husqvarna_svartpilen_801_2




Hlavní hvězdou pódia u Yamahy byl Niken

Svou hlavní novinku tři ladičky představily už v Tokiu a další zásadní model v Evropě nepředstavili. Yamaha se pro rok 2018 soustředí na rozšíření a vyladění svých současných motorek. Dočkali se ale i fanoušci dlouho očekávané malé Tenerky, bohužel je u ní jedno velké ALE.

Kapitoly článku

Jako první se na pódiu objevil naháč MT-09 ve verzi SP. Tahle zkratka je vyhrazena pro vyladěné a do detailu dotažené motorky, u nula devítky to znamená zadní tlumič Öhlins se seřizovacími prvky vytaženými pod podsedlovku, nebo plně nastavitelnou přední vidlici. U standardní verze seřizujete na jedné trubce odskok, na druhé tlumení.

Další úpravy jsou spíš kosmetické. Začíná to barvou Silver Blu Carbon, inspirovanou modelem MT-10 SP, pokračuje modrým prošíváním sedla, modrými koly s grafikou SP, černými řídítky a ovladači, až po LCD panel, který zobrazuje bílé údaje na černém pozadí.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

U menší sestřičky MT-07 se zapracovalo na designu. Pro rok 2018 je jeho vzhled dotaženější a agresivnější, když přijímá některé prvky od větší sestry. Tomu pomáhá přepracovaná nádrž spolu s bočními panely. Nové sedlo přispělo nejen k designu, ale hlavně k vylepšení jízdní polohy. Poslední změny se týkají podvozku, na kterém se objevuje sportovněji naladěná přední vidlice a zadní tlumič s novým seřizovačem předpětí a odskoku.

Po naháčích přišel čas na cesťáky z nich odvozené. Na pódium přijel Tracer 900 a Tracer 900 v nové verzi GT. Pro oba modely platí lehce přepracovaný design, který se odráží na lepší ochraně jezdce před větrem a nepřízní počasí. Na tom se podílí i nové nastavitelné plexi, které jde snadno ovládat jednou rukou bez použití nářadí. Větší míru pohodlí nabídne nové sedlo, které je možné nastavit do dvou poloh. Komfortněji se povozí i spolujezdec díky upraveným stupačkám, sedlu a jiným madlům. Z posledních úprav zmiňme ještě užší řídítka s tenčími a lehčími kryty rukou, nebo delší kyvnou vidlici.

Verze GT, jak název napovídá, je k ukrajování kilometrů ještě lépe uzpůsobena. V základní výbavě najdete 22 litrové boční kufry, plně barevný TFT displej, vyhřívané rukojeti, nebo tempomat. Lepší filtrování nerovností má zajistit plně nastavitelná přední vidlice spolu se zadním tlumičem, který má, podobně jako na MT-09 SP, vytažený seřizovač pod sedlo. Poslední vymožeností je pak rychlořazení, které umožní jezdci řadit vyšší rychlosti bez spojky.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Od silničních cesťáků je to už jen kousek k dlouho očekávané terénní novince. Ténéré 700 World Raid, jak zní celý její název je bohužel ještě ve fázi prototypu. Pro Yamahu je úspěch téhle motorky důležitý, a tak si dávají s jejím vývojem záležet. Prototyp absolvuje letos světovou tour, při které se budou v jejím sedle střídat top jezdci, kteří budou mít na starosti důkladné otestování a představení motorky veřejnosti. Už koncept T7 se dočkal velmi pozitivních ohlasů a jiné to nebude asi ani u tohoto prototypu.

 Bohužel Yamaha neuvolnila žádná čísla, z technických dat víme jenom to, že motor CP2, který bije v modelu MT-07, nabídne bohatý výkon a lineární dodávku točivého momentu. Prototyp je vybaven výfukem Akrapovič inspirovaným rallye speciály, USD vidlicí a zadním tlumičem typu Monoshock. Sedmistovka také dostala nižší sedlo, které by mělo padnout širšímu spektru lidí a nově tvarovanou nádrž pro lepší ovládání, jak v sedě, tak ve stoje, a zároveň by měla nabídnout praktickou dojezdovou vzdálenost. Kapotáže z uhlíkových vláken se na sériové motorce asi nedočkáme, ale přední část se čtyřmi reflektory by se objevit mohla. Stejně tak kokpit navržený pro jednoduchou instalaci doplňkového navigačního zařízení.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

 

 Vedle sedmistovky se představila i velká dvanáctistovka ve verzi XT1200ZE Super Ténéré Raid Edition. Ta nabídne nové hliníkové boční kufry o objemu 37 litrů, vysoké plexi s deflektory vzduchu a sériově montované mlhovky. Adventure zaměření zdůrazňuje hliníkový kryt pod motorem, exkluzivitu podtrhují karbonové boční panely.

Hlavní hvězdou večera a posledním představeným strojem byla už dříve představená tříkolka Niken. U té hlavní protagonisté značky poodhalili další technické informace a slibují, že pohonná jednotka CP3 bude naladěná tak, že motorka bude mít srovnatelnou dynamiku s devítistovkovým Tracerem. Večer po tiskové konferenci ještě nebyla přesná čísla známa, dnes už jsou ale venku. Tříválec v Nikenu nabídne 115 koní v 10 000 otáčkách a k tomu přidá 87,5 Nm, kterých dosáhne v osmi a půl tisících. Jsou to tedy naprosto stejná čísla jako v ostatních devítistovkách. Tříkolka nabídne nově vyladěné vstřikování a optimalizované vyvážení klikovky.

Finální hmotnost večer také Yamaha nezveřejnila, na evropských stránkách je ale uvedeno 263 kg plně natankovaného stroje. Rozložení by mělo být přibližně ideálních 50:50 i s jezdcem. Z další specifikace dodejme patnáctipalcová přední kola, zadní sedmnáctipalcové, 3 režimy motoru, tempomat, 2 režimy kontroly trakce plus její vypnutí, antihoppingovou spojku, quickshifter, plně nastavitelné zadní odpružení, hliníkovou nádrž na 18 litrů paliva, dvě přední kotoučové brzdy o průměru 298 mm, zadní o průměru 282 mm, nebo 12v zásuvku.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Tři ladičky také uvolnily informace k lehce aktualizovaným modelům YZF-R1 a YZF-R1M. Lepší a dražší verze dostane novější a inteligentnější verzi elektronického podvozku Öhlins nebo quickshifter umožňující také řazení bez spojky směrem dolů. Systém QSS (jak se rychlořazení Yamahy jmenuje) nabídne dvě možnosti nastavení. Plynulejší a rychlejší. Upravené je také mapování ECU, zlepšit se povedlo inženýrům i systém kontroly zvedání předního kola LIF. Poslední úprava je designová. Díky upravenému lakování více vynikne karbon, ze kterého je „ušitá“ kapotáž. Výše zmíněný systém rychlořazení dostane i „obyčejná“ erjednička.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 2 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
masi přispěl 2 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):



TOPlist