journeyman_brezen




XV950: nový custom od Yamahy ve dvou verzích

Yamaha byla v posledních letech na novinky skoupá, ale teď jako by chtěla všechno dohnat. Po nedávno odhalení tříválcové MT-09 dnes odpoledne představila další dva nové modely, pro které vymyslela kategorii Sport Heritage. Obě verze vychází z modelu XVS950A, ale už od pohledu působí mnohem jednodušším a odlehčeným dojmem.

Kapitoly článku

V Americe byl podobný model představen už na jaře pod názvem Bolt, teď se dočkala i Evropa. Už název Sport Heritage napovídá, že Yamaha chce zavzpomínat na dobu sedmdesátých a osmdesátých let minulého století, kdy se japonské motocykly často stávaly terčem nejrůznějších garážových úpravců. Retro je zkrátka momentálně v kurzu a osekanému modelu XVS950A Midnight Star to ve staro-novém kabátě hodně sluší. Neo-japonský šmrnc mu dodávají zkrácené blatníky, četné plochy z leštěného nerezu, kulaté přední světlo, kapkovitá nádrž (ve verzi R se sportovní linkou) a hlavně geniálně jednoduchý budík.
K dobovému vzhledu se dobře hodí osvědčený a stylový vzduchem chlazený dvouválec z aktuální produkce, který ovšem nezůstal úplně bez úprav. Protože se od začátku počítalo s tím, že nový bobber bude jezdit hlavně po městě, vyhráli si nejdřív se spojkou. Přidaný gumový tlumič má za úkol zajistit  při častých rozjezdech plynulejší přenos výkonu. Z designových důvodů je na pravé straně motoru nový vzduchový filtr, který má sice o více než dva litry menší objem, ale přesto se povedlo zlepšit průběh točivého momentu motoru. Na tomto vylepšení se podílí také nové palivové mapy a výfukový systém stažený do jediné koncovky na pravé straně. 52 koní a 80 Nm přenáší na zadní kolo ozubený řemen s kevlarovým kordem.
Tradiční dvojitý kolébkový rám má oproti XVS950A zbrusu novou jednodílnou konstrukci, kde motor funguje jako nosná část a je uchycen napevno, takže o přenos vibrací do celé motorky je dobře postaráno. Od krátkého rozvoru 1 570 mm se dá očekávat obratnost při zatáčení  a také 251 kilogramů pohotovostní hmotnosti - skoro o 30 méně než u XVS950A - se na ovladatelnosti pozitivně projeví, stejně jako sedlo ve výšce 690 mm. Kdo sáhne po verzi XV950R, získá navíc semišové polstrování.
Odpružení vpředu zajištuje klasická 41mm vidlice, vzadu jsou dva konvenční tlumiče (u verze R s oddělenou nádobkou). Desetipaprskové lité ráfky mají rozměry 9 a 16 palců, okousané brzdové kotouče jsou vpředu i vzadu shodného průměru 298 mm. K verzi XV950 lze dokoupit ABS, model XV950R má tento asistenční systém ve standardní výbavě.

Nové modely XV950 a XV950R by se měly objevit na trhu už na podzim tohoto roku, cena zatím známá není.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)

Stáhněte si vybrané fotografie na pozadí vašeho PC

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (12x):
Motokatalog.cz



TOPlist