Yamaha XT1200Z Super Ténéré

V oživování legend z minulosti je tahle značka prostě mistr. Po nové verzi VMaxe přichází nová podoba dakarovské legendy Super Ténéré a přestože vývoj tyto maxiendura posunul ze startovních listin dálkových soutěží trochu jinam, duch adventure výletů nová tenerka rozhodně neztratila.

Yamaha XT1200Z Super Ténéré
Již při prvním přehledu technických údajů je jasné, že BMW R1200GS dostává dalšího velmi zdatného soupeře v kategorii cestovních maxiendur. Osobně jsem moc rád, že si nová Super Ténéré zachovala kola s drátěným výpletem. Přestože skalní zastánci terénu by vepředu raději viděli jednadvacítku, ani s devatenáctipalcovým kolem to rozhodně nebude špatné a obutí používá tenerka stejné jako její vzor GS, tedy 110/80-19 vepředu a 150/70-17 vzadu se zdvihy odpružení 190 mm vepředu i vzadu. K výletům mimo silnice bude kromě slušné ochrany podvozku i krytu světlometu lákat i ergonomie vhodná pro jízdu ve stupačkách.
V rozletu v terénu bude tento stroj možná trochu srážet celková hmotnost 261 kg (se všemi náplněmi), což odpovídá suché hmotnosti kolem 230 kg. To na tuto kategorii není zrovna málo, Moto Guzzi Stelvio váží suchých 214 kg, hlavní rival BMW dokonce 205 kg suché váhy, ale na druhou stranu BMW GS Adventure je na tom téměř stejně. Viníkem vyšší hmotnosti možná je použitý rám z ocelových trubek, který ovšem oproti hliníku nabízí větší odolnost.
Zajímavý je pohled pod kapoty. Na pravé straně najdeme pod boční kapotou baterii, na levé straně chladič s ventilátorem, což umožnilo posunout motor více dopředu a posunout tak těžiště. Hlavní je samozřejmě motor. Super Ténéré dostala úplně nový řadový dvouválec 1199 ccm s maximálním výkonem 110 koní při 7250 ot/min a 114 Nm při 6000 ot/min. Motor navazuje na koncepci pohonné jednotky TDM a využívá předsazenou klikovou hřídel 270 stupňů, takže by podle výrobce měl dávat lepší křivku krouťáku i odezvu na plyn, podobně jako nový motor u R1. Stejně jako u erjedničky se i u Super Ténéré použitý elektronický plyn YCC-T fly-by-wire, navíc s přidaným třístupňovým systémem kontroly trakce, který pomocí snímačů systému ABS sleduje otáčení obou kol a pomocí úpravy vstřikování map a časování zážehu reguluje případné prokluzy zadního kola. Výkon je na zadní kolo přenášen pomocí kardanu.
Jezdec může volit mezi třemi režimy kontroly prokluzu - TCS1, který okamžitě reaguje i na malé prokluzy, o něco volnější TCS2 a režim Vypnuto, ve kterém si můžete užívat driftů v terénu do sytosti. Podobně je možné nastavit režimy mapování motoru Yamaha D-Mode mezi režimy S (Sport) pro ostřejší jízdu a T (Touring) pro plynulejší náběh výkonu.
Kromě systému ABS, který je v dnešní době již samozřejmostí, Yamaha do této novinky osadila také propojený brzdový systém a pomocí elektronicky řízené hydraulické jednotky sleduje otáčení kol a přesně reguluje poměr tlaku v brzdovém okruhu pro přední a zadní kolo. Tento systém také bere ohled na to, že při jízdě ve stupačkách se hůře ovládá nožní brzdový pedál, a sleduje, na kterou brzdu sáhnete jako první. Výsledkem by mělo být bezpečné ovládání i v terénu, kdy je nutné občas brzdit pouze zadkem. Jestli bude možné ABS a propojení úplně vypnout, jsem zatím ze specifikací nevyčetl.
Mezi další vlastnosti této novinky patří plně nastavitelné odpružení, široká nabídka příslušenství včetně kufrů s vykrojením pro nalevo umístěný výfuk ale třeba i sedlo s možností nastavení výšky v rozmezí 835-860 mm nad zemí. A poslední údaj důležitý pro dálkové cestovatele - do nádrže se vejde 23 litrů benzínu.
V roce 2010  budou v nabídce pouze motocykly se sadou Adventure Pack zahrnující kromě jiného také hliníkové kufry, kryt motoru a kryt předního světla. Od roku 2011 pak bude možné si pořídit levnější verzi a tyto doplňky dokoupit jako příslušenství.

Oficiální video

Stáhněte si vybrané fotografie na pozadí vašeho PC

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.27
Známkováno: 70x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist