husqvarna_svartpilen_801_2




Seznamte se se šíleností Lazareth LM847

Francouzskou firmu Lazareth asi mnozí znají. Máme-li shrnout jejich dosavadní díla pouhými několika slovy, jde vždy o cpaní obrovských motorů do malých věcí. Jenže jejich nejnovější dílo, představené na autosalonu v Ženevě, je spíše motorka postavená okolo obrovského motoru.

Stroj s kódovým označením LM847 můžete nazývat různými hesly, myslím si ovšem, že „esence šílenosti“ bude to zdaleka nejtrefnější. Základem a prakticky hlavním stavebním dílem je zde motor. Vidlicový osmiválec o objemu 4.7 litru pochází z Itálie a konkrétně se jedná o produkt automobilky Maserati. Točivý agregát disponuje výkonem 470 koní, točivým momentem 619 Nm a jeho síla se přenáší na dvojici zadních pneumatik skrze jeden stálý převod a hydrodynamický měnič.

Kdyby vás náhodou zajímalo, kde je původní domov italského motoru, odpověď zní, že v několika modelech Maserati a Alfy Romeo. Přesně tuto jednotku lze najít například v sedanu Quattroporte, kabrioletu GranCabrio nebo v supersportu Alfa Romeo 8C. Ani v jednom z aut se ovšem nevystavuje na obdiv takovým způsobem, jako právě tady.Na kapotáže, kryty a elegantní design zde nezbylo místo. Všechno je čistá mechanika, která je však ve výsledku až perverzně krásná. Vše je nabídnuto zvědavým očím a názorně ukázáno. Z hlav motoru se vinou jasně viditelné výfukové svody, zakončené dole umístěnou koncovkou. Dopředu i dozadu vedou mohutná hliníková ramena, na kterých jsou zavěšena celkem 4 kola, namačkaná blízko sobě. O odpružení se starají klasické hydraulické tlumiče s vinutými pružinami a brzdové kotouče předních kol jsou namontovány zevnitř disků.

Sedí se na vzhůru trčícím sedle, které jako by z oka vypadlo Ducati Panigale. Místo klasické nádrže před sebou jezdec najde jen hrdlo, vedoucí kamsi do útrob stroje, a dál se před ním rozprostírá mohutné sání motoru. K rovným řídítkům je potřeba pořádně se natáhnout, ovšem kam se odkládají nohy, to jsem z obrázků bohužel nevyčetl.

Budeme-li opravdu důslední, musíme říci, že je Lazareth LM847 vlastně čtyřkolka, jejíž kola se vůči sobě posouvají a tím se celý stroj naklání do zatáček. Jak ovšem celá tato mechanika funguje, to je velkou neznámou. Ve výsledku je to ale stejně svým způsobem jedno, protože ruku na srdce, nikdo na tom stejně nikdy jezdit nebude.I přes zjevnou zhovadilost celého projektu i jeho koncepce není Lazareth až tak ojedinělým kusem. Zapátrejme v paměti například po konceptu Dodge Tomahawk, což byl obdobně stavěný stroj, jehož základem byl desetiválec z Dodge Viper. Asi jediné skutečně funkční stroje této kategorie však vyrábí americká firma Boss Hoss. Tentokrát se jedná o klasické jednostopé motocykly, v jejichž rámech nalézáme osmiválcový Small block od Chevroletu o objemu 5.7 litru.

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (18x):



TOPlist