globalmoto_duben_nolan




Matchless ožívá: Model X Reloaded

Kromě řady modelů zavedených značek jsme v Miláně měli možnost vidět i jeden návrat kdysi slavné, ale pak dlouho neexistující značky. Řeč je o britském Matchlessu, jedné z nejvýraznějších zaniklých značek motocyklové historie. Vlastně ne zaniklých – vždyť Matchless už je zase tady!

Kapitoly článku

Legendární londýnskou značku, která sbírala úspěchy především na závodních okruzích první poloviny minulého století, postihl v šedesátých letech osud mnoha dalších britských výrobců, když nedokázala zachytit nástup asijské konkurence, ztratila odbytiště a v roce 1966 zkrachovala. Jako jedna z mála zaniklých značek je však Matchless zpátky. Činí tak prostřednictvím dvouválce Model X Reloaded, o jehož přípravě jsme vás nedávno informovali, a který byl v Miláně konečně představen naživo.
Názvem vychází nový Matchless ze svého litrového dvouválcového předchůdce Modelu X, který se v Londýně vyráběl ve 30. letech. V případě novinky byl dle tvrzení šéfů Matchlessu kladen důraz na tradici slavné značky, takže chtěli zachovat co nejvíc původních designových motivů tak, aby vznikla kombinace retro a moderní motorky. Stejně jako u starých Matchlessů, i zde je hlavním vizuálním prvkem výrazný dvouválcový motor, dlouhé chromované výfuky zakončené rybinami a protáhlá nádrž s neodmyslitelným okřídleným „M“. Vše je samozřejmě zabaleno do moderního provedení, takže výsledek je možná kontroverzní, ale stoprocentně neokoukaný. Zajímavým designovým prvkem je třeba rádoby paralelogramová přední vidlice nebo zavěšené sedlo, navozující dojem historické techniky starých Matchlessů.
Technika u Modelu X Reloaded je však zcela aktuální. Srdcem stroje je vidlicový dvouválec (úhel válců 56.25°) o objemu 1916 ccm, s nejvyšším výkonem přibližně 100 koní/155 Nm. Není bez zajímavosti, že motor pochází z dílny známých „ladičů“ harleyů, americké firmy S&S, a vychází z jejich úprav TwinCamu 116“.
Zajímavým řešením je také použití jediného předního brzdového kotouče, který je ovšem osazen dvanáctipístkovým třmenem (zadní kotouč „jen“ se šestipístkem), a obvyklá není ani přítomnost hned dvojice stupaček řidiče, který tak může měnit polohu nohou. Nalézt optimální jízdní polohu pomůže také výškově nastavitelné sedlo (740-800 mm) a dělená řídítka (rozsah nastavení 250 mm; rukojeti navíc horizontálně i vertikálně otočné).
Model X Reloaded je postaven na širokých 16“ drátěných kolech, která dle konstruktérů zajišťují ve spojení s nízkým těžištěm dobrou ovladatelnost a příznivé jízdní vlastnosti. Na cenovku si zatím budeme muset počkat, ale je jisté, že i ta bude pojata ve velkém stylu, tak jako celý znovuzrozený Matchless Model X.

Informace o redaktorovi

Jan Krajíček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (14x):



TOPlist