yamaha_mt09




Yamaha vylepšila YZ450F

Dlouhé tři roky trvalo, než se milovníci největšího motokrosového modelu modré značky dočkali jeho další evoluční verze. O nové YZ450F 2023 její výrobce říká, že bude prodlouženou rukou jezdce. Co to znamená?

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Lehčí a výkonnější motor, lehčí podvozek, úplně nová ergonomická kapotáž, to jsou ve zkratce tři oblasti, kde se na YZ pracovalo – a vlastně to zahrnuje vše. Yamaha to ale vzala celé tak nějak komplexně, když jako zastřešující můžeme brát myšlenku, že optimálního výkonu lze dosáhnout pouze při dobré spolupráci jezdce a stroje. „U motokrosových strojů to platí především, protože právě zde je při akceleraci, brzdění i zatáčení nutné neustále měnit polohu těžiště těla. Úspěšný soutěžní terénní motocykl se musí chovat jako prodloužená ruka jezdce, a proto se tým, který vyvíjel model YZ450F, zaměřil především na potřeby a očekávání jezdce,“ praví tisková zpráva. Aha, tak takhle to mysleli! A co to znamená konkrétně?

U motoru Yamaha říká, že prošel kompletní úpravou, při níž byly přezkoumány a analyzovány všechny součásti. To je takové vyjádření, za které schováte všechno a které čteme snad ve všech tiskových zprávách k motokrosovým modelům všech výrobců, a tak se raději soustřeďme na druhou větu. Ta totiž říká, že jde o nejvýznamnější změnu pohonné jednotky od roku 2010, kdy poprvé Yamaha přišla s konceptem motoru s obráceným válcem – sání vpředu, výfuk vzadu. V lehčím válci běhá jiný píst, jenž se tlačí do nově tvarovaného spalovacího prostoru. Rozvodový řetízek s nízkým třením je nového typu, aby zvládl zvýšení otáček o pětistovku. Klikový a ojniční mechanismus je jiný, původní jehlové ložisko bylo nahrazeno lehčím kluzným a dalším prvkem do sestavy je nově řešený odlehčený vyvažovací systém s jedním závažím a dutou hřídelí.

O novém motoru Yamaha říká, že je o 5 % výkonnější a celkově silnější, má lepší průběh a ovladatelnost, ale toho nebylo docíleno jenom jiným pístem. Důležité je správné naplnění, a tady se japonská značka chlubí zcela novým sáním vzduchu, jež je vedeno prostorem mezi nádrží, rámem, sedlem a bočními panely. Toto vedení vzduchu pomáhá bránit vnikání vody, prachu a bláta do airboxu a jako bonus je tady ještě štíhlejší stavba motorky. Novinky ovšem pokračují i v další cestě směrem k motoru, a to vysoce účinným airboxem, který vytváří vír, takže prach se ještě před vstupem do nového kruhového trojrozměrného filtru odstředivou silou odděluje od přiváděného vzduchu. Ten jde dále přepracovaným sacím kanálem, který má přímější přechod do hlavy válců s titanovými sacími ventily o větším průměru (39 mm), které zajišťují zvětšení objemu nasávaného vzduchu až o 9 %. Jako doplněk k vylepšenému uspořádání sání byl upraven také tvar výfukového kanálu s plynulejším napojením na výfukové potrubí.

Aby zvládla vyšší nároky silnějšího motoru, byla upravena převodovka. Ta má hřídele dále od sebe a převodová kola logicky větší. Zásadní změnou prošla spojka, dvoudílná spojka předchozího modelu z oceli a hliníku byla nahrazena odolnou a lehkou jednodílnou ocelovou konstrukcí s talířovými pružinami namísto běžných vinutých pružin, jako to známe třeba z rakouských strojů. Nová spojka je výrazně lehčí a štíhlejší (váží o 0,75 kg méně!) a nabídne lehčí chod páčky a i lepší citlivost. Finále pasáže o motoru věnujeme krátkému, ale důležitému oznámení, že v rámci zvýšení odolnosti agregátu byl přepracován chladicí systém a mazání se suchou skříní je řešeno úplně nově. Jo, motor „třiadvacítky“ se opravdu může pyšnit označením „nový“.

Pojďme na podvozek, jak jinak než nový. Co se rámu týče, významnou změnou je přemístění spoje mezi kolejnicemi nádrže a hlavovou trubkou, který je nyní o 15 mm níže než dříve. O stejnou hodnotu bylo sníženo i umístění spoje mezi trubkami rámu, jež spojují kolejnice nádrže se spodní trubkou. Mezi další důležité změny patří zvýšení tuhosti spodní trubky rámu, stejně jako příčné trubky a oblasti kyvné vidlice. Nový rám je také nyní vybaven 4 mm silným ocelovým předním držákem motoru se třemi průchozími šrouby, na rozdíl od předchozího 8mm hliníkového držáku motoru s jedním průchozím šroubem. Odpružení KYB dostalo nové ventily a v aplikaci Power Tuner nyní najdete doporučení jejich nastavení. Drobností je jiná hadice k zadní brzdě kvůli zlepšení citlivosti.

Nové YZ450F ovšem zvenčí nepoznáte ani podle motoru, ani podle podvozku, nýbrž podle kapotáže, kterou můžete mít v modrém, černém anebo Monster Energy barevném provedení. A ta je opravdu výrazně jiná. Yamaha říká, že nese název Horizontal Movement, každý panel prý byl přepracován a výsledkem je štíhlejší a kompaktnější stroj, kde jezdci nic nepřekáží. To poznáte hlavně v přední části, jak se přesunulo sání, zúžily se kryty (užší) palivové nádrže o 50 mm. Oba blatníky jsou menší a nejen díky nim, ale také kvůli novému sedlu, krytu vzduchového filtru a palivové nádrži má model YZ450F nižší horizontální profil a kapotáž měřená od přední části k zadní je mnohem kratší. Dynamický vzhled doplňují nové boční panely a kryty vidlice.

Měnila se také ergonomie, aby ýzeto sedlo všem postavám. Výška sedla vzrostla o 5 mm, sedlo má také mnohem rovnější povrch a zaoblenější profil, který usnadňuje boční pohyb těla a zvyšuje pohodlí. Stupačky najdete o 5 mm níže, takže prostor pro nohy se zvětšil celkem o 10 mm, což vyhovuje i větším jezdcům. Do čtyř poloh nastavitelná a v gumě uložená řídítka jsou posunuta tak, aby poskytovala přirozenější jízdní polohu.

Moderní motokrosová motorka nejvyšší třídy se neobejde bez elektroniky a samozřejmě se zapracovalo i na té. Kontrola trakce je nová (dvě úrovně plus vypnuto) a ovládá se prostřednictvím aplikace Power Tuner, která má intuitivnější ovládání. Za zmínku stojí především funkce Quick Tuning, jež usnadňuje a urychluje výběr požadované charakteristiky motoru pouhým posunutím indikátoru ze Smooth na Aggressive. Nová aplikace obsahuje další funkce, včetně měření časů kol, otáček, spotřeby paliva, rychlosti a dalších údajů. Zdokonalení proběhlo také u funkce launch control, kde si v krocích po 500 otáčkách můžete nastavit strop na 6000 až 11 000. Když systém rozpozná, že je fáze startu dokončena, funkce omezení otáček se automaticky vypne a po dosažení 3. rychlostního stupně se systém launch control deaktivuje.

V celém textu vám pravidelně opakujeme, že toto nebo tamto je lehčí, ale co to udělá ve výsledku? Docela dost. Ke snížení hmotnosti a také k posunu těžiště do centra stroje pomáhají i nové palivové čerpadlo, airbox a vedení řetězu, byly přepracovány i ty nejmenší díly včetně lanka k plynu, spínačů na řídítkách a oběžného kola vodního čerpadla a nakonec se ručička váhy zastavila na pouhých 109 kg při plné nádrži, tedy o 2,3 kg méně než letos.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist