globalmoto_duben_nolan




Maxiskútry KTM a Ducati

„Takže pánové, obyčejné motorky už jsou okoukané, pojďme vymyslet něco nového. Ale nezapomeňte, že potřebujeme šetřit, takže bude nejlepší, když použijete osvědčené postupy a slepíte pár zavedených věcí dohromady. Co třeba vzít předek z velké motorky, zadek z malého skútru, plácnout tam nějaký motor, co se nám válí na skladu? Budeme se tvářit hrozně tajemně a vymyslíme k tomu bombastický slogan, třeba jako že přinášíme novou dimenzi do ježdění, budoucnost už dnes…“

Takhle nějak mohla dost dobře vypadat porada vedení společnosti s návrháři motorek u BMW, Hondy, ale i u Ducati a KTM. Jako by tyhle čtyři značky totiž už nevěděly co roupama, a tak vymýšlejí nové a „převratné“ koncepty a kříží motorky jako Mičurin. Asi proto se letos zrodily návrhy hned čtyř cestovních maxiskútrů. Možná by ale bylo na místě označení maxihybrid. Už při prvním pohledu na BMW Concept C i Hondu Concept Mid je jasné, že nejde jen o obyčejný skútr, ale o křížence klasického skútru a velké cestovní motorky. Skútry říznuté velkou motorkou si kladou za cíl poskytnout jízdní zážitek jako z cestovní motorky, zároveň ale chtějí nabídnout stejné pohodlí, ochranu před povětrnostními podmínkami a snadnou ovladatelnost, jako mají skútry.
KTM přichází na maxiskútrový trh s těžkým kalibrem, kterým je SC-Duke. Ačkoliv jde zatím u všech čtyř značek o koncepty, oproti BMW, Hondě i Ducati má oranžový kříženec největší hodnoty u většiny technických parametrů, posuďte sami: srdcem SC-Dukea má být litrový motor, který známe z modelu Super Duke. Dvouvál o objemu 999 ccm s výkonem 98 koní a maximálním krouťákem 90 Nm bude sice ve verzi pro SC-Dukea trochu výkonově přidušen (na tom nese vinu také variátor, který má mít, podobně jako u Aprilie Many, 7 simulovaných kvaltů a možnost sekvenčního řazení), i tak ale bude oskútrovaný vévoda pěkně divoký! O bezpečné a pohodlné dávkování výkonu motoru se postarají tři jízdní režimy City, Open a Road. I ostatní technické parametry patří spíš na velké mašiny, než k pohodovým skútrům – hliníkový rám s moderní zadní kyvkou a podsedlovými výfuky, 17 palcová kola se zadním 180 mm pláštěm a vpředu se do dvou 320 mm disků zakousnou čtyřpístkové třmeny Brembo – to je tedy výbava na nejvyšší úrovni!
Co se týče designu, na první pohled upoutá kombinace skútrových a superspoťáckých rysů. Jako celek se SC-Duke prostě ničemu nepodobá, nápadně v sobě však spojuje dvě části, a to klasický nízký a široký skútrový zadek s pohodlně vypadajícím sedlem a ostře řezanou přední částí, která jako by byla ustřižená ze supersportovní oranžády RC-8. A aby nebyla zadní část tak usedlá, dostala od SuperDukea výfuky a od RC-8 kyvku. Na horním obrázku si dokonce internetový blogger dal práci s označením jednotilvých "poskládaných" částí, které SC- Dukea tvoří. Rakušané se podle něj inspirovali za hranicemi, konkrétně u Suzuki, Hondy, Yamahy i Gilery. Každopádně, pohled je na SC-Dukea zajímavý, jízda je trochu nepředstavitelná. Zatím ani nevíme, jak pokračuje vývoj a případná výroba tohohle křížence, pro potenciální zájemce ale máme informaci, že předběžná cena by se měla pohybovat okolo 10 tisíc Euro. KTM SC-Duke ale jistě nebude jediný maxiskútr tohoto druhu na trhu. Nejen Zdeněk Srstka se  může těšit na spoustu roztomilých kříženců, s maxiskútrem přichází i Ducati...

Zprávy o tom, že do do populárního segmentu velkých skútrů bude pravděpodobně chtít expandovat také Ducati, se objevily už na konci léta. Server Ducati News Today včera tuto spekulaci oživil, a s odvoláním na spolehlivý zdroj informoval o zahájení přípravných prací. Říkáte si: nemožné? Ale ano. Ducati  se veze na vlně obchodních i sportovních úspěchů a snaží se toho využít. Navíc mají pro výlet mimo své výsostné teritorium supersportů a naháčů skvěle připravenou půdu .

Potom, co se v Miláně představil nový muscle bike Ducati Diavel, se představa spojení italské sportovní ikony se světem praktických skútrů už nezdá zas tak nereálná. Marketingový ředitel Diego Sgorbati už před časem připustil, že Ducati se rozhlíží po volném místečku  ve více segmentech – skútr, enduro, chopper nebo off-road – a že se jedná o víceméně běžnou expanzi. Roli však podle něj hraje spousta faktorů, od výrobních technologií až po zavedenou distribuci. Pravda je, že dealeři Ducati budou těžko lákat zákazníky ke koupi motokrosového speciálu, nebo čopru s třímetrovou přední vidlicí. Ale fotka velkého červeného skútru se sportovním designem, to už se do katalogu Ducati hodí lépe.
Pokud se potvrdí předpoklady, měla by se novinka držet duchu doby a vycházet z kombinace motocyklu a maxiskútru. Výsledný produkt má být vybaven motorem z Ducati 848 a automatickou převodovkou s možností přepnout na sekvenční řazení. Kapotáž musí symbolicky odhalovat alespoň kousek příhradového rámu, který je v tomto případě více marketingovým tahem než funkčním řešením. Zato odpružení a brzdy ze skladu Ducati patří vždy mezi světovou elitu, takže o úroveň jízdních vlastností se není třeba bát.
Warren Lee, oficiální dovozce Ducati do Austrálie, v minulosti poměrně přesně tipoval už nástup modelů Multistrada 1200 a Diavel. Představení maxiskútru by podle něj mohlo přijít v příštím roce. Bude jeho instinkt fungovat i tentokrát?

Informace o redaktorovi

Jan Krajíček - (Odebírat články autora)
Petr Poduška - (Odebírat články autora)
TZ - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (18x):



TOPlist