husqvarna_svartpilen_801_2




Nová pravidla pro motorkáře

Od začátku července platí nový silniční zákon a bodový systém. Soustředíme se jen na ty novinky, které budou mít přímý vliv na motorkáře (takže vynechám věci jako dětské sedačky či telefonování za jízdy...). Pak se podíváme na změny v systému sankcí (bodový systém a změny sazeb) a nakonec se zmíníme o zvýšení pravomocí strážců pořádku. Úplný výpis všech nových úprav najdete na oficiální adrese www.novapravidla.cz.

Takže co je nového v pravidlech silničního provozu? Ve zkratce: při vjezdu na kruhový objezd se nesmí dávat znamení o změně směru jízdy, při výjezdu z kruháku se musí dávat znamení o změně směru jízdy. Na kruhových objezdech bude i nadále mít přednost vozidlo nacházející se na objezdu, objezdy totiž budou na příjezdech vybaveny značkami Dej přednost v jízdě. Směrovku musíte nově použít i při předjíždění cyklisty - pozor na to, protože na motorce většinou cyklistu vůbec nemusíte objíždět a na směrovku klidně zapomenete. To je do zákona zařazeno z důvodu upozornění řidičů za vámi, že se tu motá potenciální oběť v podobě cyklisty. Zajímavou novotou z hlediska motorkáře je povinnost vytvoření průjezdného jízdního pruhu v kolonách na dálnicích a silnicích pro motorová vozidla - mezi dvěma levými pruhy musí zůstat volně průjezdný pruh široký 3 metry. To má usnadnit průjezd policie, záchranky, hasičů či odtahovky k nehodě. Teď ovšem přichází logické doplnění: Řidičům ostatních vozidel je vjezd do pruhu pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy a jízda v tomto pruhu zakázána. To znamená, že v kolonách bude volný pruh, kam ani motorka nesmí, a ještě se auta natěsnají víc ke krajům, takže motorka třeba ani po krajnici neprojede. Osobně se domnívám, že pomalé sunutí po straně volného pruhu by snad okolním řidičům ani policii nemuselo tolik vadit, jako je to zvykem třeba ve Francii či Itálii. Obávám se ale, že pár bezmozků s přístupem "tyvole,tambyluplněvolnejpruh,semtovalilstodvacet" a jedna senzacechtivá reportáž mohou znamenat konec i takové naději. Tolik změna pravidel pro chování v provozu. Zásadní změny ale nový silniční zákon přináší hlavně v oblasti sankcí při porušení pravidel. O bodovém systému jste už určitě slyšeli. Za závažnější přestupky se nám budou na obecním úřadě, který vám vydal řidičák, udělovat trestné body. Kdo nasbírá 12 bodů, přijde na rok o řidičský průkaz a bude muset skládat opět zkoušku. Takže kdo má třeba skupiny ABCD, může si navíc připravit pěkných pár desítek tisíc, bude-li chtít získat všechny skupiny zpátky. Kdo vydrží celý rok bez přestupku, tomu se čtyři body odečtou (ale střádat si body do mínusu nelze).
Kromě trestných bodů také dost zásadně přitvrdily peněžní a trestní sankce za jednotlivé přestupky. Například řízení pod vlivem alkoholu od nynějška bude trestným činem. To bych osobně uvítal, protože auto je hodně účinná zbraň a ožralové u nás ročně zabijou skoro 60 lidí! Za nový trestný čin řízení pod vlivem alkoholu můžete jít sedět až na jeden rok, vykoledovat si pořádnou pokutu třeba i 50 tisíc se zákazem řízení a nafasovat 3-7 bodů. Takže pokud jste to v sobotu večer na motosrazu trochu přepískli, bacha na zbytkáč v krvi v neděli ráno! Mohli byste jet domů vlakem, protože policie má novou pravomoc na místě zadržet řidičský průkaz a také zabránit v další jízdě (viz podrobněji níže). Stejné hrozby platí, pokud se odmítnete podrobit dechové zkoušce nebo lékařskému vyšetření krve. Podrobný výpis výše pokuty, trestných bodů a dalších postihů za jednotlivé typy prohřešků najdete na zmíněné adrese www.novapravidla.cz. Pokud vás zajímají ještě podrobnější informace, můžete si zde stáhnout nový silniční zákon v plném znění ve formátu DOC nebo PDF. Namátkou zde zmíním několik postihů nepříjemných pro motorkáře: Na mašině se člověk občas neudrží a vezme to tak trošku přes plnou čáru. To je ovšem přestupek Předjíždění vozidla v případech, ve kterých je to zákonem zakázáno = 6 bodů, pokuta 5-10 tisíc a zákaz řízení 6-12 měsíců. Předjíždění na zakázaných místech sice policie má jen malou šanci nějak globálně kontrolovat, ale přesto si na to dejte pozor - například při příjezdu do vesnice, kdy si řeknete "tuhle liazku ještě honem vezmu"... a ejhle oni na vjezdu do vsi měří zelení mužíci a ještě vás viděli předjíždět - a můžete mít po papírech. Další omezení, které se na motorce dost těžko stoprocentně dodržuje, je maximální povolená rychlost:
- překročení nejvyšší dovolené rychlosti stanovené zákonem nebo dopravní značkou o 40 km/h a více v obci nebo o 50 km/h a více mimo obec 5 bodů
- překročení nejvyšší dovolené rychlosti stanovené zákonem nebo dopravní značkou o 20 km/h a více v obci nebo o 30 km/h a více mimo obec 3 body
- překročení nejvyšší dovolené rychlosti stanovené zákonem nebo dopravní značkou o méně než 20 km/h v obci nebo o méně než 30 km/h mimo obec 2 body Nepoužití přilby pro jezdce či spolujezdce - pokuta 2000 Kč. Výrazně posílily také pravomoci policie, která vám může na místě odebrat řidičák a zablokovat vozidlo. Při spáchání méně závažného přestupku vám policista dá blokovou pokutu a poté oznámí přestupek obecnímu úřadu, kde nafasujete trestné body. Pokud s pokutou nesouhlasíte, policista přestupek předá do správního řízení. Sepíše se hlášení o přestupku a pošle správnímu úřadu, který vše projedná a udělí či neudělí trest. Ale pozor - ve správním řízení se k pokutě navíc platí poplatek 1000 korun, nebo i další platby za znalce. Ty nejzávažnější přestupky, například jízda pod vlivem nebo porušení zákazu předjíždění, se ovšem neřeší blokově. Zákon říká, že přestupek, za který je možno uložit zákaz činnosti, nelze projednat v blokovém řízení. V těchto případech je to výhradně úřad, kdo určí výši pokuty a délku zákazu řízení a po ukončení řízení nakonec i trestné body. Poměrně razantní změnou je také posílení pravomocí městské policie. Strážníci mohou v případě podezření provést orientační dechovou zkoušku na ovlivnění alkoholem a případně i zadržet řidičský průkaz. Totálně nepochopitelná je pak pravomoc městské policie měřit rychlost i mimo území své obce. Posílení pravomocí městské policie v novém silničním zákonu vidím jako hodně velký úlet. Státní policie nad sebou má alespoň inspekci MV, přestože o její kvalitě se v novinách nic pozitivního nedočtete. Městkou policii ovšem kontroluje pouze její vedení, takže hlídač hlídá sám sebe. Strážníci městské policie navíc nemusí splňovat tak náročná kritéria jako státní policie - věděli jste například, že nemusí mít ani maturitu? Do tohoto stavu dát této instituci právo neomezeně měřit rychlost a odebírat řidičáky, to bude zajímavé. Tak to je asi tak všechno - doufám, že jsem vám nezkazil chuť na víkendovou projížďku. Nezoufejte, zatím nikdo nedokáže moc odhadnout, jak to celé dopadne. Osobně jsem toho názoru, že nebude tak zle. Spočítejte si sami, kolikrát ročně vás až dosud stavěli nebo jak často bouráte. Podle toho snadno odhadnete, jak rychle vám budou naskakovat body a mizet peníze z účtu. Navíc je zde podle posledních zpráv šance, že se politici sami leknou a šílený zákon nějak zbrzdí.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist