusí. 796 je díky mě už v české databázi a nebude mít žádnej problém :).

GOmirecekGO Mám zatím jen něco málo přes 6500 km. Jezdím prvním rokem a zatím žádná porucha. Pneumatiky mám Michelin PILOT POWER 2CT a moc jsem je zatím nevyzkoušel, jen asi 1200 km. Na Pirelli Diablo Rosso II jsem se cítil, co se týká sportovní jízdy jistější, přišla mi stabilnější a lepivější ve velkých náklonech, ale po 5 000 km jsem ji už jen dojížděl a to až pěkně na plátno. Dal bych tam klidně cestovní, který vydrží dvanáct tisíc kilometrů, ale nemohl bych si už nikdy zajezdit na stupačku, řadičku a podobně. Pokud někdo brousí kolenem a řadičkou tak dát něco co drží, ten podvozek totiž dovolí opravdu hodně. Jezdím i ve dvou a přítulkyňa si stěžovala, že ju bolí zápěstí, že furt brzdím jak ko*ot, ale asi když trochu pustím plyn, samo to začne brzdit :). Pokud tedy někdo jezdí často ve dvou, doporučoval bych určitě takové ty boční madla pro spolujezdce. Já jsem o nich vážně přemýšlel, ale protože jsem na CBF 125 sejmul srnečka, tak teď stará leží doma se zlomeninou, tak už o nich nepřemýšlím. Co se týká brzd, brzdových destiček a podvozku tak tady se nedá nic vytknout, takže neplánuju zkoušet nějaký jiný destičky, než ty co jsou z fabriky. Jinak dál, spíš než o termignonech či nějakém karbonu uvažuji o sportovním přepákování, protože se mi nelibí jak škrtám řadičkou a stupačkou. A teď už nevím, zda jsem dřel i stojánkem, ale tam se prej dá kousek nějakého cuplíku odpilovat a stojánek by se tím nadzvednul a už by nevadil v brutálním náklonu. Podvozek je dobrej a rezervu cítím víc v motoru, ve vysokých otáčkách přestává motorka táhnout a po chvilce nastupuje omezovač.

Pajakv Je to moje první ,,Duca,, a kupoval jsem ji úplně novou. Pneumatiky jsou od výrobce Pirelli Dialo Rosso a maximální spokojenost. Co se týká vlastností, tak do 130 km/h jsou dnes většinou všichni výrobci na stejné úrovni kvality. Jedná se o sportovně-silniční pneu. Brzdy jsou osazené od Brembo a tady není co dodat. Skvělé dávkování a dost ostré brzdy. Co do spolehlivosti, je to Ital a ještě ,,Duca,, a já jsem spokojený. U starších modelů a ročníků je elektrika celkem časté téma, ale sám výrobce dnes již garantuje plnou spolehlivost.

Monster 1100/ EVO

Marián81: Zatím moc zkušeností nemám, ale co se týče například pneumatik, tak pro mě jsou vhodné Michelin Pilot Power II. Se svým profilem se tolik motorka nezavírá v zatáčce oproti originál dávaným Pirelli Diablo Roso. A co se týče poruch, tak jezdím bez poruch i v dešti :). Desky mám originál Brembo, mají 6 000km odbržděno a jsou víc jak poloviční. Zatím je to fajn lehká motorka se kterou je zábava.

V roce 2009 je M1100 nejsilnější verze Monstera. Pokud vám to přijde málo, můžete skočit do verze S, kde máte podvozek Öhlins a několik doplňků z karbonu. Musíte se ale stále spokojit se starým dobrým dvouventilovým motorem. Je tu okolo 100 koní a pořád se jedná o vzduchem chlazený motor. Ovšem naperte tam Termixi a jděte se radovat. V dnešní době je jen málo takových strojů a pokud se nenecháte zjančit do vodníka alá Streetfighter máte u nás palec nahoru. Populární S4ka, respektive S4R a jejich superbikový vodou chlazený motor mají pokračovatele právě v modelech Streetfighter, ale to už je jiný příběh. V listopadu 2010 Ducati oznámila, že Monstera 1100 nahradí verze s příponou EVO. Výfuky se tak přesunuly na stranu a namísto suché spojky už plavou lamely v oleji. Pár věcí se událo i na motoru kvůli hladší křivce, a aby jízda v dolním spektru otáček byla příjemnější. Při koupi si pak můžete za příplatek nechat nainstalovat bezpečnostní balíček (Ducati Safety Pack), kde máte ABS a kontrolu trakce. Výkon motoru se nepatrně zvedl, ale jinak se jedná stále o starého dobrého Monstera. Trochu zamrzí malá 13,5 litrová nádrž, kdy po ujetí cca 140 – 150 km se rozsvítí rezerva na 3,5 litru. Pro rok 2013 se pak jedná o jinou elektroniku, jiný držák RZ, ale hlavně se na trh dostala verze Diesel. Popravdě i když tyhle hadry moc nemusíte, řekněte nevypadá ta vojenská barva s několika doplňky brutálně? A to je zatim vše, tak trochu čekáme, že za pár let by už mohlo přijít zase něco nového :).

Informace o redaktorovi

Tomáš Procházka - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (21x):



TOPlist