husqvarna_svartpilen_801_2




Nové řidičáky: na co sednout se skupinou A2

V souvislosti s novelou zákona o řidičských průkazech, která vstoupí v platnost už příští měsíc, se nejčastěji mluví o skútrech do 125 ccm. Tato změna se však dotkne hlavně autařů. Spousta otazníků ale visí také nad skupinou A2, která po Novém roce zásadním způsobem změní poměry v generaci náctiletých motorkářů. Podívejte se, na které motorky si můžete podle nového zákona udělat řidičák v osmnácti.

Vznik nové skupiny A2, která nahradí dosavadní skupinu A s omezením na 25 kW, je z hlediska motorkáře nejpodstatnější změnou v novém systému řidičských průkazů. Minimální věkový limit k získání tohoto řidičáku zůstává pořád na hranici plnoletosti, tedy 18 letech věku. Mění se ale parametry stroje, k jehož řízení skupina opravňuje: zatímco doposud lze v osmnácti legálně usednout na jakýkoli motocykl s maximálním výkonem 25 kW (i dodatečně sníženým z libovolné konstrukční hodnoty), od 19. ledna bude výkonový limit skupiny zvýšen na 35 kW, ale tzv. omezení se smí provádět maximálně z dvojnásobku (70 kW). Ze silnic by tedy měli postupně zmizet všichni "rookies" na erjedničkách a podobných nadupaných strojích s papírově sníženým výkonem, což podle nás není úplně zcestné rozhodnutí.

Postupně proto, že okamžikem vstoupení novely v platnost se začínají nová pravidla vztahovat jenom na nově získané řidičáky. Majitelům řidičáků vydaných před 19. lednem 2013 zůstane podle vyjádření Ministerstva dopravy zachován takový rozsah řidičského oprávnění příslušných skupin, který byl platný v období, kdy získali to dané řidičské oprávnění (01.01.2001 do 18.01.2013). S největší pravděpodobností budou držitelé řidičského oprávnění skupiny A do 25 kW ziskané před 19.01.2013 oprávněni k řízení motocyklů v rozsahu, který je platný v současné době.

Zatím není jasné, zda budou k této otázce stejně přistupovat i další členské státy EU, kde novela zákona začíná platit také, ale i tak je to poměrně dobrá zpráva. Proč by někdo měl měnit motorku jenom proto, že se změnila vyhláška?

Férovým způsobem se ministerstvo staví také k uznávání praxe. Pro získání řidičáku skupiny A (motorka s neomezeným výkonem) se věkový limit zvyšuje na 24 let, ale rozšíření ze skupiny A2 na áčko je možné už po dvou letech, takže teoreticky ve dvaceti. Stejně tak bude možné uznat i dvouletou praxi u držitele řidičského oprávnění skupiny A s omezením do 25 kW, která byla získána před 19.01.2013. Uvedené též vychází z přechodných ustanovení zákona, ale tady v tomto případě k zákonu č. 247/2000 Sb. Žadatel o řidičské oprávnění skupiny A ale bude muset dále složit doplňovací zkoušku podle § 45b odst. 1 zákona č. 247/2000 Sb. ve znění účinném od 19.01.2013.
Jaké možnosti výběru tedy budou mít motorkáři nad 18 let věku od příštího roku? Pro ty, kteří už mají v kapse řidičák skupiny A s omezením 25 kW, zůstává všechno při starém. Stále mohou řídit motorku s papírovým výkonem do 25 kW bez ohledu na to, jestli původně měla dvojnásobný nebo pětinásobný výkon. 
Kdo si ale půjde do autoškoly pro skupinu A2 až po 19. lednu 2013, měl by při nákupu motorky vybírat o něco pečlivěji. Výrobci se naštěstí na nové podmínky už včas připravili, a tak na každé prodejně čeká pár modelů, jejichž konstrukční výkon se buď rovnou vejde do limitu 35 kW, nebo splňuje podmínku dvojnásobku a výrobce je nabízí také v 35 kW verzi. U nových motorek se snížení výkonu obejde obvykle bez příplatku, nebo je za symbolickou cenu. Když se sečtou všechny modely, které u jednotlivých značek připadají do úvahy, není nakonec výběr zas tak omezený.
Značka, model Konstrukční výkon (kW) Snížený výkon (kW)
Aprilia
Dorsoduro 750/Factory 67,3 35
Shiver 750 Factory ABS 70 35
Shiver 750 GT ABS 70 35
BMW
G650GS 35 25
G650GS Sertao 35 25
F700GS 55 35
F800GS 63 35
F800GT 66 35
Harley-Davidson
všechny modely kromě řady V-Rod max 70 polovina (max 35)
Honda
CBR500R 35  
CB500F 35  
CB500X 35  
CBF600S 57 35
CBR250R 19,42  
NC700S 35  
NC700X 35  
VT750C Shadow 33,5  
VT750C2B 33,5  
VT750S 33,5  
CRF250L 17  
Husqvarna
TR650 Strada 43 35
TR650 Terra 43 35
Kawasaki
Z800 e version 70 35
ER-6n 53 35
ER-6f 53 35
Versys 47 35
W800 35  
VN900 Clasic 35  
VN900 Custom 35  
Ninja 300 29  
KLX250 16  
ZX-6R Ninja 25  
Z750 25  
Z750R 25  
KTM
390 Duke 32  
200 Duke 19  
Moto Guzzi
V7 Racer 37,5 35
V7 Special 37,5 35
V7 Stone 37,5 35
Nevada 37,5 35
Suzuki
Inazuma 250 18  
Triumph
Tiger 800/XC 70 35
Street Triple 70 35
Boneville 50,1 35
Scrambler 43 35
Thruxton 50,1 35
Speedmaster 44,9 35
America 44,9 35
Thunderbird 1600 63,2 35
Ural
všechny modely 29,6  
Yamaha
XT660Z Ténéré 35  
XT660R 35  
XT660X 35  
MT-03 35  
XJ6 (ABS) 57 35
XJ6 Diversion/F (ABS) 57 35

 

Pozornosti čerstvých majitelů řidičáku skupiny A2 se s ohledem na jejich kupní sílu určitě nevyhnou ani starší ojeté motorky. Vždyť i v inzerátech se dá najít řada modelů, které do limitu 35 kW vejdou rovnou (ty co se nejčastěji vyskytují v našem bazaru najdete dole v tabulce), ale ani vyšší konstrukční výkon nemusí nutně znamenat stopku. Firmy, které se doposud zabývaly omezováním výkonu na 25 kW, rozšiřují v souvislosti s novou vyhláškou svou nabídku o omezovací kity na 35 kW. Například německá firma Alphatechnik už jich má připravených a zhomologovaných na několik desítek modelů a další postupně vyvíjí. Některé omezovací sady ale nerespektují podmínku dvojnásobného původního výkonu a v našem státě tedy nemají uplatnění. Možností ale zbývá pořád dost - posuďte sami.

 

 

Značka, model, rok výroby Původní výkon (kW) Omezený výkon (kW)
Aprilia
Shiver 2007- 70 35
Dorsoduro 750 2008- 67 35
Pegaso 650 35  
BMW
F800S, ST 2006- 62,5 35
F650GS 2008- 52 35
F800R 2009- 64 35
F650CS 2002- 37 35
Cagiva
Canyon/River 500 29  
Canyon/River 600 24  
Ducati
Monster 1100, 1100S 2009- 66 35
Monster 696 57 35
Monster 796 59,5 35
Hypermotard 796 2009- 57 35
Honda    
Transalp 700 2008- 44,1 35
CBF600 2004- 57 35
DN-01 2008- 45 35
Deauville 2006- 48,3 35
VTX1300 2010- 42,5 35
CB500 1993- 37 35
VT750C Shadow, Black Widow 33,4  
NX650 Dominator 32  
FMX650 28,5  
Kawasaki
ER-6f/n 2005- 53 35
ER-5 1996- 37 35
VN800/A/Classic 1995- 41 35
VN900 Classic 2007- 37 35
Versys 2010- 47 35
KTM
690 Enduro 2008- 46 35
Suzuki
Gladius 2009- 53 35
Bandit 600 1995- 57 35
Bandit 650 2007- 62,5 35
GSX600F 1998- 57 35
GSX650F 2008- 62,5 35
V-Strom 650 2007- 49 35
Intruder 800 2005- 39 35
Intruder 1500 2009- 59 35
XF650 Freewind 35  
DR-Z400 24,9  
LS650 Savage 22  
Yamaha
XJ900 1994- 66 35
Fazer 600 1998- 70 35
BT1100 Bulldog 2001- 48 35
XJ6, Diversion 2009- 57 35
Midnight Star 2009- 39 35
XT600 -1996 34,5  
XV535 Virago 33,5  
XVS 650 Dragstar 29  

 

 

 

 

 

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (58x):



TOPlist