Nový zákon o řidičských průkazech je na cestě

Jestli vám 19. ledna 2013 ještě nebude šestnáct let, pravděpodobně si na legální svezení s motorkou nad padesát kubíků počkáte o rok déle, než jste doposud plánovali. Roční zpoždění čeká i uchazeče o řidičák skupiny A s omezením, která se bude nově jmenovat A2. Ministerstvo dopravy totiž připravilo návrh novely zákona, která věkové hranice některých skupin zvyšuje. Přesto, že zdrojová směrnice EU zvýšení limitu nevyžaduje.

Nový zákon o řidičských průkazech je na cestě
Představení návrhu minulý týden rozproudilo vášnivou diskusi v řadách odborné i laické veřejnosti. S nedůvěrou na novou normu pohlíží hlavně motorkářská obec, ale také zástupci autoškol a dovozců motocyklů. Největším trnem v oku je asi posun minimální věkové hranice u dvou skupin o rok výše, než vyžaduje evropská směrnice, ze které vychází.  To se nelíbí obchodníkům, ani čekatelům na řidičák. Některé autoškoly zase budou muset měnit vozový park. Zkusme se teď na celou problematiku podívat s nadhledem. Jak se jednotlivé změny promítnou do praxe?

Norma zavádí novou skupinu motocyklů A2 (doposud skupina A s omezením), zvyšuje věkové hranice u tří skupin a důsledněji zavádí odstupňovaný přístup k řidičským oprávněním pro  jednotlivé skupiny. V důvodové zprávě MD se uvádí, že zvýšení věkových hranic umožňuje příslušná směrnice EU a bylo zvoleno zejména za účelem zvýšení bezpečnosti silničního provozu na doporučení dopravních expertů. Očekávaným přínosem zvýšení věkových hranic a jejich diferenciace v závislosti na předchozí řidičské praxi je větší vyzrálost řidičů, potažmo menší procento nehod motocyklů. Jistě šlechetný úmysl. Sporným bodem ale zůstává věková hranice 19 let pro skupinu A2, u které směrnice předepisuje minimální věk 18 let ,a na rozdíl od skupiny A1 se u ní v předpisu výslovně neuvádí možnost tuto hranici zvyšovat. Ministerstvo svévolné zvýšení ospravedlňuje tím, že se jedná o minimální věk a jeho limit se může směrem nahoru posouvat neomezeně. Je to sice slovíčkaření, ale proč by evropský zákonodárce opomněl tuto možnost členským státům písemně nabídnout, když už tak učinil u skupin AM a A1? Spíš to vypadá, že bylo třeba nastavit pravidla tak, aby novela v případě skupiny A nebyla mírnější než současný zákon. K tomu by totiž vedla zmiňovaná diferenciace v závislosti na předchozí praxi. Podle směrnice stačí k zisku oprávnění vyšší skupiny vlastnit řidičský průkaz na nižší skupinu po dobu dvou let. Pokud by věková hranice pro skupinu A2 zůstala na úrovni 18 let, jako u současné skupiny A s omezením, na motocyklech bez omezení by se mohli prohánět borci už od dvaceti.

A jak bude nové rozdělení skupin vypadat v praxi?

Skupina AM - od 15 let

  • vozidla s konstrukční rychlostí nepřevyšující 45 km/h
  • dvoukolová se zdvihovým objemem spalovacího motoru do 50 cm3 nebo s výkonem elektrického motoru do 4 kW
  • tříkolová se zdvihovým objemem zážehového motoru do 50 cm3 nebo u jiných motorů s výkonem do 4 kW
  • čtyřkolová o provozní hmotnosti nejvýše 350 kg se zdvihovým objemem zážehového motoru do 50 cm3 nebo u jiných motorů s výkonem do 4 kW

Nejslabší kubatura zůstává v podstatě beze změny. Na Pionýru se s tímto oprávněním oficiálně jezdit nezačne, paradoxně kvůli jeho vysoké konstrukční rychlosti. Autoškoly mohou pro výcvik využívat stávající padesátky nebo stopětadvacítky za předpokladu, že omezí rychlost jízdy během výcviku na 45 km/h.


Skupina A1 – od 17 let

  • lehké motocykly s postranním vozíkem nebo bez něj o výkonu nejvýše 11 kW a s poměrem výkonu/hmotnosti do 0,1 kW/kg a se zdvihovým objemem spalovacího motoru do 125 cm3
  • tříkolová motorová vozidla o výkonu do 15 kW

Pravděpodobně se zvýší zájem řidičáky na padesátku, protože na vyšší kubaturu budou teenageři čekat o rok déle. Dokud byl  věkový rozestup poloviční, spousta lidí dělala papíry rovnou na skupinu A1. Pro obchodníky je očekávaná roční proluka v segmentu 125 ccm už teď noční můrou. Výcviková vozidla skupiny A1 v autoškolách už mají.


Skupina A2 – od 19 let

  • motocykly s postranním vozíkem nebo bez něj s výkonem motoru do 35 kW a s poměrem výkonu/hmotnosti do 0,2 kW/kg, které nebyly upraveny z motocyklu s více než dvojnásobným výkonem

Nejdiskutovanější skupina. Plusem je zvýšení hranice maximálního výkonu na 35 kW, což rozšiřuje výběr modelů, jejichž nejvyšší výkon splňuje podmínky rovnou z výroby. Do skupiny A2 spadnou například všechny choppery řady Honda VT750, s odřenýma ušima se vejde také Yamaha XT660Z Tenere.
Proti však hovoří limit dvojnásobku, když budete chtít na A2 uměle omezovat výkonnější model. Do limitu 70 kW se nevejde žádná sportovní šestistovka, ani naháče Honda Hornet, Yamaha Fazer, Suzuki GSR600 a podobně. A právě japonské řadové čtyřválce střední kubatury si za současných pravidel osmnáctiletí kluci na 25 kW často omezují.
V autoškole musí být k výcviku připraven motocykl bez postranního vozíku se zdvihovým objemem spalovacího motoru nejméně 400 cm3 a výkonem motoru v rozmezí 25 až 35 kW. Předpisu vyhovuje většina strojů, používaných v současnosti pro skupinu A s omezením.

Skupina A – od 24 let nebo po dvou letech od získání oprávnění skupiny A2 (minimálně 21 let)

  • motocykly s postranním vozíkem nebo bez něj
  • tříkolová motorová vozidla s výkonem převyšujícím 15 kW

V jednadvaceti už můžete řídit všechny motorky, na tom se nic nezmění. Na rozdíl od současného zákona ale budete už muset mít v řidičáku minimálně dva roky starý záznam v okénku A2. Kdo papíry na motorku do 35 kW zatím neměl, musí čekat.
U předepsaných parametrů výcvikového vozidla je uveden zdvihový objem spalovacího motoru nejméně 600 cm3 a výkonu nejméně 40 kW. Některé autoškoly už s tímto požadavkem počítaly dopředu (směrnice EU je na světě už čtyři roky), jiné budou muset doplnit vozový park.

Pozitivem novely je, že při rozšíření ze skupiny A1 na A2 a ze skupiny A2 na A stačí absolvovat pouze doplňovací zkoušku (levnější než doplňovací výuka a výcvik) za předpokladu nejméně dvouleté praxe.
Kdo dělal řidičák v době platnosti současného zákona, o nic nepřijde. Zůstává mu oprávnění ve stávajícím rozsahu, kromě případů, které jsou pro něj výhodnější – tedy těch změn, které do konkrétních skupin zahrnují širší okruh vozidel.
Návrh novely teď prochází připomínkovým řízením, takže definitivní podoba zákona může vypadat nakonec ještě trochu jinak. Budou věkové hranice sníženy na stávající hodnoty? Situaci budeme nadále sledovat...

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.90
Známkováno: 80x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist