husqvarna_svartpilen_801_2




Intermot: Návrat značky Zündapp s pětistovkovým cestovním endurem

Němečtí motocyklový výrobci jsou v rozkvětu – BMW dlouhodobě patří na špičku, Horex se na Intermotu prezentoval krásnou Reginou EVO a podobné překvapení návštěvníkům přichystala i další historická značka Zündapp. Jenže oproti Horexu je to úplně opačné spektrum motocyklového světa a pro mnohé překvapení nepříjemné.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Sentiment je cit, který dobře prodává. Vezměte některou legendární značku z minulosti, její logo nalepte vlastně na cokoli a úspěch máte téměř zaručený. S touhle myšlenkou funguje v současnosti německá značka Zündapp. Značka, jejíž kořeny sahají do roku 1917 a jejíž definitivní krach přišel v roce 1984. Od roku 2017 jsou ale v německu Zündappy znovu k dostání, ale není to nic slavného, protože jde jen o převlečenou Čínu. Němce může těšit, že nejde alespoň o tu nejlevnější asijskou produkci. Vždyť doposud nabízené stopětadvacítky v podobě naháče ZXN a dvojice enduro/supermoto ZRE/ZRM se chlubí kapalinou chlazeným jednoválcem s maximálním legislativním výkonem 15 koní (11 kW), slušnou hmotností 132 kilogramů a v případě supermotardu také ABS. Krom nich ještě v nabídce nechybí pro náš trh nepříliš zajímavé padesátky a skútr Bella-R, což je další z variací na téma Vespa.

Na kolínském výstavišti na sebe ale pozornost všech stahovala cestovní motorka ZXA Adventure 500, kterou bychom mohli prohlásit pro změnu jako čínskou variaci na Ducati Multistrada. Ať už mluvíme o základní siluetě, barevném provedení nebo detailech, jako je kryt výfuku, vždycky na vás italská mašina tak trochu vykoukne. A to i v technice. Částečně trubkový rám připomíná dvouválcové Multice, stejně tak použití sedmnáctipalcových kol. Ani u čínského Němce nechybí radiální brzdové třmeny nebo obrácená vidlice, která je dokonce nastavitelná. To je dnes už vlastně standard čínských výrobců, u těch řekněme serióznějších navíc najdete na těchto komponentech slavná jména. Nissin, J.Juan, Kayaba, Pirelli… Tak přesně tohle tady nenajdete. Pneumatiky jsou klasické čínské Timsuny, na brzdových třmenech výrobce nenajdete a na přední vidlici je dole nápis Yuan. Tohle nevypadá na „prémiového“ Číňana.

Nicméně jak už to dnes většinou bývá, i tohle při první zběžné obhlídce nevypadá nijak špatně postavené, hezká sedátka, slušné ovladače, trochu hůř možná vypadá dvojice zásuvek na vnitřní straně kapotáže, ale jsou tady a to se v tomhle světě počítá. Volně jsme se tímhle dostali k výbavě, která toho nabízí dost – nastavitelný štítek, TFT přístrojovka, LED světla, schránka na drobnosti v kapotáži, trubkové padáky, šusplech, trojice hliníkových kufrů, jen je otázka, zda to bude v základní ceně, která by dle německých kolegů měla být 7 499,90 euro. Pro srovnání, Voge 500DS se v Německu nabízí za 6 199 eur, za ty samé peníze můžete dostat i Benelli TRK 502. Takže tu máme poměrně sebevědomou cenovku, nicméně minimálně jedním parametrem zmíněné konkurenty Zündapp strčí do kapsy, tedy pokud je pravdivý. Zatímco Voge připravený k jízdě ukáže na váze 205 kilogramů a Benelli dokonce úctyhodných 235 kg, ZXA Adventure 500 se chlubí pouhými 196 kilogramy. To se nám ani nechce věřit, tím spíš, když má Zündapp 18litrovou nádrž a v porovnání poráží o kilogram dokonce i Hondu CB500X. To úplně nesedí a s největší pravděpodobností uvádí Zündap jako pohotovostní hmotnost suchou.

Zpátky ale k Hondě. Také tady totiž najdeme variaci na její paralelní dvouválcovou pětistovku, nicméně jde opět o nějaké specifické provedení výrobce, kterého stěží dohledáte. Základní architektura je identická, jenže zatímco originál, Voge i RVM mají 471 kubíků, Zündap udává 476 cm3. Oproti čínským konkurentům navíc slibuje maximální legislativní výkon 35 kW. Máme tu tak po Brixtonu dalšího výrobce, jehož motor je na první pohled stejný, jako ten Hondy, ale má trochu jiné parametry. Třešničkami na dortu jsou pak nápisy na plastech 530TT a ZXA 530, které dokládají, že jde dost možná teprve o první dovezený exemplář a že výsledné prodejní kousky třeba budou vypadat ještě malinko jinak. Otázka, jestli to zjistíme my v Čechách. Pokud ano, je pravděpodobnější, že tuhle motorku potkáme v jiném balení s jiným názvem. Třeba v Portugalsku jezdí jako MITT 530 TT Adventure. Celosvětová expanze značky Zündapp se tak nekoná, ta bude ze sentimentu těžit doma, kde se určitě ortodoxní fanoušci, co nehledí na původ stroje, najdou.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist