husqvarna_svartpilen_801_2




Moto Morini začala prodávat cestovní enduro X-Cape, stojí méně než 200 tisíc

V segmentu dobrodružných cestovních strojů, s přivřením obou očí nazývaných cestovní enduro, přibyl další model, a to rovnou ve vysoce konkurenční střední třídě. Dva roky po představení prototypu začala Moto Morini prodávat model X-Cape s motorem 650 a poměrně zajímavou cenovkou. Vzhledem k celosvětovým covidovým komplikacím i faktu, že jde o italskou značku, můžeme říct: pouhé dva roky.

Kapitoly článku

Značku Moto Morini máme dlouhodobě zaškatulkovanou jako italskou butikovku, jejíž portfolio tvoří mile oldschoolové stylovky se silnými dvanáctistovkami V2 a cenovkami kolem 400 tisíc. Ovšem když tuto italskou klasiku z klinické smrti (kolikáté již…) zachránil na konci roku 2018 čínský gigant Zhongneng, jeho šéf a zakladatel Chen Huaneng v exkluzivním rozhovoru rovnou avizoval, že plánuje výrazně rozšířit nabídku a soustředit se především na segment 600-850 cm3 a řadové dvouválce. O pouhý rok později, v listopadu 2019, už stály na veletrhu EICMA na stánku Moto Morini dva prototypy s motory o objemu 650 cm3: retro naháč či možná spíše silniční scrambler Seiemmezzo a čistě moderní adventura X-Cape, jež se výrazně vymykala dosavadní produkci Moto Morini. My jsme si tento stroj, ještě v opravdu prototypovém provedení (vlastně to byla spíše maketa), mohli dokonce naživo prohlídnout na veletrhu Motosalon v březnu 2020, kde návštěvnická odezva jasně ukázala, že i na českém trhu by pro tento stroj bylo místo. Ovšem informaci, že by se stroj mohl prodávat již v roce 2021, jsme brali hodně s rezervou, a to jsme ještě netušili, jak Covid-19 zamává celým světem.

A vida, sice je už po sezóně, ale X-Cape je na trhu. Jako první dorazily červené stroje na drátěných kolech, následovat mají nejspíše ještě tento měsíc šedé a bílé opět na drátech a v prosinci přijdou i verze s koly litými. Ty budou o něco levnější, čímž se dostáváme k ceně, která je pod hranicí 200 tisíc korun, konkrétně 197 900 Kč u provedení s drátěnými koly a 189 900 Kč u toho s litými. Abyste měli porovnání s konkurencí takříkajíc zespodu i shora, CFMOTO 650MT vychází na 149 990 Kč a Kawasaki Versy 650 na 214 900 Kč.

Tyhle dva konkurenty jsme nevybrali náhodou, on s nimi X-Cape má hodně společného. Třeba motor… V Moto Morini totiž šli cestou menšího odporu, a namísto toho, aby několik let vyvíjeli vlastní agregát, berou řadové dvouválce o objemu 649 cm3 od céefka, přičemž je obecně známým faktem, že to se nechalo velice silně inspirovat právě dvouválcem Kawasaki. Výkonové parametry ve verzi Euro 5 jsou shodné s čínským strojem, tedy 45 kW/61 k při 8500 otáčkách a 56 Nm při 7000 otáčkách. Není to tedy žádné mega dělo, Kawasaki nabízí o šest koní a pět newtonmetrů více, a to váží 217 kg s plnou 21litrovou nádrží, zatímco Moto Morini na váze ukáže 213 kg s prázdnou 18litrovou bandaskou, nicméně Italové u agregátu vyzdvihují jeho spolehlivost a příjemný průběh, což jsou atributy pro cestování možná důležitější než nějaká kobyla tady či tam. Maximálka 175 km/h rozhodně není nedostačující, navíc si budete moci pořídit i 35kW verzi pro řidičák A2.

 

Co se podvozku týče, i rám nese znaky silné příbuznosti s céefkem, resp. Kawasaki, nicméně tím to hasne. Vpředu totiž najdeme masivní nastavitelnou 50mm USD vidlici Marzocchi, vzadu hezkou (a jinou) kyvku s centrálním tlumičem. Brzdová soustava s vykousanými předním 298mm kotouči a dvoupístkovými třmeny nese značku Brembo, vypínatelné (!) ABS dodal Bosch. Zásadně odlišná jsou kola, vpředu totiž najdeme offroadovější devatenáctku a motorky přicházejí obuté na špalkových Pirellkách s typickými adventure rozměry 110/80R19 a 150/70R17, přičemž ty vyplétané ráfky jsou bezdušové Akronty.

V Moto Morini vsadili na kvalitní standardní výbavu i v dalších oblastech. Plexi se výškově nastavuje jednou rukou, spolujezdec má k dispozici madla integrovaná do nosiče a zajímavá je i elektrická/elektronická vybavenost. Osvětlení je kompletně z LED diod a jezdec má před sebou obrovský 7“ TFT displej, ovládaný ze řídítek podsvícenými ovladači, přičemž displej s konektivitou (telefon, hudba) má různé způsoby zobrazení a umí ukázat i tlak v gumách. Aby se vám připojený telefon nevybil, k tomu slouží dvojice USB zástrček hned vedle displeje.

Dobrou zprávou je, že Moto Morini rovnou pro X-Cape nabízí i nějaké to přísluško, dokoupit si můžete trojici hliníkových kufrů, kryty páček a motoru (hliníkový), padáky, vyšší cestovní plexi nebo snížené sedlo, které namísto standardních 845 mm má svou hranu v 820 mm.

 

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 10 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Zdenek54 přispěl 5 Kč
Bogodar přispěl 5 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist