husqvarna_svartpilen_801_2




Scrambler: od Ducati nebo Borile?

Slovo Scrambler se poslední dobou objevuje čím dál častěji. Velmi populární novinka od Ducati na sebe však strhává pozornost možná až příliš moc. Objevily se totiž dohady o tom, zda značka nevyužila firmu Borile jako průzkumníka trhu.

Zahraniční server ultimatemotorcycling.com informoval o právě proběhnutém soudním sporu mezi značkami Ducati a Borile o motocykl s názvem Scrambler. 16 prosince letošního roku zasedl soud aby vyslechnul obě strany. Soud prozatím rozhodl, že firma Borile neoprávněně poškodila značku Ducati a má tak zaplatit soudní výlohy.

Model Scrambler, se kterým Ducati ihned od začátku slaví velké úspěchy, dle Umberta Borileho, šéfa firmy Borile Motorcycles, vychází částečně z jejich modelu Scramblera B450 a byl i využit jako průzkumník trhu.
Motocykl Borile Scrambler B450, jenž má být hrdým odkazem na retro model právě od firmy Ducati, byl představen v roce 2011 na milánské výstavě EICMA. Tedy pouze rok poté, co Umberto Borile pozvedl zapomenutou značku Borile. Tehdy požádal Umberto do svých těžkých začátků o spolupráci Ducati, s tím, že chystá postavit repliku jejich slavného Scramblera ze sedmdesátých let minulého století, který se vyráběl v letech 1969 - 1976.
Hned od začátku Borile chtěl, aby jeho dílo disponovalo typickými prvky motocyklů Ducati, takže oslovil nejvyšší představitele společnosti a dohoda byla na světě. Jedinou podmínkou Ducati bylo, že chtějí jako první okusit plody jeho práce. Továrna společnosti Borile, postavená nedaleko města Padova, tak začala s výrobou. Několik součástí samotného motoru jsou dokonce od Ducati, konkrétně z modelu Monster.
Motor využívá hlavu, ventily a válec z Ducati Monster 1100 s poměrem vrtání/zdvih 98/60 mm. Dalšími prvky motoru jsou elektronické zapalování a systém vstřikování Weber-Marelli, 40,5 mm široká škrtící klapka a šestistupňová převodovka.

Vše vypadalo velmi slibně, tehdejší šéf Ducati Gabriele del Torchio byl velmi vstřícný a první testy napovídaly, že se motocykl velmi povedl a, že by se Borile Scrambler B450 mohl dokonce prodávat i prostřednictvím dealerské sítě Ducati. Ovšem, po změně vlastníka, konkrétně po příchodu nového investora Audi a odchodu del Torchia, byla komunikace mezi Ducati a Borile náhle pozastavena. Umberto Borile uvádí, že nebylo možno si ani domluvit schůzku a po několika měsících čekání na jakoukoliv reakci z druhé strany se dozvěděl, že Ducati chystá projekt Scrambler.
Umberto dále uvádí, že si je vědom, že oba modely shodně odkazují na tentýž motocykl ze sedmdesátých let a proto si tedy zákonitě musejí být podobné. Cítí se však poškozený neboť byl vlastně použit pro průzkum trhu. Spolupráce mezi ním a Ducati byla od začátku skvělá a nebyly námitky ohledně výroby, dealerské sítě a dalšího vývoje. Proto se nyní cítí znevýhodněn, neboť si uvědomuje, že jeho maličká společnost nemůže konkurovat Ducati s jejich jménem, zázemím, technickým pokrokem a marketingem.

Poslední informací je otevřený dopis Umberta prezentující jeho úsilí na modelu Scrambler, adresovaný Claudiu Domenicali, šéfovi Ducati na stránkách výrobce borile.it a zveřejněný na sociální síti facebook. Umberto Borile však musel napsat i další dopis a to veřejnou omluvu do tří italských motocyklových časopisů, neboť bylo prostřednictvím jeho stránek zveřejněno video, které poškozuje značku Ducati. Toto video, bylo již z webu staženo. Spor je tak zatím na mrtvém bodě.

Informace o redaktorovi

Tomáš Procházka - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):



TOPlist