globalmoto_duben_nolan




Zongshen ukázal šestsetpadesátky s motorem Norton

O tom že Norton prodal Číňanům práva na méně výkonnou verzi své paralelní šestsetpadesátky se ví dlouho. Teď si můžeme konečně prohlédnout, co s tímto motorem v Číně zamýšlejí a nutno dodat, že zavedená konkurence může být zatím klidná. Snad jen v BMW zavládne mírné vzrušení kvůli asijskému pojetí designu.

Kapitoly článku

Kdo by náhodou nevěděl o dohodě Nortonu se Zongshenem, tak jen velmi rychle. Norton vyvinul motor V4 1100 a z něj pak odvodil dvouválcovou šestsetpadesátku. V Anglii ji mají naladěnou od 84 koní a 64 Nm v případě modelů Atlas až po 175 koní a 125 Nm v přeplňovaném provedení Superlight SS. Protože je to ale malá továrna, potřebovali k dokončení a rozjetí sériové výroby sehnat kapitál, takže práva na tento motor prodali Zongshenu s tím, že má jiné výrobní tolerance plus další drobnosti, a tím pádem nižší výkon. Zongshen si s ním může dělat v podstatě co chce, jen nesmí postavit přímou konkurenci Nortonu a ani ho nesmí nabídnout nikomu, kdo by takovou motorku postavil. A jak je vidět, své závazky v Číně plní na jedničku.

Zongshen pod svou podznačkou Cyclone představil na podzimním veletrhu China International Motorcycle Trade Exhibition dva modely. Prvním je ještě relativně slušně vypadající cestovní enduro RX6 na sedmnáctipalcových kolech, které nijak výrazně nepřipomíná žádnou zavedenou konkurenci (no dobře, trošku v tom tu Hondu cítíme). Už dříve jsme avizovali příchod naháče s fotkou výkresu, ale podle všeho šlo jen o odstrojené RX6. Paralelní dvouválec by měl být v jeho útrobách naladěný na 52 kilowatt v 8500 otáčkách a 62 Nm přicházejících o 1500 otáček dřív, což je o něco lepší než třeba v případě čínské konkurence CF Moto 650 MT. Podobný konkurenci je také údaj o hmotnosti 215 kilogramů a také tady se sází na značkové podvozkové komponenty. Tlumiče by měli nést logo KYB, vpředu na obrácené vidlici, brzdy zase Nissin a samozřejmě nebude chybět ani systém ABS. Vzhledem k vytisknuté přístrojové desce ale půjde zcela jistě o pouhý prototyp, takže se může ve finále ještě leccos změnit.

Druhý motocykl s názvem RK6 už na první pohled něco nápadně připomíná, i když jsou tady jasné prvky Zongshenu a celé to nepůsobí moc zdařile. Pokud vám při pohledu na tento stroj naběhnou myšlenky na BMW K 1600 GT nebo R 1250 RT, gratulujeme. Jste na tom stejně jako my. Rozměrné přední světlo přes téměř celou přední kapotáž je silným designovým prvkem právě bavorských křižníků a nic na tom nemění ani LEDky na krajích ve tvaru loga Zongshen. Celá motorka pak působí, jak to jenom říct slušně… No, tak nějak odfláknutě a spíš než opravdovou motorku připomíná takové ty elektrické zmenšeniny legendárních strojů z tržnice pro děti. Ta zrcátka, podivně disproporční kapotáž… Tahle motorka má podle nás k finálnímu sériovému provedení každopádně ještě dlouhou cestu, protože motor rozhodně není šestsetpadesátka od Nortonu. Ta má převodovou skříň vysoko za motorem a od ní vede tyčka k řadičce. U RK6 je řadička přímo na motoru a celý motor připomíná spíš dvouválcovou třistaosmdesátku. Další specifikace tohoto stroje nejsou známé, dá se ale předpokládat, pokud v něm někdy bude šestpade, že bude mít stejný výkon jako v RX6. Oproti němu bude určitě o nějaké kilo těžší a čas teprve ukáže, jestli podvozek zůstane s obyčejnými komponenty, nebo se dočká také něčeho značkového.

U Zongshenu a jeho lásce k bavorským strojům ještě na chvíli zůstaneme, jen se přesuneme do Itálie. Na výstavě Eicma byl Zongshen Cyclone také k vidění a mimo jiné zde prezentoval svou RX3S alias čínské GS, která disponuje už zmiňovaným dvouválcem 380 cm3. Tady si s nějakým duševním vlastnictvím opravdu hlavu nelámou, když od BMW obšlehli nejen přední světlo, ale i nápis. Do Itálie jim už asi ale bylo blbé přivézt přímo GS, tak to změnili na RS, na fotkách a oficiálních materiálech je to ale v plné parádě. Ostatně stejně jako u silnější jednoválcové čtyřipade RX4.

Místo cestovních endur by se měli v Zongshenu věnovat radši klasickým naháčům, protože ty vypadají v uvozovkách všechny stejně a inspirace tu není tak do očí bijící. A například jednoválcový klasik RE3 s tou samou třistaosmdesátkou nevypadá špatně. Jen ten budík jako z Aprilie…

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 15 Kč od 3 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
vopák přispěl 6 Kč
DoktorMax přispěl 6 Kč
zdenal77 přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist