husqvarna_svartpilen_801_2




V zajetí rychlosti - Životopis Burta Munroa

Malá kniha s velkým příběhem!

„Každý o Burtovi říkal, že je to blázen – blázen do motorek, blázen do úprav a hlavně blázen do rychlosti – byl to jeden z prvních opravdových báječných mužů na rychlých strojích.“

„Když Burt závodil na plážích v okolí novozélandského Invercargillu, stále snil o tom, že jednou vezme svého červeného Indiana na rozlehlé Solné pláně v americkém Utahu. Bonnevilské Solné jezero je nejrovnější a nejzářivější pouštní plochou na zeměkouli a konají se zde pokusy o světové rekordy v rychlosti. Tady by Burt mohl zjistit, jak nejrychleji jeho motorka dokáže jet…“


„Jeden chlapec k němu přišel a zeptal se ho. „Pane Munro, a co by se stalo, kdybyste v takové rychlosti otevřel pusu?“

Burt se nad otázkou na chvilku zamyslel a pak odpověděl.“No, myslím si, že by mi to udělalo na zadku díru v kalhotách.“


Tisková zpráva

Pražské nakladatelství Netopejr vydává životopisnou knihu o legendárním novozélandském motocyklovém závodníkovi a rychlostním rekordmanovi Herbertu Jamesi „Burtu“ Munroovi (1899 –1978). Munro se proslavil svým usilovným přestavováním a zdokonalováním starého motocyklu Indian Scout z roku 1920 až na něm posléze v roce 1967 dosáhl rychlostní rekord 295,5 km/h v kategorii motocyklů do 1000 ccm. Tento rekord nebyl dodnes překonán (neoficiálně dosáhl Munro jednou i rychlosti 305 km/h a dokonce i 320 km/h!).
Indian Scoutů bylo vyrobeno celkem jen 627 kusů a jejich původní maximální rychlost byla 90 km/h. Burtova přestavba je známá jako „Munro special“. Originál dnes vlastní soukromý sběratel a motocyklový nadšenec a existuje i několik replik.
Na pozadí Burtova života se dozvíme také mnoho historických faktů a souvislostí o vzniku a vývoji motocyklového sportu v Austrálii, na Novém Zélandě a dění kolem tzv. Rychlostních týdnů pořádaných na Solných pláních v Utahu v 60. letech. Kniha pečlivě mapuje Burtův osud od dětství na poklidné farmě rodičů v Edendale, kde vedle školní docházky a dojení krav a kydání hnoje bylo jedinou kratochvílí a zdrojem skrovného vedlejšího příjmu střílení králíků a prodej jejich kožek. Dozvíme se o jeho prvních motorkářských zkušenostech a o jeho několikaletém pobytu do Austrálie, kde zažil zrod motocyklových závodů – především ploché dráhy. Burt zde nejprve pracoval jako mechanik a posléze se sám stal i závodníkem. Na Nový Zéland se vrátil po vypuknutí Velké hospodářské krize a usadil se natrvalo v Invercargillu, kde pracoval nějaký čas jako obchodní cestující s motocykly. Byl zde rovněž členem Southlandského motocyklového klubu, který dodnes pořádá závody pod jeho jménem „Burt Munro Challenge“.
Když od Burta odešla manželka s dětmi, přestěhoval se do své slavné dřevěné garáže, kde se po zbytek života věnoval již jen vylepšování a ladění svého Indiana (i svého druhého motocyklu Velocette), na němž pracoval až 16 hodin denně. S velkou trpělivostí a pílí a nejskromnějšími prostředky dokázal dosáhnout svůj vysněný cíl. Konečný vývrt obsahu válců byl 950 ccm, také změnil umístění svíček zapalování a přívod paliva do motoru a ruční vyklepání hliníkové aerodynamické kapoty mu zabralo celých 5 let(!).
Svého prvního rychlostního rekordu dosáhl Munro na Novém Zélandu již v roce 1938. Ten pak ještě několikrát překonal, než se vydal se svým téměř padesát let starým Indianem na Solné pláně u Bonnevillu v americkém Utahu.

Životní příběh Burta Munroa se stal rovněž inspirací filmu režiséra Rogera Donaldsona „The World Fastest Indian“ z roku 2005 (v Čechách uvedený pod názvem „V zajetí rychlosti“) s Anthony Hopkinsem v hlavní roli. Rodilý Australan a dnes Novozélanďan Donaldson natočil předtím v roce 1971 krátký dokument „Burt Munro: Offerings to the God of Speed.“ s tehdy ještě žijícím Munroem.

Tim Hanna je autorem dvou nejprodávanějších biografických knih z historie novozélandského motocyklového sportu – One Good Run o Burtu Munroovi, a John Britten o legendárním novozélandském konstruktérovi motocyklů. Samotný Hanna jezdí již dvacet let na motocyklu značky Norton Commando Fastback a nechce ho vyměnit za novější model. Pokud by však vydělal nějaké peníze, koupil by si prý ještě jednoho takového Nortona do garáže jako rezervu. Věnuje se také opravě 100 let starého motorového člunu.

„Při překladu názvu jsme se s vydavatelem rozhodovali, zda hledat ekvivalentní překlad originálního názvu knihy „Legend of Speed“ (např.: Legenda o rychlosti), ale nakonec jsme se rozhodli pro použití již známého české názvu Donaldsonova filmu „V zajetí rychlosti“ – samozřejmě se souhlasem distributora. Ani česká verze filmu nedodržuje původní anglický název „The World Fastest Indian“ (Nejrychlejší Indian na světě). Spojení knihy s filmem přináší dle našeho názoru synergický efekt, který usnadní všem českým fanouškům a zájemcům o Munroův život a jeho legendu tuto knihu najít. Máme samozřejmě zájem i na opačném působení názvu knihy, které čtenáře přivede k filmu a na webových stránkách podporujících knihu propagujeme i film a samozřejmě DVD.“
(z Předmluvy k 1. českému vydání).

Kniha vychází v ediční řadě motorkářských legend vedle titulů „Hell´s Angel“ - memoárů Ralpha „Sonnyho“ Bargera - zakladatele klubu Hell´s Angels a „Desperátská mašina – Harley-Davidson – hledání ducha Ameriky“ od Brocka Yatese o stoleté historii a proměny vnímání produktů legendární značky Harley-Davidson.

160 stran
Cena: 199 Kč

Vydává nakladatelství Netopejr
www.netopejr.cz
www.vzajetirychlosti.cz

Informace o redaktorovi

TZ - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (12x):



TOPlist