Nová česká značka VMD

V době, kdy se stávající výrobci motocyklů potýkají s hospodářskými potížemi, příznivce jedné stopy určitě potěší zpráva o plánech nové ryze české značky VMD na zahájení výroby stavebnice nového modelu motocyklu.

Nová česká značka VMD
Zpráva o nově vznikajícím českém výrobci a novém nápadu prodávat stavebnice motorek mě samozřejmě zaujala, takže jsem si hned naplánoval výlet do Ledče nad Sázavou za Petrem Soukupem, hlavním strůjcem této myšlenky a zakladatelem připravované nové české značky VMD, což je zkratka sousloví Výroba Motocyklů a Dílů. Webové stránky této značky s dalšími informacemi a modely najdete na adrese www.stavebnicemotorek.com.
Na počátku celého projektu stál prototyp motocyklu ČZ s pracovním názvem STRADE od známého konstruktéra ing. Františka Pudila a designéra Václava Maříka z období 90. let minulého století. Jednalo se o dvoumístný cestovně sportovní motocykl se čtyřdobým spalovacím zážehovým motorem. Podvozek svařený z ocelového čtyřhranného obdélníkového profilu a ocelových trubek, kola litá, brzdy kotoučové hydraulické, přední vidlice s hydraulickým tlumičem a ocelovou progresivní pružinou, zadní kyvná vidlice odpružena centrální pružící a tlumicí jednotkou a svařená z ocelového čtyřhranného obdélníkového profilu. Použitý původní čtyřdobý motor ČZ typ 861 s objemem 176,9 ccm se sice nedostal do sériové výroby, ale byl však dále inovován zvýšením objemu na 199,74 ccm, přidáním el. startéru a vyvažovacího hřídele. Na této inovaci se podílela i CAGIVA za svého krátkého a neslavného působení ve strakonické čezetě. Alespoň z této spolupráce zůstal dnes kultovní motocykl ČZ-CAGIVA Roadstar 200, právě již s homologovaným čtyřdobým motorem ČZ. Projekt STRADE však tehdy zanikl, tak jako další z mnohých připravovaných prototypů strakonické ČZ.
Po více jak 10 letech od zániku myšlenky společné výroby motocyklů ČZ-Cagiva Petr Soukup za pomoci bývalého konstruktéra Ing. Vladimíra Kocourka tuto myšlenku oprášili a v roce 2007 připravili výrobní dokumentaci a počátkem roku 2009 dokončil první prototyp motocyklu. Zatím je v prototypu zkušebně osazen právě původní čtyřdobý motor ČZ typ 861 o objemu 200ccm, ale pro sériovou výrobu stavebnic jsou vytipovány italské motory Franco Morini a Minarelli o objemu 125 ccm, případně u levnější alternativy licenční motory z Číny o objemu 125 a 250 ccm.
Tvůrcem neotřelého designu je brněnský průmyslový designér David Schaumann. Z jeho návrhů se zrodil model EAGLE a posléze i další odvozený model CLASSIC, který se nejvíce podobá zatím jedinému prototypu zachycenému na fotografiích. Nový motocykl by se měl něčím odlišovat, proto designér sáhl především po výrazném sedle, kterému přizpůsobil tvar nádrže a ostatní komponenty, a výsledkem je podle mého názoru líbivá stopětadváca!
Tolik tedy k samotnému modelu, ale jak to bude s jeho způsobem prodeje - tedy již zmíněnou stavebnicí motocyklu? Zakladatel celého projektu vycházel z myšlenky, že řada lidí by uvítala možnost vytvořit si svoji motorku vlastními silami a získat k ní mnohem osobnější vztah než při koupi finálního pojízdného stroje. Svoji úlohu v tom určitě hraje i finanční stránka věci, která by při nezkompletované dodávce měla umožnit nižší cenu, což je na našem trhu stále dosti důležitý faktor.
A jak to celé bude fungovat? Podrobné informace najdete na webu projektu, ale ve zkratce si prostě po internetu objednáte stavebnici požadovaného typu, navolíte si požadované komponenty a barevnou úpravu (nebo si zajistíte sami i lakování a budete si moci zvolit vlastní barvy) . Po obdržení bedny spolu s manuály a dokumentací si provedete stavbu a následně hotový produkt zavezete k výrobci – VMD Ledeč nad Sázavou, kde bude motocykl řádně přezkoušen odborným technikem a poté bude vystaven technický průkaz. Na vás pak už bude jen si zajistit povinné ručení a přihlášení na odboru dopravy.
Přestože jsem z počátku myšlenku na založení nové značky viděl spíše skepticky, návštěva v Ledči mě přesvědčila, že tento projekt by mohl být životaschopný, pokud se najde investor, který by pomohl do začátku. Celý projekt jak ho sám Petr Soukup nazývá je nízkorozpočtový. Na základě hrubých kalkulací se počáteční investice do vývoje prototypů, homologace malé série do 200ks a výroby prvních dvou desítek stavebnic pohybují v částce 1,5mil. korun. Proto také bude na motocyklech použito místo plastů z počátku právě sklolaminátových dílů, které umožňují snížit náklady na výrobní technologie a umožní v krátkém období vytvořit více designových variant a o to tady jde. Petr Soukup již má řadu věcí nasmlouvanou, má k dispozici výrobní zázemí v Ledči nad Sázavou, kde je možné kompletně stavebnice vyrábět. Cílem je v příštím roce prezentovat již hotový, případně homologovaný model EAGLE a CLASSIC na jarní motocyklové výstavě 2010.
Co vy na to, jak se vám připravovaný projekt líbí? Jak se vám líbí design motocyklu se zajímavou koncepcí rámu? Postavili by jste si motocykl sami? Myslíte že segment motocyklů v objemu 125 a 250 ccm má místo právě pro stavebnici?

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 3.00
Známkováno: 2x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist