yamaha_mt09




Znáte nová pravidla při převodu motorky?

Na začátku roku vstoupila v platnost novela zákona, kterým se motoristé mají řídit při přepisu ojetého vozidla na nového majitele. Odhlášení a přihlášení motorky či auta se musí nově uskutečnit jako jeden úkon, a to na úřadě, kde vozidlo bylo doposud evidováno - tedy tam, kam spadá podle adresy nebo sídla firmy prodávajícího. Lhůta na převod je deset dnů od prodeje, a za její nedodržení hrozí vysoká pokuta.

Novela zákona 56/2001 Sb. má za cíl pročistit registr vozidel, protože v současné době se nahromadily statisíce aut a tisíce motorek ve stavu tzv. polopřevodu. Tak se říká těm vozidlům, která bývalí vlastníci odhlásili na nové majitele (například bazary), ale ty nic nenutilo k tomu je na sebe zaregistrovat. Ministerstvo dopravy se přibývání takových vozidel chce zbavit novelou zákona, podle které převod ojetého vozidla probíhá jinak než do konce loňského roku. Motorky a auta se musí rovnou přihlašovat na nového majitele, a to v místě kde je uložena jejich dokumentace. Výhodou nové postupu je, že odhláška a přihlášení proběhnou v rámci jednoho úkonu, tedy při jedné návštěvě úřadu. Naopak dost nepraktické na tom všem je, že přítomen musí být prodávající i kupující, případně se mohou nechat zastoupit jinou osobou, které udělí ověřenou plnou moc. Ověření podpisu na plné moci provádí notář, ale také třeba Česká pošta nebo matrika na obecním úřadě. 
Problémy může způsobit také podmínka, že před převodem musí vozidlo mít hotovou evidenční kontrolu a sjednané povinné ručení na nového majitele. To sice nejsou žádné nové úkony, ale mohou zkomplikovat dodržení lhůty na přihlášení. Pokud nestihnete převod uskutečnit do deseti dnů ode dne prodeje (data platnosti kupní smlouvy), hrozí vám pokuta až padesát tisíc korun. Kapacita úřadů je sice podle ministerstva dostatečná, ale zkušenosti hovoří jinak: na některých úřadech si musíte stoupnout do fronty na pořadové lístky už hodinu před otevřením, jinak na vás ten den nemusí vůbec vyjít řada.
A jak se registr zbaví vozidel v polopřevodu, kterých je evidováno kolem čtvrt milionu? Všechna stávající polopřevedená vozidla, která nebudou do poloviny roku mít dokončený převod, vyřadí z evidence Centrálního registru vozidel bez nároku na možnost jejich pozdější registrace.
Podobný osud čeká některé motorky a auta s registračními značkami v depozitu, pouze lhůta na jejich legalizaci je prodloužená do konce tohoto roku. Trvalé vyřazení hrozí ale jenom vozidlům, která měla k 1. 1. 2015 značky v depozitu déle než 18 měsíců a jejich majitel na úřadu nenahlásí do posledního prosince 2015 kde vozidlo stojí a jak je hodlá využívat. V takovém případě bude vozidlo definitivně vyřazeno, úředně zanikne a už nebude možné je znovu přihlásit. Pokud značky byly v depozitu méně než rok a půl, přejdou automaticky do režimu "vyřazeno z provozu", který je obdobou depozitu - majitel u sebe nemá značky a nemusí platit povinné ručení.
Na téma pojištění odpovědnosti z provozu vozidla je tu jedna dobrá zpráva. Od 15.1. 2015 platí novela zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, která odebrala České kanceláři pojistitelů právo obesílat motoristy a požadovat takzvaný příspěvek nepojištěných.
Po vlastnících nepojištěných vozidel, kteří způsobí nehodu, budou podle novely vymáhat náhradu škody dopravní úřady obcí s rozšířenou působností.

Více už prohlášení sdružení STOPČKP, které proti praktikám České kanceláře pojistitelů už několik let bojuje:

"Přes velkou kritiku laické i odborné veřejnosti inkasovala kancelář v minulých letech několik miliard korun z kapes českých motoristů. Ti žádají opětovné prošetření svých případů a vrácení peněz. Jen prostřednictvím iniciativy STOPČKP.cz se jim doposud podařilo získat od kanceláře pojistitelů nazpět více než 1,5 mil. Kč.
Kancelář vymáhá příspěvek nepojištěných i po motoristech, kteří vozidlo již vozidlo dávno nevlastní, nebo vozidlo neprovozují na veřejných pozemních komunikacích. V minulosti se objevila i řada případů, kdy byli lidé odsouzeni k úhradě příspěvku nepojištěných za vozidlo, které nikdy nevlastnili. Tento stav nebyl jen chybou samotné ČKP, ale i řady soudů, které mnohdy vynášely rozsudky bez hlubšího zkoumání a znalosti věci.

Od roku 2013 hájí zájmy motoristů iniciativa STOPČKP.cz, která zastupuje více než 3 000 poškozených. Rok po té se obrátila na orgány veřejné správy s peticí, kterou podpořilo více než 4 000 lidí.

Motoristů se v roce 2014 opakovaně zastal i Ústavní soud, který se v několika rozhodnutích jednoznačně vymezil proti praxi ČKP a vyjádřil nesouhlas s řadou rozsudků obecných soudů.

Skupina poslanců, na jejichž návrh byla novela zákona schválena poslaneckou sněmovnou, ve své důvodové zprávě doslovně uvedla, že původní, tedy končící právní úprava, se stala hojně užívaným a oblíbeným zdrojem výdělku inkasních agentur a advokátních kanceláří se specializací na správu pohledávek. Agentury se tímto faktem ani veřejně netají a za pomoci tvrdých vyjednávacích metod přesvědčují každodenně osoby o existenci smyšlené povinnosti k zaplacení fiktivních dluhů na pojištění.
Řada motoristů byla záměrně uvedena v omyl. Desítky tisíc lidí požadované peníze zaplatily jen díky systematickému zastrašování. Nyní může většina z nich žádat peníze zpět.

Kolik peněz vrátila ČKP individuálním žadatelům není známo, ale objem vrácených peněz prostřednictvím STOPČKP.cz přesáhl více než 1,5 mil. Kč. Řada lidí se o své peníze teprve může přihlásit, protože kancelář v minulosti oslovovala stovky tisíc motoristů ročně a vybrala od nich několik miliard korun. Dle představitelů STOPČKP.cz může dosahovat množství neoprávněně vybraných peněz až 50% a všichni poškození by se měli o své peníze přihlásit.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (123x):



TOPlist