Skútry vloni oživily motorkový trh

Statistiky registrací motocyklů, skútrů a čtyřkolek za uplynulý rok vykazují po delší době konečně mírný nárůst. Vloni se v České republice prodalo celkem 16 262 kusů těchto vozidel, což představuje ve srovnání s rokem 2012 zlepšení o necelých sedm procent. Zásadní vliv na tento obrat měl nový systém řidičských průkazů, který automobilistům zpřístupnil skútry do 125 ccm. Právě v do této kubatury spadá bezmála každé druhé prodané vozidlo třídy L.

Skútry vloni oživily motorkový trh
Podle údajů motocyklové sekce Svazu dovozců automobilů zároveň dál klesá podíl modelů (a hlavně skútrů) do 50 ccm, o které logicky klesl zájem mezi majiteli řidičáků skupiny B, a jejich prodeje tak byly rázem téměř poloviční než před rokem. Z prezentovaných čísel je patrný odliv zákazníků směrem k vyšší kubatuře do 125 ccm, která navíc posílila o novou klientelu.
Na úvod ještě připomeňme, že statistiky SDA sčítají všechna registrovaná nová vozidla skupiny L, tedy motocykly, skútry a některé čtyřkolky, prodaná v ČR prostřednictvím oficiálních dovozců. Bohužel není k dispozici přesnější členění do kubatur, a necelá čtvrtina registrací zůstává ve kolonkách "jiné" a "nezařazeno". Data také nezahrnují tzv. šedý ani individuální dovoz.
Když se podíváme, jak si vloni vedly jednotlivé značky v prodejích nad 50 ccm, na čele si upevnila pozici Honda, která má před zbytkem světa doslova propastný náskok a to hlavně díky prodejů 1 249 kusů skútru PCX 125. Maxon dokázal také dobře využít rostoucího zájmu o skútry a dostal se tak před Yamahu, u níž je meziroční nárůst v prodejích překvapivě nízký. Na vítězné vlně se svezly také značky Piaggio a Kymco, z těch méně známých pak Znen a Yonway. V jakých kubaturách a s jakými modely u zákazníků bodovaly ty nejúspěšnější značky je vidět na koláčích v další části článku.
Ještě před tím se zastavme u grafu, který zachycuje jak se prodeje vybraných značek vyvíjely v posledních pěti letech. Výsledky lídra trhu asi nepotřebují komentář, ale za povšimnutí stojí  i další členové velké japonské čtyřky, a hlavně rostoucí popularita evropských značek.
Při pohledu na rozdělení sil v jednotlivých kubaturách vidíme, že Honda dominovala ve třech segmentech, když s nejprodávanějším skútrem uhájila vedení v kubatuře do 125 ccm, kde dohromady s druhým Maxonem stejně jako vloni přilákala celou polovinu všech zákazníků. Kromě zmíněného bestseleru PCX pomohly Hondě k rekordnímu číslu další skútry Vision 110 a SH125, Maxon uspěl hlavně s modelem Ardour 125 (587 ks).
Ve třídě 125-500 ccm se kromě výměny značek Honda a Piaggio na prvních dvou pozicích nic zásadního nezměnilo, a podobně jako ve stopětadvacítkách, i tady Honda ovládla víc než čtvrtinu trhu. Nejprodávanějšími modely v tomto segmentu byly opět skútry - Honda PCX150, Piaggio Vespa GTS Super 300, značka KTM pak těžila z obliby svojí řady endur EXC/F 250, 300, 350 a 450, a úspěšně vstoupil na trh také Freeride 350.
V segmentu 500-800 ccm bodovala Honda hlavně s rozpočtovými modely řady NC700, klíčovými modely Yamahy zůstaly FZ8 a XJ6. Výrazně ztratila Suzuki, a uvolnila loňskou třetí příčku osmistovkám a šestsetpadesátkám od bavorského výrobce. Opět si polepšil Triumph, který díky modernizovanému modelu Street Triple a pořád oblíbenému Tigeru 800/XC překonal Kawasaki, a do desítky nejlepších se tentokrát nevešla Ducati, kterou nahradila Husqvarna.
Nejvyšší kubatura nad 800 ccm patří tradičně značce Harley-Davidson, která koncentruje všechny svoje prodeje pouze do této velkoobjemové kategorie. Ani na dalších třech pozicích k žádnému překvapení nedošlo, Triumph si ale vyměnil místo s Ducati a také KTM šla dopředu na úkor Suzuki. Se 146 kusy je nejprodávanější velkou motorkou (ve všech kubaturách, kromě skútrů) za loňský rok BMW R1200GS/Adventure.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.33
Známkováno: 18x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist