globalmoto_duben_nolan




Prodeje motocyklů 2019 v Evropě a ČR a jaký bude letošní vývoj?

Po sečtení prodejních statistik za 2019 ze všech evropských zemí to s vypadalo optimisticky – jak v Evropě, tak i u nás. Zatímco automobily stagnují a v ČR dokonce o klesly, prodeje motocyklů v roce 2019 vyskočily o 7,9 % a v Evropě se prodalo se celkem 1,7 milionu jednostopých strojů a ATV. A na domácím trhu byl růst ještě vyšší, celkem se vloni zaregistrovalo 18 744 nových motocyklů a nárůst proti 2018 byl 8,5 %. Jenže přišla dvojice strašáků se jménem Koronavirus a Recese.

Jaká země je motorkářskou velmocí? Je to Francie, kde se v roce 2019 prodalo 306 977 strojů a meziroční nárůst byl +15.1%. Na druhém místě je Itálie s prodeji 260 522 motocykly a na třetím Španělsko s 215 327 mašinami. Následují naši sousedé Německo 193 076, ve statistikách je zahrnuté i Turecko s číslem 152 196, další příčka patří Velké Británii s 107 551, pak Holandsko 76 117 či Belgie 52 849. Právě Belgie je docela zajímavá země pro srovnání, má totiž téměř shodný počet obyvatel jako ČR, ale podstatně vyšší kupní sílu obyvatel. Proto se v ČR prodalo asi 3krát méně (18 744) nových motocyklů než ve zmíněné Belgii (52 849). Dá se jen spekulovat, zda by při stejné kupní síle byl poměr vyrovnaný nebo dokonce vyšší, ale díky velké popularitě a tradici motorek v ČR to je víc než pravděpodobné.

Lídrem na evropském i českém trhu zůstává Honda, která v Evropě prodala téměř čtvrt milionu (243 463) strojů a drží si celkem 13,9% podíl na trhu nových motocyklů. V ČR je její podíl ještě výraznější, každá pátá motorka, která v loňském roce vyjela ze showroomů, měla na nádrži okřídlené logo Hondy - s 3 908 registrovanými motocykly v ČR drží přes pětinu trhu (20,85% ) nových motocyklů. A když se na podíly značek podíváme z celosvětového hlediska, i ve světových statistikách je Honda na prvním místě, většinou s ještě větším náskokem než v Evropě. Na druhém místě v prodejnosti v evropském měřítku je Yamaha se 170 321 prodanými stroji, třetí je koncern Piaggio s 161 790 skútry a motocykly.

Když se podíváme na nejprodávanější modely motocyklů, pak v motocyklové velmoci Francie se nejvíc prodával skútr Honda Forza 125. Mezi velkými motocykly to byla Yamaha MT-07 s celkem 6368 prodanými kusy a těsně za ní 5874 cestovních endur BMW R 1250 GS/GS Adv. Zvláštností francouzského trhu je obrovská obliba tříkolových skútrů, Piaggio MP3 má přes 4000 prodaných strojů a dobře se prodává i domácí Peugeot Metropolis 400 s 2119 kusy.

V Itálii prodejům vůbec nevévodí domácí značky, jak by si někdo mohl myslet. Jedničkou na trhu je Honda SH - když bychom sečetli všechny tři motorizace 125, 150 a 300, dojdeme k neskutečnému číslu 27 678 skútrů SH! Mezi velkými motocykly pak drtivě vítězí BMW R 1250 GS/GS Adv. s celkem 6462 prodanými mašinami, dále se zde velmi dobře prodává Honda Africa Twin s je 3819 prodanými motocykly. A velké překvapení? Benelli TRK 502 s 3066 prodeji.

Podobná situace je ve Španělsku, kde mezi velkými motocykly vede BMW R 1250 GS+Adv (1934+1377) v těsném závěsu s Kawasaki Z900 (2744) a Yamahou MT-07 (2556). Jinak ovšem španělské statistiky válcují hlavně skútry. Také proto je zde třetí nejprodávanější značkou za Hondou a Yamahou tchajwanské Kymco.

Další velmoc je Německo, tady asi nepřekvapí totální nadvláda BMW a konkrétně R 1250 GS s 9 333 motocykly. Dvojkou a trojkou se statistikách pak jsou Yamaha MT-07 (3 636) a Kawasaki Z 900 (3 111 ks). Pokud bychom ale do statistik přibrali i větší skútry, pak by se projevila obrovská popularita Vespy a do statistik by na druhém místě naskočila Vespa GTS 300 Super, které se prodalo neuvěřitelných 6 898 strojů.

Když nakoukneme na sever od našich hranic, v Polsku vede Yamaha těsně před Hondou, ale trojka na trhu je „polský“ Romet. Ten se sice konstruuje i vyrábí v Číně, ale polskému dovozci se podařilo nabídnout skvělou cenu a využít nostalgii zájemců o polské motocykly. Nezbývá než zadoufat, že to třeba jednou bude podobné i u nás s prodeji Jawy?

Na rozdíl od automobilů, kde se výrobci snaží kompenzovat přísné emisní průměry pomocí hybridů a elektromobilů, se u motocyklů zatím elektrický pohon v prodejních číslech projevuje jen okrajově. Elektrické skútry se zatím víc prodávají vlastně jen ve státech s nějakou formou dotací či zvýhodnění pro elektropohony, jako mají Francie či Belgie. V roce 2019 tak sice elektrický segment vyskočil o působivých 38,6 %, ale s celkovým počtem jednostopých vozidel 80 402 to stále je 4 procenta trhu nových strojů a polovina z toho připadá na Francii, Belgii a Nizozemí. Jedničkou na trhu jednostopých elektrických vozidel byla čínská značka NIU s 12 000 prodanými skútry. Na trhu elektroskútrů je ale pořádný přetlak a dost nepřehledná situace, celkem je zde jen v Evropě 880 různých značek.

Výhled do budoucna pod vlivem Covid-19

Jestliže v lednu se budoucnost jevila poměrně optimisticky, s blížící se polovinou března to vypadá naopak hodně pochmurně. Celosvětová pandemie onemocnění Covid-19 má kvůli zvýšené nemocnosti zaměstnanců výrazný dopad na produkci aut i motocyklů. Ještě větší problém ale je logistika a dodávky komponent z Číny. V dnešním globálním světě jsou náklady na výrobu maximálně osekané a výrobci si až dvě třetiny komponent nechávají vyrábět v cizině. Přitom nedrží téměř žádné skladové zásoby dílů a všechno jede podle strategie JIT (Just-In-Time), kdy dodavatelé dodávají komponenty těsně předtím, než jsou přímo nasazeny do výroby.

Jenže dodávky z Číny váznou a hroutí se logistika celých dodavatelských řetězců. Nejsou díly, nejsou dopravci, nejsou kontejnery, řidiči v tranzitních zemích riskují karanténu. Továrna může mít vyrobenou skoro celou motorku a může chybět jen jediný kabel s konektorem, ale bez něj motorku nelze expedovat. Konkrétně třeba Bosch má dva závody přímo ve Wu-chanu, kde se koronavir poprvé rozšířil. Díly z Číny ale dnes najdete úplně všude, ostatně tento článek pravděpodobně také čtete na zařízení skrývajícím decentní název Made in China.

Zatím nikdo nedokáže odhadnout, kdy se svět z pandemie dostane a jak velké budou následky, na produkci motocyklů to ale určitě bude mít dopad. A projeví se to i na hospodářském zpomalení, případě rovnou na často předpovídané hospodářské krizi, kterou bohužel motocykly odskáčou jako první. Snad jedinou útěchou nám mohou být dvě věci. Tou první je klesající cena benzínu kvůli poklesu cen ropy a soupeření velmocí na rovných trzích, letošní léto pravděpodobně budeme tankovat pod třicet korun za litr. A druhá věc je fakt, že motorkaření je individuální koníček a při jízdě na motorce se ničím nenakazíte.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Autoři článku obdrželi prémie 81 Kč od 15 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
morinek přispěl 3 Kč
Pražík přispěl 6 Kč
RomanK69 přispěl 3 Kč
Gurun přispěl 3 Kč
Tom81 přispěl 6 Kč
bruca přispěl 6 Kč
Pupi04 přispěl 6 Kč
Davcoun přispěl 6 Kč
Mac73 přispěl 6 Kč
MP22 přispěl 6 Kč
TomasVS přispěl 6 Kč
jansevera přispěl 6 Kč
Rewolt přispěl 6 Kč
Maeslo přispěl 6 Kč
camblo přispěl 6 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist