husqvarna_svartpilen_801_2




MV Agusta má nové Superveloce, Brutale, retro koncept a elektroskútr

Trochu zvláštní přístup k prezentaci v Miláně zvolila domácí značka MV Agusta. Jediný stroj této značky na výstavě EICMA totiž byl elektrický skútr MV Agusta Ampelio v expozici Kymco. Zbytek novinek MV Agusta představila ve svém showroomu v centru města a jsou to hodně lákavé modely a koncepty!

Kapitoly článku

Už jen samotný fakt, že MV Agusta úplně rezignuje na účast na hlavní světové motocyklové výstavě, když přitom má sídlo jen dvacet kilometrů od výstaviště, o něčem svědčí. Nedávný kapitálový vstup značky KTM, o kterém jsme již psali, asi proběhl hlavně z důvodu ne úplně dobré finanční situace MV Agusty. Zajímavá je přitom další technologická spolupráce, tentokrát s koncernem Kymco (viz konec tohoto článku) nebo třeba s Loncinem... měli bychom se bát globalizace? Vůbec ne, MV Agusta v minulosti přežila Cagivu, Harley-Davidson, Mercedes-AMG i ruské investory a i přes občasné bankrotové stavy pořád vyrábí nádherné stroje!

Superveloce 1000 Serie Oro

Rodina Superveloce dostává další posilu v podobě retro sporťáku Superveloce 1000 Serie Oro v limitované sérii. Model je lehce „hozený“ do retro stylu a bere si za vzor závodní minulost značky, ale je založený na platformě naháče Brutale 1000 RR, ze kterého přebírá rám, jednostrannou zadní kyvku a odpružení. To samé platí i pro motor, motocykl pohání řadový čtyřválec o objemu 998 cm3, který dosahuje velkorysý výkon 208 koní při 13 000 ot/min, s racingovým kitem je to dokonce 212 koní. Čtyřválec používá jedinečné technické řešení na odstranění vysokofrekvenčních vibrací pomocí protiběžného vyrovnávacího hřídele, který se otáčí dvojnásobnou rychlostí vzhledem ke klikovému hřídeli.

Rám z modelu Brutale je trubkový z chrommolybdenové oceli a navazuje na něj kyvná vidlice z hliníkové slitiny s nastavitelným čepem +/- 4 mm. Dál používá plně nastavitelnou vidlicí Öhlins Nix EC a elektronickým tlumením odskoku a komprese a elektronicky řízenou zadní jednotkou Öhlins EC TTX. Tlumič řízení Öhlins je také vybavený elektronickým nastavením. Brzdový systém tvoří radiální Brembo Stylema se 320mm kotouči vepředu a 220mm ocelový kotouč s dvoupístkovým brzdičem vzadu. Všechny prvky kapotáže jsou vyrobeny z uhlíkových vláken, s výjimkou nádrže z termoplastické pryskyřice.

Od naháče se Superveloce 1000 Serie Oro liší sedmnáctipalcovými ráfky kol z kované hliníkové slitiny s karbonovými prvky a obutím 120/70 a 200/55. Jiná je také jízdní pozice, ve srovnání s ostatními superbiky je víc do retro stylu, řídítka jsou umístěná výš a víc dozadu, stupačky jsou výškově nastavitelné. Palivová nádrž má objem 16 litrů, sedlo je 845 mm nad zemí a suchá hmotnost je 194 kg. Luxusní stroj dál nabízí rychlořazení MV EAS 3.0 a systém Cornering ABS od firmy Continental MK100 s asistentem RLM (Real Wheel Lift-up Mitigation). Přepínatelná kontrola trakce poskytuje 8 úrovní zásahu a pracuje s daty z jednotky IMU.

Kryty předních karbonových brzd evokují bubnové brzdy z minulosti a zároveň pomáhají chladit třmeny a chladič vody a oleje. I tento speciál už má přítlačné plochy. Při rychlosti 320 km/h je údajně celkový přítlak 39,2 kg. Kdo by to byl řekl, že se na trhu objeví luxusní superbike s retro prvky, který přitom bude mít přes dvě stě koní a výrobce bude zmiňovat maximálku 320 km/h?

MV Agusta Brutale 1000 RR/RS

Naháč Brutale 1000 v závodní verzi RR a civilnější RS dostal pro rok 2023 ještě víc výkonu a technologické posily. Jak už bylo zmíněno u výše uvedeného modelu Superveloce, který sdílí základ rámu a motoru, Brutale nyní používá jedinečné technické řešení na odstranění vysokofrekvenčních vibrací pomocí protiběžného vyrovnávacího hřídele, který se otáčí dvojnásobnou rychlostí vzhledem ke klikovému hřídeli. Nové je také sedlo, které si zachovalo svůj charakteristický tvar, ale dostalo pěnové polstrování s dvojí hustotou. Důležité aktualizace se týkají i elektroniky, kde je použité nové ovládání plynu s citlivějším řízením klapky.

Podvozek se nezměnil, trubkový ocelový rám je kombinovaný s vidlicí Öhlins Nix o průměru 43 mm u modelu RR a Marzocchi se stejným průměrem u modelu RS. Jednostranná zadní kyvka je z hliníkové slitiny. Potvrzen je také brzdový systém značky Brembo s dvojitými plovoucími kotouči o průměru 320 mm vpředu a radiálními monoblokovými třmeny. Vzadu je místo toho jeden 220mm kotouč s dvoupístkovým třmenem. Suchá váha tohoto litrového naháče je 186 kg, vzhledem k 16litrové nádrži se bude provozní hmotnost pohybovat těsně kolem hranice 200 kg.

Koncept MV Agusta 921 S

Designový styl minulosti v kombinaci s technologiemi budoucnosti, to je příslib nové kategorie motocyklů, které bude značka představovat v následujících letech. Vzorem nového retro naháče je přitom model MV Agusta 750 S z roku 1973. Nový model 921 S ale nemá být podle svých tvůrců ani tak replikou, jako poctou tomuto motocyklu. Retro design se projevuje hlavně v krásném kulatém světlometu s kroužkem denního svícení a čočkou dálkových světel uprostřed. Zadní část světla je hezky odkrytá a žebrováním napodobuje chlazení.

Pohonná jednotka je řadový čtyřválec o objemu 921 cm3 naladěný na výkon 115,5 k při 7 000 ot/min a maximální točivý moment 116,5 Nm při 7 000 ot/min. O jeho původu MV Agusta nic neříká, jen že má jiné kanály sání, radiální ovládání ventilů, účinnější chladicí okruh nebo třeba nové profily vačkových hřídelí. Ale oproti čemu? Když se podíváte na poměry vrtání a zdvihu, vidíte motor z Brutale 920, kterou MV vyráběla před 10 lety. Také zde je vyrovnávací hřídel proti vibracím. Kdo čekal, že tady bude použitý ten nový tříválec 931 cm3, který pohání adventuru Lucky Explorer 9.5, může být asi zklamán, ovšem původní 750 S byla také čtyřválcová... Rám z ocelových trubek navazuje na uspořádání nové generace modelů MV Agusta a používá odpružení Öhlins.

Zvláštní je umístění přístrojového panelu, který je upevněný na nádrži. Za ním je krásný retro uzávěr nádrže. Přístrojovka je stejně jako v minulosti kulatá, ale nyní obsahuje dotykový displej. Řídítka jsou podle výrobce inspirovaná aerodynamickým řešení používaným v cyklistických časovkách: na aerodynamický hliníkový středový oblouk jsou nasazena křídla z kovaného hliníku. Krásně zpracovaná je i zadní část, kde na sedlo přímo navazuje zadní světlo a po stranách jsou linky směrovek a brzdových světel.

MV Agusta Ampelio, elektroskútr s technikou Kymco

MV Agusta vstupuje do nových vod a představuje svůj první elektrický skútr Ampelio. To by mělo údajně zahájit rozšiřování záběru značky, která chce v budoucnu kromě výkonných motocyklů nabízet také e-biky, elektrické skútry a „zelená“ jednostopá vozidla. Prvním krokem je nový elektrický retro skútr Ampelio, inspirovaný stylem modelů CGT a Ovunque, které výrobce z Varese vyráběl v 50. letech minulého století a které překreslil do nové podoby ruský designér Maxim Ponomarev.

Pro tento projekt MV Agusta navázala spolupráci s tchajwanskou značkou Kymco. Základem Ampelio je proto elektro skútr Kymco S7, představený před rokem na veletrhu EICMA. S tím souvisí i elektromotor Kymco s výkonem 4,1 kW (výkon ve špičce 7,2 kWh). Zdrojem energie jsou dvě 1,7kWh baterie Ionex, které jsou vyjímatelné a lze je dobíjet doma. V budoucnosti bude možní si je ve stojanu v centrech měst vyměnit za nabité články. Podle výrobce zajišťují baterie dojezd přes 85 km. Provozní hmotnost skútru je 121 kg při použití dvou baterií v prostoru pod sedlem. Značka MV Agusta teď bude hodně sledovat reakce trhu na tyto plány, podle svých slov je ale pevně rozhodnutá rozjet výrobu tohoto prvního modelu. Výrobce ale nezmínil, zda bude výroba probíhat v domácím závodě v Itálii, osobně bych odhadoval, že ji svěří koncernu Kymco.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
TZ - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist