Podle údajů motocyklové sekce Svazu dovozců automobilů zároveň dál klesá podíl modelů (a hlavně skútrů) do 50 ccm, o které logicky klesl zájem mezi majiteli řidičáků skupiny B, a jejich prodeje tak byly rázem téměř poloviční než před rokem. Z prezentovaných čísel je patrný odliv zákazníků směrem k vyšší kubatuře do 125 ccm, která navíc posílila o novou klientelu.
Na úvod ještě připomeňme, že statistiky SDA sčítají všechna registrovaná nová vozidla skupiny L, tedy motocykly, skútry a některé čtyřkolky, prodaná v ČR prostřednictvím oficiálních dovozců. Bohužel není k dispozici přesnější členění do kubatur, a necelá čtvrtina registrací zůstává ve kolonkách "jiné" a "nezařazeno". Data také nezahrnují tzv. šedý ani individuální dovoz.
Když se podíváme, jak si vloni vedly jednotlivé značky v prodejích nad 50 ccm, na čele si upevnila pozici
Honda, která má před zbytkem světa doslova propastný náskok a to hlavně díky prodejů
1 249 kusů skútru
PCX 125.
Maxon dokázal také dobře využít rostoucího zájmu o skútry a dostal se tak před
Yamahu, u níž je meziroční nárůst v prodejích překvapivě nízký. Na vítězné vlně se svezly také značky
Piaggio a
Kymco, z těch méně známých pak Znen a Yonway. V jakých kubaturách a s jakými modely u zákazníků bodovaly ty nejúspěšnější značky je vidět na koláčích v další části článku.
Ještě před tím se zastavme u grafu, který zachycuje jak se prodeje vybraných značek vyvíjely
v posledních pěti letech. Výsledky lídra trhu asi nepotřebují komentář, ale za povšimnutí stojí i další členové
velké japonské čtyřky, a hlavně rostoucí
popularita evropských značek.
Při pohledu na rozdělení sil v jednotlivých kubaturách vidíme, že Honda dominovala ve třech segmentech, když s nejprodávanějším skútrem uhájila vedení v kubatuře
do 125 ccm, kde dohromady s druhým Maxonem stejně jako vloni přilákala celou polovinu všech zákazníků. Kromě zmíněného bestseleru PCX pomohly Hondě k rekordnímu číslu další skútry
Vision 110 a
SH125, Maxon uspěl hlavně s modelem
Ardour 125 (587 ks).
Ve třídě
125-500 ccm se kromě výměny značek
Honda a
Piaggio na prvních dvou pozicích nic zásadního nezměnilo, a podobně jako ve stopětadvacítkách, i tady Honda ovládla víc než čtvrtinu trhu. Nejprodávanějšími modely v tomto segmentu byly opět skútry - Honda
PCX150, Piaggio
Vespa GTS Super 300, značka KTM pak těžila z obliby svojí řady endur EXC/F 250, 300, 350 a 450, a úspěšně vstoupil na trh také
Freeride 350.
V segmentu
500-800 ccm bodovala Honda
hlavně s rozpočtovými modely řady
NC700, klíčovými modely Yamahy zůstaly
FZ8 a
XJ6. Výrazně ztratila Suzuki, a uvolnila loňskou třetí příčku osmistovkám a šestsetpadesátkám od bavorského výrobce. Opět si polepšil
Triumph, který díky modernizovanému modelu
Street Triple a pořád oblíbenému
Tigeru 800/XC překonal Kawasaki, a do desítky nejlepších se tentokrát nevešla Ducati, kterou nahradila Husqvarna.
Nejvyšší kubatura
nad 800 ccm patří tradičně značce
Harley-Davidson, která koncentruje všechny svoje prodeje pouze do této velkoobjemové kategorie. Ani na dalších třech pozicích k žádnému překvapení nedošlo, Triumph si ale vyměnil místo s Ducati a také
KTM šla dopředu na úkor Suzuki. Se 146 kusy je nejprodávanější velkou motorkou (ve všech kubaturách, kromě skútrů) za loňský rok
BMW R1200GS/Adventure.
Informace o redaktorovi
Petr Poduška - (Odebírat články autora)