globalmoto_duben_nolan




Dvoukolový tryskáč aspirantem na rychlostní rekord 644 km/h

Lidé, tedy ve většině případů muži, se už od dob prvních motorových vozidel snaží překonávat jisté rychlostní milníky. O ten současný se na americké solné pláni Bonneville utká hned několik strojů. Mezi nimi i stroj z Anglie.

Za vývojem stojí šestičlenný tým Jet Reaction, v jehož čele je Richard Brown. Ten má v Utahu 16 let nevyřízené účty, v roce 1999 se v Bonneville představil jako konstruktér a jezdec stoje Gillette Mach 3 Challenger, se kterým dosáhl rychlosti bezmála 536 km/h, jenže kvůli mechanickým problémům a špatnému počasí nemohl jízdu zopakovat a tak mu jeho rychlostní rekord nemohl být uznán.

Brown s jeho týmem ale nehází flintu do žita a po dlouhém vývoji se vrací na místo činu s novým strojem, který samozřejmě vychází z původního Challengeru. Jeho stroj pohání upravený tryskový motor s přídavným spalováním z vrtulníku o výkonu 1 250 koní. Konstruktéři si museli poradit s obrácenou hnací hřídelí a také se snažili o snížení hmotnosti motoru.

Samozřejmě dalším krokem byl vývoj aerodynamického rámu a opláštění. Výsledný stoj má délku 610 centimetrů a podle konstruktérů by za optimálních povětrnostních podmínek a za předpokladu správné funkčnosti všech komponent měl dosáhnout rychlosti až 450 mil za hodinu, to je 724 km/h! Cílová meta týmu Jet Reaction je ale „pouhých“ 400 mil za hodinu (644 km/h). Ještě dodejme, že současný rekord z roku 2010 činí bezmála 606 km/h.

Těžko uvěřit, že Richard Brown sám sebe nepopisuje jako hledače vzrušení, nýbrž jako někoho, kdo se chce co nejlépe popasovat s technickými řešeními v této oblasti. Do podzimního klání ještě zbývá spousta času na další vývoj a Richard si jistě ještě užije spousty výzev, které má tak rád. Jelikož je stále co zlepšovat, tak finální verze stroje ještě není na světě. Můžete se ale podívat na přiložené video, které obsahuje animaci finálního stroje.

Video

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Roman Daněk - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):
Motokatalog.cz



TOPlist