husqvarna_svartpilen_801_2




Yamaha dokončila World Raid. Další krok: sériová Ténéré 700

Tři ladičky se konečně rozhodly skončit hru na to, jestli vydrží déle zákazníci, nebo japonská továrna, a již za necelé dva týdny představí sériovou verzi dlouho očekávaného cestovního endura Ténéré 700. To je na beton. U konce je také akce World Raid, při níž během letošního roku prototyp téhle motorky testovali významní jezdci z historie i současnosti Yamahy. A nebylo to rozhodně žádné opatrné drkotání po rovných silnicích.

Sorry, Yamaho, prostě jsme si museli rýpnout. První koncept byl k vidění už v Miláně v roce 2016, a když jsme se loni těšili už na sériovku, dostali jsme to samé. Dva roky čekat na motorku, která bude mít aktuálně prodávaný dvouválec z naháče MT-07, to bylo velké zklamání a u nás i na světových fórech za to potenciální zákazníci japonskou továrnu pěkně znectili. Jestli to bylo schválně, tak nám to nepřijde jako dobrý marketingový tah, jestli naopak to zdržení bylo dané nepředvídanými zádrhely při vývoji, budiž Japoncům odpuštěno – povedenou Ténérku chceme určitě radši než nedodělanou.

Pro letošní rok Yamaha aspoň udržovala zájemce v bdělosti prostřednictvím projektu World Raid. Prototyp motocyklu ve specifikaci určené pro budoucí sériovou výrobu šel z ruky do ruky na čtyřech kontinentech, kde jej vyzkoušeli piloti, kteří k finálovému produktu mají co říci. Začalo se jezdit na jaře a skončilo vlastně před pár dny. Austrálie, Jižní Amerika, Afrika a nakonec Evropa. Silnice i dakarské duny. Závodníci i cestovatelé. Celý projekt jste mohli sledovat na speciální webové stránce, z každé etapy vzniklo pěkné video, která vám právě přinášíme.

Jako první dostal prototyp Ténéré 700 World Raid do rukou Rodney Faggotter, jezdec Yamalube Yamaha Official Rally Teamu. Ten jej otestoval ve své domovině, Austrálii, kde patří mezi nejužší maratonskou špičku. Letos navíc byl jediným jezdcem továrního týmu Yamahy, který viděl cíl na Rally Dakar. Rod „vyvětral“ Ténérku v březnu na 1200 km dlouhé speciální rallye Ténéré Tragics, což je každoroční akce určená pro majitele modelů Ténéré a Super Ténéré všech ročníků. Pro bezmála osm desítek účastníků rallye byla přítomnost tohoto prototypu velkým překvapením.

Rodney Fagotter

 

VIDEO: Austrálie

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Druhá etapa musela být pro Ténéré 700 vysloveně poctou. Do rukou ji totiž dostal Stéphane Peterhansel, třináctinásobný vítěz Dakaru, z toho šestkrát v sedle motocyklu s nápisem Ténéré na kapotáži. Francouz najel 600 km převážně v dunách a na trati kolem marockého města Merzouga, legendárního místa konání každoroční rallye zařazené do kalendáře Rally Raid a také součásti trasy historické Rallye Paříž-Dakar.

Stéphane Peterhansel

 

VIDEO: Maroko

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Třetí etapa zavedla Ténéré 700 World Raid do dějství aktuální Rally Dakar, tedy do Jižní Ameriky, konkrétně do Argentiny. Na 800 km ji zde provětrala hlavní hvězda současného rallyového továrního týmu Yamahy, 27letý Francouz Adrien van Beveren. Ten je jediným člověkem na světě, který dokázal vyhrát slavný domácí závod Enduropale du Touquet alias velké pískové peklo třikrát po sobě. Dalo by se říci, že jen málo lidí zná písek lépe než Adrien. Ten si Ténérku převzal symbolicky v místě, kde pro něj letošní Rally Dakar skončila po velkém karambolu, a vůbec ji potom v kamenitých terénech nešetřil.

Adrien van Beveren

 

VIDEO: Argentina

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Poslední etapou se stala Evropa s porcí 1850 km, ovšem rozdělenou na pět dalších částí. Jako první se na Starém kontinentě, konkrétně v domovském Walesu (takže vlastně na Ostrovech), svezl známý cestovatel Nick Sanders, brázdící svět v sedle svojí Yamahy R1 z přelomu milénia – mimochodem Nick byl nedávno v ČR a my jsme ho potkali na dálnici při cestě na německý Intermot, ta jeho motorka je fakt dílo… Coby člověk, který sedmkrát objel zeměkouli, měl Nick dost co říci k cestovatelským kvalitám.

Nick Sanders

Stejně jako Herbert Schwarz, zakladatel německé společnosti Touratech. Jeho společnost se vždycky soustředila na to, aby dobrodružné motorky byly dobrodružné i za jízdy, nejen na obrázcích nebo v garáži. Jelikož Herbert spoustu věcí vyvíjel sám, zpětná vazba pro Yamahu jistě byla přínosná.

Herbert Schwarz

Herbert si to z Německa namířil do Itálie, kde motocykl předal Alessandru Botturimu, dvojnásobnému mistru světa v enduru a dvojnásobnému vítězi Šestidenní. A také Rally Merzouga. A tak bychom mohli pokračovat. Alessandro vytáhl Ténérku na nejvyšší dostupná místa na pomezí Itálie a Francie, kde už na stroj čekal ambasador značky Yamaha, David Frétigné. Osmačtyřicetiletý pětinásobný mistr své země v enduru a jezdec, který dokázal čtyřikrát dojet Dakar v Top 10.

Alessandro Botturi

David Frétigné

A konečně posledním člověkem a též závodníkem, tentokráte z mladé generace, se stal 34letý Cristobal Guerrero, čtyřnásobný mistr Španělska v enduru. S tím si Ténéré 700 World Raid užila své poslední testovací kilometry v Pyrenejích v okolí Andorry a dostala pořádně zabrat. „Lidé od Yamahy mi nedali žádný limit na to, co s motorkou mohu nebo nemohu dělat. Brodil jsem řeky, skákal, dával jí za uši na kamenitých cestách. Bylo to super, Ténéré se chová jako opravdové enduro.“

Cristobal Guerrero

 

VIDEO: Evropa

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

A přesně to, plus velmi snadnou ovladatelnost a pohodlí na asfaltových cestách, zmiňovali ve svých příspěvcích i ostatní testovací piloti. Inu, jsme zvědavi, technicky vypadá malá Ténérka super, jako opravdové cestovní enduro se stejným důrazem na „cestovní“ stejně jako na „enduro“. První listopadové pondělí večer bude oficiálně představena její sériová verze, takže budeme moudřejší. Už se těšíme!

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 51 Kč od 17 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
MatroneK přispěl 3 Kč
TomekEV přispěl 3 Kč
pernik92 přispěl 3 Kč
masi přispěl 3 Kč
mrkvas přispěl 3 Kč
Tamir přispěl 3 Kč
marafzs600 přispěl 3 Kč
Hepan přispěl 3 Kč
Destroyer přispěl 3 Kč
WIMPY přispěl 3 Kč
Kaabo přispěl 3 Kč
vencaxt přispěl 3 Kč
zmulin přispěl 3 Kč
Kytí přispěla 3 Kč
KALUP přispěl 3 Kč
2100 přispěl 3 Kč
Firecracker přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):
Motokatalog.cz



TOPlist