ShiftFX EST udělá z každé motorky automat

Zatímco dříve se automaty u jednostopých vozidel omezovaly na značně limitovaný variátor ve skútrech, dnes doba již pokročila. Moderní motorky nabízí různá samočinná ústrojí včetně dvouspojkových převodovek a vůbec poprvé se objevuje i možnost, udělat si automat z původně klasické motorky.

ShiftFX EST udělá z každé motorky automat

Na trhu se již zanedlouho objeví sada od kanadské firmy Biperformance Development Corporation. Její produkty z řady ShiftFX se až dosud týkaly výhradně rychlořazení a pneumatického řazení, ovšem teď se tato společnost pustila do neprobádaných vod. Za cenu, která je zatím neznámá, dostanete totiž několik komponent, které z vaší moderní motorky udělají plnohodnotný automat, schopný všeho, co nabízí automaty například od Hondy.Ačkoliv instalace celé sady není úplně jednoduchá, máte-li nějaké schopnosti a zkušenosti, případně pomoc od slušného mechanika, zvládnete jí i v domácích podmínkách. Podstatné je, že do stávající převodovky motocyklu není vůbec třeba sahat a jediná mechanická část, která se mění, je spojka. Nová spojka od ShiftFX umí rozepnout při klesajících otáčkách a přirozeně spínat při rozjezdech. Ovládání během jízdy potom zajišťuje elektrohydraulické aktivní ovládání, využívající stávající spojkové hydrauliky. Velkou výhodou je, že spojková páčka zůstane na svém místě a elektronické ovládání tak můžete kdykoliv zcela „obejít“.

Nejpodstatnější mechanickou částí vedle spojky je ještě samotný volič rychlostí. Silný elektromotor je umístěn přímo u řadicí kulisy, kterou pootáčí a tím mění zařazené stupně. Vlastní ovládání probíhá skrze pouhé dva ovládací prvky. Jedním je třípolohový volič s možnostmi N, A a +/-. N znamená neutrál, a tedy motorka stojí s vyřazenou rychlostí. A je automat, kdy probíhá řazení zcela automaticky a +/- je poloautomatický režim. V něm přichází ke slovu trojice tlačítek na levém řídítku. Zatímco červeným a zeleným se řadí nahoru a podřazuje, černé je pro přímý skok do neutrálu.

Aby vše fungovalo jak má, je samozřejmě potřeba mít dostatečný „elektronický mozek“. Ten je v tomto případě zastoupen jednotkou Transmission Control Unit (TCU) která skrze CAN Bus přímo komunikuje s řídící jednotkou motocyklu (ECU). Jednotka je plně programovatelná a má několik přednastavených map pro různé jízdní styly a motorky.

Při změně rychlosti dojde k automatickému odpojení plynu (musí se vždy jednat o motorku s elektronickým plynem), rozepnutí spojky a vlastnímu přeřazení. V případě vyšší zátěže a otáček probíhá řazení pod plynem a bez spojky, jen s vypnutím zapalování. Zatímco poklidné řazení trvá zhruba 50 ms, řazení v druhém zmíněném režimu pouhých 30 ms. Výrobce slibuje naprosto přirozené chování, které zahrnuje i brždění motorem nebo meziplyn při podřazování.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen flashem.

A systém má i další výhody. Vzhledem k tomu, že se jedná jen o pár komponent, nepřipíšete si ke hmotnosti svojí motorky víc, než nějaká dvě kila. Kromě zmíněné výměny spojky, a instalace voliče rychlostí, není třeba do mechaniky motorky nijak zasahovat. Nikde nemusíte ani tahat tlakové mazání, či se zabývat hydraulickou pumpou na ovládání. Komponenty jsou napájeny klasickým palubním napětím 12 voltů a neznamenají žádné třecí či mechanické ztráty. Jednoduše řečeno, vaše motorka bude stále stejně výkonná a parametry jí zůstanou i po instalaci sady ShiftFX. V tuto chvíli nám chybí snad jen informace o dostupnosti a samozřejmě i zmíněné ceně.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 29x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



Moto reklama
Objednat reklamu
TOPlist