globalmoto_duben_nolan




Intermot Kolín – Yamaha 2007

Je tu představení novinek Yamahy pro rok 2007. Nová R1, FZ6 S2, YBR 250 či upravené XJR 1300...


YZF R1


U Yamahy v sériové výrobě jednoznačně poutala na stánku královna sportovních strojů - nová R1. Již pátá generace tohoto legendárního motocyklu, který byl představen v roce 1998, tak přichází na trh opět v novém. Zásadní informací je, že výrobce u nového modelu upustil od pětiventilové techniky a přešel zpět na čtyři. Vše bylo předěláno a byly implementovány nové technologie: YCC-I (Yamaha Chip Controlled Intake) a YCC-T (Yamaha Chip Controlled Throtlle), která se představila již na R6. Díky opětovnému návratu ke čtyřem ventilům byl zvětšeny průměry ventilů - sací na 31mm a výfukové na 25 mm. Zvětšen byl rovněž kompresní poměr na 12,7:1. Yamaha slibuje výkon 180 koní při 12500 ot/min bez ram air.


Nový titanový výfukový systém využívá systém EXUP a s pomocí třícestného katalyzátoru splňuje normu Euro3. Z informací které máme k dispozici je rovněž zřejmé, že nová R1 bude mít v sérii antihopingovou spojku. Zcela nový je rám typu Deltabox. I když vizuálně vypadá zhruba stejně, byl celý předělán s cílem zvýšit celkovou tuhost především s ohledem na nový motor. Nová je i kyvná vidlice, jejíž celková tuhost byla údajně zvýšena o 30%. Kompletně předěláno bylo také odpružení a brzdy. Vpředu jsou nyní šestipístkové brzdiče, jejichž účinnost dovolila použití 310 mm kotoučů.



Zajímavostí rovněž je, že od výroby budou na motocykl na místo pneumatik Dunlop montovány Pirelli Diablo Corsa.
Výčet změn je opravdu veliký a důkladnější rozbor by byl na samostatnou přílohu, což není jistě podstatou tohoto krátkého představení. R1 se jistě nevěnujeme naposledy.

FZ6 Fazer S2 / FZ6 S2


Velice populární a atraktivní FZ6 a FZ6 Fazer rovněž prodělali pro modelový rok několik změn. Nakonec je to v samotném zájmu značky udržet tento model na špici prodejnosti hlavě u nás v Evropě, kde jsou velice populární.



Předělána byla především kyvná vidlice, která je nyní i na první pohled více zaoblená. Změn dostály přední brzdy, kde byly použity jiné vylepšené třmínky. I nadále zůstávají čtyřpístkové. Fazer navíc obdržel předělanou modernější přední masku. Nově potaženo bylo u obou modelů sedlo. Atraktivnější design dostal u obou modelů také přední blatník a upravena byla pozice stupaček pro spolujezdce. Při krátkém seznámení na výstavě mě osobně velice oslovilo nové barevné provedení, kde především lávově červená u Fazera s děleným lakováním podsedlových plastů je opravdu skvostná.

Po vzoru FZ1 byly předělány u obou modelů budíky. Motorově došlo k přemapování vstřikovací jednotky, doufejme jen k lepšímu. Výrazných změn především v technice s ohledem na normu EURO 3 dostál i výfukový systém.


XJR 1300


Pro letošní rok se udály rovněž změny, dnes již v klasice nabídky Yamahy, u naháče XJR 1300, který byl s opravdu kosmetickými změnami (když pomineme dvě verze klasickou a SP s Öhlins a lepším sedlem v počátcích) v nabídce ve stejné podobě od roku 2000.

XJR je u Yamahy jedním z posledních strojů klasického ražení. Bohužel pokrok a emisní předpisy asi nikdo nezastaví a tak přišla na řadu i tato klasika. Motor dostal vstřikování z R1(04) a dvě kónické koncovky výfuku nahradila jedna delší oválná (4-2-1). Vše bylo doplněno o tradiční Exup systém a třícestný katalyzátor.


Obměnou prošlo rovněž odpružení, vzadu je použita nová generace Öhlins. Sportovnější a komfortnější usazení by měl zaručit jednak nový tvar a materiál sedla, kdy jezdec sedí mírně vzadu a naopak o trochu dopředu předsunutá řidítka. Změny dostály i koncová světla. Jejich kulatý tvar mi značně připomíná design použitý u starších modelů R6. Za kosmetické změny lze pak považovat kulatá zrcátka, nové podbarvení budíků a ostřejší tvary bočních plastů pod sedlem.

Giggle


Zajímavou novinkou z oblasti skútrů je model pod označením Giggle. Jedná se vůbec o první čtyřtaktní skútr o objemu 50ccm s kterým Yamaha přichází na evropský trh. Tento zajímavý samohyb přichází kromě lehce netradičního retro vzhledu z šedesátých let především s širokým záběrem použitelnosti pro široké masy. Jednou z hlavních předností tohoto městského pracanta je 33 l kufr, právě zmiňovaná univerzálnost použití a zřejmě výdrž.


Technika je na výši, stroj je poháněn kapalinou chlazeným agregátem se vstřikováním, což spolu s použitím výfuku s katalyzátorem zaručuje bezproblémové splnění emisních předpisů. V nabídce bude v žlutém a černém provedení.

XV 1300 Midnight Star


Na poli velkých cruiserů má Yamaha bohaté zkušenosti a po loňském představení gigantické XV1900, tak logicky přišla, jak je u japonských výrobců zvykem i slabší verze v podobě XV1300. Yamaha tak v podstatě udělala z marketingového hlediska to nejlepší co se nabízelo. Nahradila adekvátně krásný a delší dobu vyráběný Dragstar, doplnila řadu Midnight Star a ještě k tomu přivezla svým příznivcům nový model motocyklu. Technicky a naživo to vypadá jako vydařený derivát koncepcí a stylů všech předcházejících modelů značky této kategorie. Výrazným prvkem, který mě na stroji zaujal je sdružený přístrojový panel na řidítkách. Za trochu nešťastné naopak považuji umístění klíčku zapalování, které vzhledem k povaze usazení jezdce asi nebude příliš přístupné, stejně jako tomu je u XV1900.


Nový motocykl se označuje jako střední cruiser s charakterem a projevem velkého cruiseru. Véčkový motor s úhlem 60 stupňů o objemu 1304 ccm se čtyřmi ventily na válec a elektronickým vstřikováním se tváří jako klasický vzducháč, ale uvnitř skrývá nenápadně vyvedené chlazení vodou. Oproti řadě V Star 1100 by měl poskytovat o osmnáct koníků výkonu navíc, obdobný je také nárůst krouticího momentu. V konkrétních hodnotách je to 73 koníků výkonu při 5500 ot/min a pěkných 106 Nm krouťáku při 4000 ot/min. Suchá hmotnost je 283 kg (pro srovnání, jedenáctistovka pouze o 10 kg méně). Mezi další rysy patří sekundární převod ozubeným řemenem.



XT660X


Yamaha XT660X dostala do nové sezóny drobné úpravy designu a novou zadní kyvku. Spolu s Yamahou XT660R pak obsahuje nové hliníkové stupačky spolujezdce, madlo spolujezdce a úpravy výfukové soustavy podle normy Euro3.


YBR250





TDM 900A





WR250f / WR450f






YAMAHA


Video: nižší kvalita (6,8 MB)
Video: vyšší kvalita (48,2 MB)
Délka: 1:52 min.
Motocykly na videu: YZF R1, FJR1300 AS, XV 1300 Midnight Star, FZ6 Fazer S2, XJR 1300

TIP:

Na této stránce naleznete videa z výstavy v Paříži v roce 2005. Videa jsou ve formátu MPG, respektive WMV.

Informace o redaktorovi

Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
Lukáš Růžička - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist