globalmoto_unor




Přinášíme nové podrobnější informace o Moto Guzzi V85

Pro členy oficiálního fanklubu značky, The Clan asi nepřineseme nic převratného, protože ti se už informace dozvěděli z klubových stránek. To je jedna z mnoha výhod členství, že se k vám některé informace dostanou dřív, než k ostatním. Pro ty, kdo si to přečíst nemohli, přinášíme bližší informace a technické specifikace k motoru a něco málo si povíme o vzhledu s designérem Marcem Lambrim.

Kapitoly článku

A vezmeme to pěkně po pořádku. Nejčerstvějšími informacemi jsou ty technické. Všechno se u nové motorky bude točit okolo osmičky. Název V85 evokuje objem véčkového dvouválce s hodnotou 850 ccm, stejnou jako je v modelech V9. Na pohled vypadá pohonná jednotka identicky, je ale kompletně nová. Jediné, co tady zůstalo, je uspořádání, vrtání, zdvih a tím pádem i objem. Zbytek je zbrusu nový. Pravověrným Guzzistům občas vstávaly vlasy hrůzou, když se dočetli o použití čtyřventilové techniky, která by měla pomoct k dosažení litrového výkonu 100 koní. Všechno to byly ale jenom fámy, nakonec k tomu stačilo zvětšit ventily na 45 mm, takže zůstávají zachovány všechny charakteristické prvky Moto Guzzi, jako je chlazení vzduchem nebo rozvod OHV.

Ventily se nedočkaly ale jenom svého zvětšení. Sací jsou nově vyrobené z titanu, což umožnilo upravit jejich geometrii pro vyšší výkon. Prsty v navýšení výkonu má také nové mazání s polo-suchou skříní. 30 % ušetřené váhy na pístech se podílí kromě výkonových zlepšení také na snížení vibrací ve vysokých otáčkách, továrna ale zdůrazňuje, že ty příjemné vibrace zůstanou. Kompletní balíček doplňují nové větší vstřikovače (52 mm oproti 39 mm), elektronický plyn RbW s volbou palivových map a kontrolou trakce. Výzvou pro vývojáře bylo kromě zvyšování výkonu současné splnění emisních norem. Euro 4 samozřejmě nový motor plní a je důkazem, že toho není problém dosáhnout s archaickou dvouventilovou vzduchem chlazenou technikou. Hlavní úspěch tkví ve vysoké účinnosti motoru, který nemusí pohánět čerpadla, pumpy chlazení a rozvodové řetězy.

Moto Guzzi V85 se podle sebevědomých slov továrny chystá změnit pravidla hry v kategorii cestovních endur, kde už se standardní objem motoru vyšplhal na hodnotu přes 1 200 kubíků. Místo toho bude nová Guzzi, spolu s ostatními modely sdílejícími tenhle agregát, sázet na nízkou váhu a živý motor se šťavnatou křivkou točivého momentu, který nabídne své maximum 80 Nm už v 3 500 otáčkách za minutu. Na začátku jsme zmínili, že se všechno u novinky bude točit okolo osmiček, a tak i hodnota maximálního výkonu začíná touhle cifrou. 80 koní by mělo nabídnout solidní porci výkonu pro svižné svezení jak na zakroucených alpských silnicích, tak i v lehčím terénu.

Tím hlavním, co loni na podzim nejen na fanoušky zapůsobilo, byl vzhled. Proč V85 vypadá zrovna takhle prozradil šéf designu Moto Guzzi Marco Lambri. „Není to úplně jednoduché popsat, proč V85 vypadá přesně tak, jak ji vidíte. Když vzpomenu na jeden z prvních náčrtků, o kterém jsme si mysleli, že vypadá velmi slibně, tak si zřetelně pamatuji, že jsem měl pocit jako by to byl pro továrnu začátek něčeho zcela nového. Nevím jak to přesně popsat… Pro lidi tam venku se V85 jednoduše objevila, ale od toho prvního náčrtku utekla spousta času, a když porovnáme tuhle skicu s finální motorkou, která se chystá do výroby, tak zjistíte, že se příliš nezměnilo.“

Podle Marca také spousta fanoušků netuší, že se nevyvíjela jenom jedna varianta. „Na stole bylo víc návrhů, které byly velmi odlišné, a vyvíjeli jsme je všechny, takže mohly během toho mezi sebou soutěžit. Všechny návrhy byly nakonec konfrontovány s technickými a technologickými požadavky a omezeními, s požadavky zákazníků, trhu a nakonec s připomínkami zkušebních jezdců, aby se rozhodlo, kdo se stane vítězem. Když se pak konstruuje model v reálné velikosti, tak se všechny zbývající pochybnosti o vašem rozhodnutí rozpustí a skutečné křivky motorky vás často zbaví slov. Vidět ji takto stát poprvé ve světlech reflektorů je vždy úžasný pocit.“

Pro Moto Guzzi je samozřejmě důležité, aby motorka nejen dobře vypadala, ale taky jezdila. V tomhle mají hlavní slovo testovací jezdci se svými připomínkami, podle kterých se následně mění geometrie a ergonomie. „Není to ale jednoduchý a přímočarý proces a někdy máte pocit, že jste ztratili ducha původní myšlenky. U V85 se nám to ale naštěstí nestalo. Od začátku to bylo myšleno jako interpretace endura, které bude jednoduché, krásné a skvěle ovladatelné, a tak se také stalo,“ dodává Marco.

Jedním z hlavních designových prvků očekávané novinky je dvojice kulatých předních světlometů. Když jsme zmínili, že se pracovalo s několika verzemi, mohla V85 vypadat jinak? „Ano, mohlo se to stát, ale spousta hlasů byla pro dvě kulatá světla. V minulosti měly enduro modely Guzzi rozličné tvary světel od kulatých přes obdélníkové až po čtvercová. Mezi důvody, proč jsme se rozhodli pro dvojitý světlomet, jsou extrémní jednoduchost, snížení hmotnosti a nakonec navázání na dva modely z orlí historie - Quota a Stelvio,“ vysvětluje hlavní designér a navazuje tématem kapotáže. „Rozhodnutí nepřidávat žádnou další váhu na vrch motorky bylo naprosto přirozené. Cesta ke kořenům a síla byla klíčová slova tohoto projektu, což vysvětluje rozhodnutí omezit použití plastů ve prospěch kovu. Viditelné kovové trubky zdůrazňují silnou povahu V85 a chrání životně důležité prvky stroje, takže vytváří dojem, že se s motorkou můžete vydat kamkoli. Co je ale důležité, že jsou zároveň navrženy jako montážní body pro příslušenství.“

Vypadá to, že si s novou Moto Guzzi dali v továrně záležet. Na to, jestli je opravdu tak dobrá, si budeme muset ještě chvíli počkat. Pro Marca je to ale takový malý šťastný konec: „S každým novým modelem je to nový příběh a jako v každém opravdovém příběhu je nejdůležitější konec. Od začátku jsme měli jasnou představu o V85, kterou jsme se snažili zhmotnit. Když se teď podívám na výsledek, můžu bez jakýchkoli pochybností říct, že to, co máme před sebou, je dokonalým koncem skvělého příběhu.“

