husqvarna_svartpilen_801_2




Motoinno TS3: konec teleskopických vidlic?

Až o vteřinu rychlejší průjezd každou zatáčkou slibuje australský výrobce podvozku, jehož konstrukce by se dala označit za odvážnou, nebo také šílenou. Že už jste něco podobného viděli? Možná se vám právě vybavila Bimota Tesi 3D nebo Vyrus 987 C3. Parta nadšených konstruktérů z Brisbane ale nápad s kyvnou přední vidlicí ještě vylepšila.

Když si uděláte čas a prolistujete všechny motocyklové katalogy - a je jedno jestli budou letošní nebo dvacet let staré - pomyslíte si, že teleskopická přední vidlice musí být tím nejlepším řešením, jak uchytit přední kolo k rámu motorky. Ono to tak nejspíš i bude, protože ji najdete nejen na 99 procentech sériových motorek, ale také na všech závodních strojích. Například v takovém MotoGP, kde se asi nekouká na každou korunu. Takže kdyby bylo k mání něco lepšího, v rozpočtu se místo najde.

Přesto se čas od času najde nějaký vizionář, který zkusí vymyslet chytřejší řešení. Proč? Řekněme, že teleskopická vidlice představuje ze všech známých možností nejlepší kompromis, i když pořád má své mouchy. Například při prudkém brzdění se dostává na limit svých tlumících schopností, a v takové chvíli není schopná stoprocentně plnit hlavní funkci - držet pneumatiku v těsném kontaktu s jízdním povrchem. Navíc se při jejím stlačení změní celá geometrie řízení, což také často není žádoucí.

A právě problémy s takzvaným ponořováním teleskopické vidlice řeší uchycení kola systémem kyvné přední vidlice, přičemž kolo je v ní uchyceno rejdovým čepem podobně jako v autech. Tenhle zlepšovák známe z motocyklu Bimota Tesi 3D, jenže ani on není samospasitelný. Kolo potřebuje nějaký prostor k zatáčení, což vidlici rozšiřuje, nebo je třeba obětovat rejd. Navíc musí řídítka být s kolem spojená přes složitý mechanismus, který zhoršuje zpětnou vazbu, nebo chcete-li citlivost řízení. Asi jako vůle na volantu.

Proto teď může scénu vstoupit jeho vylepšená verze, která pochází z hlav dvou Australanů. Ray Van Steenwyk a Colin Oddy, respektive jejich společnost s názvem Motoinno, ji představila na prototypu TS3, jehož vývoj probíhá od roku 2011. Systém uchycení předního kola je - zjednodušeně řečeno - kombinací kyvné vidlice a zavěšení MacPerson, a podle jeho autorů řeší všechny nedostatky teleskopické i kyvné přední vidlice. Firma své tvrzení dokládá tím, že stejný jezdec na prototypu TS3 dosahuje o vteřinu lepší časy než na sériové Suzuki GSX-R750 při průjezdu každou zatáčkou. Hlavní výhoda plyne z možnosti pozdějšího brzdění a lepší stability pod plnými brzdami. Řešení to však není zrovna jednoduché. Když se podíváte na celou motorku, vypadá to, že přednímu odpružení byl přizpůsoben celý rám.

Podle oficiálních materiálů má Motoinno v plánu vyrobit limitovanou sérii motocyklů s tímto podvozkem. Produkční verzi má pohánět dvouválec Ducati Testastretta. Proslýchá se dokonce, že firma chce svůj patent prosadit i v závodech Moto2.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (23x):



TOPlist