husqvarna_svartpilen_801_2




Skútry vloni oživily motorkový trh

Statistiky registrací motocyklů, skútrů a čtyřkolek za uplynulý rok vykazují po delší době konečně mírný nárůst. Vloni se v České republice prodalo celkem 16 262 kusů těchto vozidel, což představuje ve srovnání s rokem 2012 zlepšení o necelých sedm procent. Zásadní vliv na tento obrat měl nový systém řidičských průkazů, který automobilistům zpřístupnil skútry do 125 ccm. Právě v do této kubatury spadá bezmála každé druhé prodané vozidlo třídy L.

Podle údajů motocyklové sekce Svazu dovozců automobilů zároveň dál klesá podíl modelů (a hlavně skútrů) do 50 ccm, o které logicky klesl zájem mezi majiteli řidičáků skupiny B, a jejich prodeje tak byly rázem téměř poloviční než před rokem. Z prezentovaných čísel je patrný odliv zákazníků směrem k vyšší kubatuře do 125 ccm, která navíc posílila o novou klientelu.
Na úvod ještě připomeňme, že statistiky SDA sčítají všechna registrovaná nová vozidla skupiny L, tedy motocykly, skútry a některé čtyřkolky, prodaná v ČR prostřednictvím oficiálních dovozců. Bohužel není k dispozici přesnější členění do kubatur, a necelá čtvrtina registrací zůstává ve kolonkách "jiné" a "nezařazeno". Data také nezahrnují tzv. šedý ani individuální dovoz.
Když se podíváme, jak si vloni vedly jednotlivé značky v prodejích nad 50 ccm, na čele si upevnila pozici Honda, která má před zbytkem světa doslova propastný náskok a to hlavně díky prodejů 1 249 kusů skútru PCX 125. Maxon dokázal také dobře využít rostoucího zájmu o skútry a dostal se tak před Yamahu, u níž je meziroční nárůst v prodejích překvapivě nízký. Na vítězné vlně se svezly také značky Piaggio a Kymco, z těch méně známých pak Znen a Yonway. V jakých kubaturách a s jakými modely u zákazníků bodovaly ty nejúspěšnější značky je vidět na koláčích v další části článku.
Ještě před tím se zastavme u grafu, který zachycuje jak se prodeje vybraných značek vyvíjely v posledních pěti letech. Výsledky lídra trhu asi nepotřebují komentář, ale za povšimnutí stojí  i další členové velké japonské čtyřky, a hlavně rostoucí popularita evropských značek.
Při pohledu na rozdělení sil v jednotlivých kubaturách vidíme, že Honda dominovala ve třech segmentech, když s nejprodávanějším skútrem uhájila vedení v kubatuře do 125 ccm, kde dohromady s druhým Maxonem stejně jako vloni přilákala celou polovinu všech zákazníků. Kromě zmíněného bestseleru PCX pomohly Hondě k rekordnímu číslu další skútry Vision 110 a SH125, Maxon uspěl hlavně s modelem Ardour 125 (587 ks).
Ve třídě 125-500 ccm se kromě výměny značek Honda a Piaggio na prvních dvou pozicích nic zásadního nezměnilo, a podobně jako ve stopětadvacítkách, i tady Honda ovládla víc než čtvrtinu trhu. Nejprodávanějšími modely v tomto segmentu byly opět skútry - Honda PCX150, Piaggio Vespa GTS Super 300, značka KTM pak těžila z obliby svojí řady endur EXC/F 250, 300, 350 a 450, a úspěšně vstoupil na trh také Freeride 350.
V segmentu 500-800 ccm bodovala Honda hlavně s rozpočtovými modely řady NC700, klíčovými modely Yamahy zůstaly FZ8 a XJ6. Výrazně ztratila Suzuki, a uvolnila loňskou třetí příčku osmistovkám a šestsetpadesátkám od bavorského výrobce. Opět si polepšil Triumph, který díky modernizovanému modelu Street Triple a pořád oblíbenému Tigeru 800/XC překonal Kawasaki, a do desítky nejlepších se tentokrát nevešla Ducati, kterou nahradila Husqvarna.
Nejvyšší kubatura nad 800 ccm patří tradičně značce Harley-Davidson, která koncentruje všechny svoje prodeje pouze do této velkoobjemové kategorie. Ani na dalších třech pozicích k žádnému překvapení nedošlo, Triumph si ale vyměnil místo s Ducati a také KTM šla dopředu na úkor Suzuki. Se 146 kusy je nejprodávanější velkou motorkou (ve všech kubaturách, kromě skútrů) za loňský rok BMW R1200GS/Adventure.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (18x):



TOPlist