Na závěr trošku odbočíme od novinky, protože i cesta Marca Lambriho do Moto Guzzi je zajímavým příběhem. „Vyrostl jsem v tátově dílně obklopen motory a když mi bylo pět let, dostal jsem svou první motorku – Malanca 50. Od té doby jsem se do motorek zamiloval a už se toho nezbavil. Nicméně pro „orly z Mandella“ jsem vzplanul na školním výletě, když mi bylo šestnáct. Jeli jsme do závodu Moto Guzzi na exkurzi a kromě výrobních hal jsme navštívili také malou testovací trať za továrnou. Zrovna přestalo pršet, trať byla ještě mokrá a na ní absolvoval několik zkušebních kol testovací jezdec v sedle Le Mans III. Když s testováním skončil, zastavil přímo před námi. Teplo z pneumatik, odpařující se voda na vozovce a cvakání chladnoucího motoru vytvořily skutečně surrealistickou atmosféru. Byl jsem zcela ohromen a rozhodl se, že jednoho dne budu pracovat v Mandellu při navrhování Guzzi.“ A i když to chvíli trvalo, nakonec se mu to povedlo. „Navrhování aut a motorek pro mě bylo skoro jako nemocí. Každý den bych nejraději přišel s novou skicou. Moje první profesionální práce se datuje do doby, kdy jsem pracoval ve stylingovém centru Alfa Romeo. V tu dobu Aprilia získala Moto Guzzi a hledala designéry. Sebral jsem několik svých návrhů a běžel jsem o tu práci žádat. Nakonec jsem ji dostal, ale trvalo ještě mnoho let a mnoho skic, než jsem mohl pracovat na jednom z nejzajímavějších projektů, kterým je právě V85.“

Když už je Marco tak nadšeným motorkářem a jeho srdce bije pro Moto Guzzi, nejde se nezeptat, co mu stojí v garáži? „Garáž je pro mě jedním z nejdůležitějších míst v domě. Dokonce jsem svůj dům vybíral podle toho jestli je s garáží. První věcí, kterou v ní uvidíte je totální chaos. Přesněji řečeno se střídají období, kdy totální chaos střídá čistota a pořádek jak na operačním sále (to je ale pouze párkrát v roce). Kromě nářadí nesmí v mé garáži chybět ani kvalitní stereo, protože hudbu musím poslouchat téměř neustále. V jednom rohu garáže je pak starý boxer, který stále funguje, stejně jako červená Vespa GTS a Griso. Vzhledem k tomu, že nemám problém s neustálým navlékáním kombinézy a rád si vyrazím zablbnout do série zatáček, tak je pro mě nutností sportovní motorka. V současné době jí je Aprilia Tuono V4. A samozřejmě budu muset trošku uklidit, abych měl místo na V85, protože enduro jsem ve své flotile ještě neměl.“ A až ten den přijde, kam povede tvoje první cesta? „Rád bych vzal V85 během první jízdy až nahoru k jezeru. Stará silnice číslo 36 vede přes Mendello del Lario na Dervio a těsně před Valvarrone jsou silnice zakroucené a asfalt trošku horší, ideální pro V85. Už jsem na ní jel a musím říct, že jede opravdu dobře. Extrémně snadno se ovládá a motor velmi dobře táhne. Pak je tu cesta z Valssasiny. Řekněme, že je to předzvěst věcí, které přijdou a způsob, jak nechat motor vdechnout vzduch od jezera, aby se cítil jako doma a vzal mě na některou z cest, kde jsem vyrůstal. To mi také pomůže se s ním důkladněji seznámit, abychom mohli vyvinout i zbytek řady V85.“ Už aby to bylo!

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 72 Kč od 24 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
fsmoula přispěl 3 Kč
alterego přispěl 3 Kč
Carlo888 přispěl 3 Kč
angrest. přispěl 3 Kč
SimplyGreen přispěl 3 Kč
R_O_C_K_Y přispěl 3 Kč
Bad1 přispěl 3 Kč
riotic přispěl 3 Kč
masi přispěl 3 Kč
Davcoun přispěl 3 Kč
Straza.ninja přispěl 3 Kč
skopuzzi přispěl 3 Kč
MartyBar přispěl 3 Kč
Bullet500 přispěl 3 Kč
Capt.Orr přispěl 3 Kč
Lucasbiker přispěl 3 Kč
Felotron přispěl 3 Kč
MarioV2 přispěl 3 Kč
zeke11 přispěl 3 Kč
Destroyer přispěl 3 Kč
JardaZ. přispěl 3 Kč
Venda přispěl 3 Kč
callowsick přispěl 3 Kč
Véstromek přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):
Motokatalog.cz



TOPlist