husqvarna_svartpilen_801_2




Němečtí policisté zbrojí na motorkářskou sezónu

EU chce v blízké budoucnosti více kontrolovat provoz na silnicích, co se motorkářů týče. Faktem totiž je, že většina kontrolních systémů - radary, měřiče hluku atd., jsou vyvinuty především na kontrolu osobních automobilů. To by se mělo v nejbližší budoucnosti změnit a první krok se dá očekávat u našich západních sousedů v Německu.

Dlouhodobá statistika totiž ukazuje, že při haváriích je riziko smrti u motorkářů 14x vyšší než u havárií osobních automobilů. A bohužel se tato statistika v posledních rocích ještě zhoršila. Na druhé straně se počet mrtvých při dopravních haváriích v Německu za posledních 20 let zmenšil o celých 50%, což má ale na svědomí větší bezpečnost řidičů a jejich spolujezdců při jízdě v osobních autech. Motorkářská statistika v Německu dále říká, že 70% všech motorkářských havárií se odehrává na silnicích nižších tříd a na vedlejších vozovkách. Bohužel 90% z nich se končí smrtí, a co je ještě hodně zarážející, plných 40% je bez účasti jiných účastníků silničního provozu, tedy tyto nehody si způsobují motocyklisté sami svou rychlou a nebezpečnou jízdou. Většinu havárií pak mají na svědomí jezdci se závodními motocykly, které mají výkon pod hranicí 2,75 kg/kW, a zde jsou také zranění nejtěžší, přičemž se tyto nehody především odehrávají celkem pochopitelně v zatáčkách.
Ale pojďme na začátek našeho článku. EU se už v létě 2010 problematikou bezpečnosti silničního provozu ze strany motorkářů zabývala a dlouhodobě si dala jasný cíl: do roku 2020, tedy během následujících 10 roků, snížit počet mrtvých při motocyklových haváriích na plnou polovinu. A protože mezi automobilisty se tento cíl už dlouhodobě prosadit podařil, hlavní pozornost se nyní zaměřila na motocyklisty. Jednou z možností je zostřená kontrola ze strany policistů a intenzivní dodržování pravidel silničního provozu ze strany jezdců na motorkách. Většina používaných kontrolních přístrojů je vyvinuta pro kontrolu osobních vozů, takže se v praxi nedají proti motocyklistům použít – myšleny jsou třeba radarové blesky, které „blýsknou“ motocykl pouze zepředu.
A statistický výzkum v Německu z roku 2008 ukazuje, že zatímco dotázaní automobilisté z 85% odpověděli, že dodržují dopravní předpisy, tak ten stejný statistický výzkum u řidičů jednostopých vozidel hovoří o pouhých 68% - ovšem s poznámkou „skoro“. A dokonce 14% motorkářů na sebe prozradilo, že předpisy nedodržují vůbec (u automobilistů se jedná o pouhá 3% dotázaných). To je ovšem jen jeden problém, ten druhý se jmenuje hluk, čili znečišťování životního prostředí hlukem. A nejde jen o obyvatele obcí, kudy motocyklisté přímo projíždí. Dle Světové zdravotnické organizace WHO (studie z roku 2008) způsobuje hluk z motocyklů neurózu, náchylnost k alergii, ztrátu koncentrace a také zvýšené riziko infarktu. A opět nechme hovořit statistiku: 38,2% dotázaných obyvatel těchto obcí si stěžuje, že je hluk z motorek obtěžuje. Což je jen o 7% méně než celkový počet dotázaných, kteří si na hluk stěžují všeobecně.
Nedávno byl v Německu vyvinut nový koncept přístroje, který umožňuje kontrolu rychlosti právě motorkářů. Jedná se o pevně instalovaný přístroj na měření rychlosti pod názvem „PoliScanspeed“, který je schopen fotografovat motocykly naráz zepředu a zezadu. Cílem tohoto projektu je omezení hluku motocyklů a také snížení počtu havárií motorkářů. Tento systém firmy VITRONIC se sestává ze dvou kamer, které souběžně v obou směrech jízdy fotografují motocykl zepředu a zezadu: „Společné foto jezdce a zároveň poznávací značky motocyklu jsou důležitým důkazným materiálem, aby byl prokázán přestupek proti pravidlům,“ říká obchodní ředitel firmy Vitronic Dr.-Ing. Norbert Stein.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (40x):



TOPlist