journeyman_brezen




MV Agusta představila F3 RR s aerodynamickými křidélky

Italská designová ikona z Varese průběžně přechází se všemi modely na motory plnící normu Euro 5 a při té příležitosti lehce upravuje portfolio. V řadě tříválcových supersportů F3 bude základem varianta Rosso a nad ní namísto dosavadního RC najdeme zbrusu nový model RR. Ten poznáte naprosto bezpečně podle aerodynamických křidélek na bocích kapotáže.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Ani standardní model Rosso, vyvedený celý v červené, není marný, ale tohle nové RR je prostě žrádlo. Přitom ef-trojka měla premiéru už před více než 10 lety, navíc nese jasný designový odkaz původní Tamburiniho F4, jež napřesrok oslaví čtvrtstoletí – a přesto jsme si z téhle F3 RR zase sedli na zadek. Neskutečně nadčasová.

Určitě by se slušelo začít tím, co je uvnitř, jenomže to byste si stejně nepřečetli a namísto toho hned hledali, kde se píše o té kapotáži. Takže o ní začneme rovnou. Erero prošlo důkladnými testy v aerodynamickém tunelu, které ukázaly, že by nebylo od věci integrovat do designu pár aerodynamických elementů. Tím nejviditelnějším z nich jsou samozřejmě přidané boční panely z kovaného karbonu, jež ukrývají vždy trojici křidélek – u každé jiné motorky by to vypadalo násilně dolepené, u F3 nikoli. Dalším prvkem je jiný spoiler pod světly, větší než u Rossa a samozřejmě také karbonový, a ze stejného materiálu je i úplně jiný, přední vidlici výrazně zahalující blatníček, jenž pomáhá směrovat vzduch na chladič. Nahoře potom najdeme zvednuté plexi závodního typu. Tyto prvky sice zvětšily čelní plochu, ale zároveň snížily aerodynamický odpor, takže maximálka zůstala nezměněná 240 km/h, ovšem při nich se na čumáku zvětšil přítlak o 8 kg. Aby jezdec při tomhle kvapíku zůstával na správném místě, to zajišťují nové, na CNC vyráběné stupačky a alcantarové sedlo s novým neklouzavým povrchem.

Tak a teď už můžeme nakouknout pod kapoty. Osmistovkový tříválec s opačně se otáčející klikovkou byl upraven tak, aby plnil normu Euro 5. Hodně se pracovalo na vnitřním tření, motor je tak ve výsledku jemnější než dříve, aniž by ztratil svůj nezaměnitelný tříválcový charakter. Jsou tady nová sintrovaná vodítka ventilů a DLC potah na hrníčkových zdvihátkách, jinak řešený chladič oleje, měnila se ložiska na klice, ojnicích a vyvažováku nebo třeba spojkový koš (ten tedy ne kvůli emisím, nýbrž pro lepší chod spojky). Upravené samozřejmě muselo být výfukové potrubí, to je ale z větší části schované a vidíte akorát úplně nové koncovky. Stále jsou tři, jen divočeji tvarované.

Beze změn nezůstala ani elektronika, a ta je tady úplně nová, vyvinutá pro MV u italské značky e-Novia a poznáte ji podle barevné 5,5“ TFT přístrojovky. Nechybí inerciální víceosá jednotka, takže ABS (od značky Continental) má náklonovou funkci a citlivěji reaguje také kontrola trakce, stejně jako anti-wheelie. K motorce si můžete připojit telefon prostřednictvím appky MVRide, která zvládá třeba zrcadlení navigace na displej. Nový model poznáte podle jiných ovladačů na řídítkách, ten pravý má tlačítko launch-controlu a nalevo je joystick na pohyb v menu. Rychlořazení je tradičně obousměrné, MV Agusta patří mezi jeho průkopníky, RR dostává jeho již třetí generaci. Ve výčtu elektronických blbinek nesmíme zapomenout na tempomat.

Pracovalo se i na šasi. Plně nastavitelné odpružení (vpředu 43mm USD vidlice Marzocchi, vzadu centrála Sachs) dostalo trochu jiný standardní set-up, který zohledňuje nejen ty změny aerodynamiky, ale i ty podvozkové. Kompozitní rám s přední trubkovou částí doplňují nové zadní hliníkové desky, upravené zejména kolem čepu jednoramenné kyvné vidlice, jež podvozku dávají větší torzní i podélnou tuhost a jízda má být přesnější a jezdec prý lépe cítí, co se pod ním děje. Ještě důležitější ovšem bude, že zadní ráfek zhubnul více než 400 gramů, což vedle 10% úspory hmotnosti znamená také o 7 % menší setrvačnost. A to byste sakra měli poznat.

V sériovém stavu s normálním výfukem dává motor F3 RR výkon 147 koní při 13 000 otáčkách, ovšem k ereru si můžete koupit i závodní kit, jak je ostatně u MV Agusty dobrým zvykem, a ten vám přinese ještě nějakého toho Šemíka navíc. Ten kit není jen o výkonu, máte tady CNC díly (závodní páčky a víčko nádrže), kryt namísto sedla spolujezdce a především titanový výfuk Akrapovič s jinou řídicí jednotkou. Celý kit znamená úsporu hmotnosti 8 kg (165 namísto 173 kg bez náplní) a zvýšení výkonu o 8 koní na výsledných 155 koní při 13 200 otáčkách. A nejlepší je, že ten výfuk je pořád se silniční homologací! Teď už víte všechno, tak šup na další stránku a ponořte se do velké fotogalerie. Tahle motorka za to opravdu stojí.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 10 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
SLAY přispěl 5 Kč
Zdenek54 přispěl 5 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist