globalmoto_duben_nolan




Výstava Motocykl - quo vadis?

Kam směřuje budoucnost hlavní české výstavy Motocykl a jak dopadne letošní 13. ročník, poznamenaný podzimním požárem na výstavišti a absencí části stěžejních motocyklových značek? Tuto otázku si asi klade hodně příznivců motocyklů a vůbec není snadné na ni odpovědět.

Kapitoly článku

Během minulých ročníků výstavy v našem diskuzním Fóru každoročně zazněla spousta stížností na přeplněné prostory, které nejsou schopny pojmout tolik návštěvníků a zajistit důstojnou prezentaci jednostopých strojů. To, že parametry historického výstaviště v Holešovicích již jen těžko splňují požadavky dnešní doby, vlastně přiznala i samotná pořádající společnost Incheba, když před čtyřmi lety avizovala stavbu nového moderního výstavního pavilonu na prostranství za Křižíkovými pavilony. Tyto plány se ale nepodařilo naplnit, těžko odhadnout, zda hlavními důvody byly problémy s památkáři, finanční stav či samotná situace kolem výstaviště, které má Incheba pouze dlouhodobě pronajaté a majitelem zůstává hlavní město Praha.
Úroveň výstavy také v posledních letech začínají trochu kazit nevzhledné prodejní stánky pakistánských prodejců oblečení, které výstavní myšlenku degradují na asijskou tržnici. Podzimní požár, který zničil jednu z hlavních výstavních hal, byl jen tou poslední kapkou, kvůli které pohár nespokojenosti oficiálních importérů motocyklů přetekl a začalo se nahlas mluvit o přesunu příštího ročníku na výstaviště moderního typu do Letňan nebo do Brna.
Incheba si ale každopádně zaslouží velký dík, že výstavu Motocykl během uplynulých dvanácti let vybudovala. Z minivýstavy vznikla akce s návštěvností přes 50tis lidí! Incheba vytvořila podnik, který každé jaro nastartuje motorkářská srdce pohledem na nablýskané mašiny a tuny doplňků a služeb a umožní všem firmám z motorkářského byznysu prezentovat svoji aktuální nabídku. Nemá smysl vytýkat Inchebě, že nepřesune výstavu například do Brna, jak to často zaznívá na internetových diskuzích - Incheba má k dispozici holešovické výstaviště, Brno je úplně jiný subjekt! Není to spíše otázka pro Brněnské výstaviště, proč dosud neuspořádalo takto zaměřenou výstavu a proč nenabídne dostatečně motivující podmínky, kterými by přitáhlo hlavní motocyklové značky?
Hlavními aktéry v tomto rozhodování jsou importéři a výrobci motocyklů (byť hlas tuzemských výrobců již bohužel má jen malou sílu). Jsou to právě oni, kteří musí rozhodnout, který pořadatel a které místo konání jim zajistí natolik přínosnou prezentaci aktuální nabídky, aby se jim vyplatila nemalá investice do pronájmu ploch, přípravy expozic a celkové organizace. Zatím to podle neoficiálních informací vypadá, že hlavní značky se na půdě motocyklové sekce Svazu dovozců automobilů pro příští ročník jednají s výstavištěm PVA Letňany v Praze a veletržním areálem BVV Brno. Konečné rozhodnutí se patrně dozvíme až za delší dobu, přesto si dovolím shrnout pár argumentů.

Pro Brno mluví obrovská výstavní plocha areálu BVV (cca 70tis m2) a dobrá dopravní infrastruktura i výstavní servis na světové úrovni. Výstaviště PVA v Letňanech je co do velikosti krytých výstavních ploch asi poloviční než Brno (cca 35tis m2), což by ovšem pro výstavu Motocykl více než stačilo (poslední výstava v Holešovicích nabídla cca 10tis m2 výstavních ploch) a díky dobudovanému metru a prakticky neomezené parkovací ploše na vedlejším letišti Letňany může také nabídnout velmi dobrou dopravu. Navíc spádová oblast Prahy je o dost větší než v případě Brna, v úvahu je třeba vzít také fakt, že v Praze je milión lidí, kteří by výstavu měli přímo doma a nemuseli nikam jezdit, kdežto v případě Brna je to „jen“ 400tis obyvatel. Ovšem pro Brno zase hovoří fakt, že by sem přijela spousta návštěvníků ze Slovenska. Nebo je to naopak argument proti, protože by se výstava zbytečně přetahovala o návštěvníky s jarní výstavou Motocykel v Bratislavě? To si netroufám posuzovat a uvádím to jen jako příklad aspektů, které musí organizátoři i vystavovatelé brát v úvahu. Jako osobní poznámku si jen dovolím uvést, že v Letňanech jsme se s naším sesterským webovým portálem Quadmania.cz jako vystavovatelé účastnili veletrhu Čtyřkolky EXPO (konaného společně s výstavami Sport Prague a Lodě & karavany) a letňanské výstaviště nás velmi příjemně překvapilo.
Ale teď ještě zpět k letošní výstavě 2009. Jak jsme již informovali, svoji účast stáhla čtveřice velmi sledovaných značek Ducati, Kawasaki, Suzuki a Yamaha. Oficiální expozice importérů těchto značek sice budou chybět, přesto se ale dá očekávat že část novinek pro sezónu 2009 na výstavě přeci jen uvidíte. Kde? Přeci na stáncích jednotlivých dealerů těchto značek, případně na stáncích prodejců doplňků, kteří si nenechají ujít příležitost nalákat návštěvníky na některé nejsledovanější novinky. I přes neúčast uvedených značek si osobně myslím, že Motocykl 2009 bude stát za to a bude důstojným ročníkem, přestože s nešťastnou třináctkou možná v Holešovicích také posledním. Na výstavě stále ještě bude velký počet atraktivních značek jako Aprilia, BMW, Honda, H-D a další a další. Navíc výstava není jen o nových modelech motocyklů, ale z velké části také o příslušenství, oblečení a ochranných pomůckách, setkání se známými, ozkoušení různých věcí s možností přímého porovnání, aniž byste museli objíždět deset prodejen...
Najdete zde také zajímavé divoké přestavby či závodní mašiny, na našem stánku Motorkáři.cz/Quadmania.cz si můžete prohlédnout dvojici strojů, které se před měsícem oba proslavily, když dojely do cíle letošního prvního jihoamerického ročníku rally Dakar 2009. Závodní Yamaha WR450F Martina Macka a závodní quad Oldřicha Bražiny (rám Yamaha, motor KTM 660). Stánek redakce Motorkáři.cz najdete v Malé sportovní hale. V následujících dnech ještě přineseme kompletního průvodce se všemi informacemi o výstavě, dopravě a organizaci spolu s plánky jednotlivých hal a vystavujících firem.


Fotogalerie z předchozích ročníků:

rok 2001


rok 2002


2003


2004


2005

2006


2007


2008


Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku




TOPlist