MTT přichází po 15 letech s novou turbínovou motorkou

Asi se shodneme na tom, že klasický motocyklový motor, disponující jedním až čtyřmi válci, pro většinu z nás docela stačí. Ti opravdu velcí šílenci mohou sáhnout třeba po osmiválcových kreacích typu Boss Hoss a ti, kteří jsou ještě šílenější, tu mají Martine Turbine Technologies.

MTT přichází po 15 letech s novou turbínovou motorkou

Marine Turbine Technologies, jak už název ostatně napovídá, rozhodně není firma, jejíž primární náplní práce by byly motocykly. Společnost z americké Louisiany se již desítky let zabývá hlavně implementací turbínových motorů do různých průmyslových odvětví, ať už se jedná o generátory, čerpadla, či vodní pohony.
Jednou za čas si ovšem MTT udělá radost a přivede na svět šílenost, kterou není nic jiného, než motorka poháněná turbínovým motorem. Naposledy se tak stalo před 17 lety, když na svět přišlo MKK Y2K. Dnes legendární stroj, mezi jehož majitele patří třeba televizní moderátor Jay Leno, měl 320 koní a dokázal vyvinout obrovskou rychlost 365 km/h. Ruční výroba pozoruhodného Y2K však po pěti letech skončila a od té doby nebylo o motorkách z dílen MTT ani vidu, ani slechu. Až dosud.
Právě nyní totiž MTT dokončuje svůj nejnovější projekt, nazvaný 420RR. Číslovka v názvu značí 420 koňských sil, písmena RR jsou potom zkratkou pro Race Ready. Ačkoliv pochybujeme, že by se strojem tohoto ražení někdy někdo závodil.
V hliníkovém rámu poměrně mohutné, 227 kilo vážící motorky, se ukrývá turbínový motor Rolls-Royce Allison 250-C20 Series. Již řečený výkon 420 koní se dostavuje v 54 000 otáčkách za minutu a prakticky skrz celé spektrum otáček je k dispozici mamutí točivý moment 813 Nm. Na zadní kolo se síla přenáší skrz dvoustupňovou automatickou převodovku (předpokládáme, že odstředivou) a patřičně robustní řetěz. Kdyby to snad někoho zajímalo, jedná se o motor původně určený do helikoptér a jako palivo lze použít buď letecký kerosin, nebo naftu.
Kola o rozměrech 18 palců vzadu a 17 vpředu jsou vyrobená z karbonu firmou BST a karbonová je taky kapotáž. O pružení a tlumení se starají komponenty Öhlins a o zastavení mocné šestipístkové brzdy ISR s obrovskými kotouči. Ty jsou přítomny proto, že turbínový motor neumí „brzdit motorem“, ale i při snížení otáček stále táhne. Na prvních vizualizacích jsou nicméně vidět brzdy Brembo, takže je možné, že finální konfigurace se ještě mírně odliší.
Zajímavostí je také fakt, že olejové náplně pro motor i převodovku se nachází pro ušetření hmotnosti přímo v rámu. Stejně jako předchozí Y2K, ani 420RR nebude mít tradiční zrcátka, ale kameru směřující dozadu, jejíž obraz se objeví před jezdcem na displeji.
Jakmile se MTT 420RR dostane do prodeje, má ambice se stát nejrychlejším produkčním motocyklem světa. Jen tak si jej ovšem nekoupíte. Hotový produkt bude vyráběn ručně, a jak je asi každému jasné, exkluzivní, zakázkově vyráběná motorka s turbínovým motorem, nebude ani zdaleka levná záležitost. Jen pro představu – starší Y2K se prodávalo nové za 150 tisíc amerických dolarů (3,3 milionu korun).


Kdyby však ani tohle všechno někomu nestačilo, má MTT v rukávu ještě připravovanou tříkolovou variantu. Jako kdyby nebyl majitel motorky, v jejíchž útrobách kvílí proudový motor, dostatečně středem pozornosti.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.33
Známkováno: 15x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist