globalmoto_duben_nolan




Eicma: ohlédnutí za výstavou

Některé novinky pro rok 2012 už stojí na showroomech, jiné teprve čekají na zahájení sériové výroby, ale žádné další překvapení na příští rok už se nejspíš konat nebude. Vše co si výrobci pro evropský trh připravili, bylo oficiálně představeno v Miláně. A jaký vlastně byl 69. ročník tradičního veletrhu motocyklů EICMA 2011?

Podle organizátorů se letošní výstava obzvlášť vyvedla, a předčila všechny předchozí ročníky jak z hlediska návštěvnosti, tak i počtem vystavovatelů. Během čtyř dnů si cestu předměstí Milána našlo více než 500 000 návštěvníků, což představuje absolutní rekord EICMY. Tomuto významnému milníku přidává na významu fakt, že letos nebyla na rozdíl od předchozích let k motocyklovému veletrhu přidružena výstava kol. Pokud jde o naplnění výstavních ploch, obavy z vlivu nepříznivé ekonomické situace se nepotvrdily, a vystavovatelé obsadili celkem 58 000 čtverečních metrů v sedmi pavilonech. Zdá se až neuvěřitelné, že ve výstavním katalogu figurovalo 1 462 různých značek ze 43 zemí světa. Velký zájem vzbudila tradiční venkovní sekce Motolive, která zabrala 80 000 m2 venkovního prostoru, a kromě zkušebních jízd na nových modelech nabídla divákům celou řadu kaskadérských vystoupení, amatérských i profesionálních závodů a dalších vzrušujících zážitků. Sekce věnovaná jednostopým vozidlům s elektrickým a hybridním pohonem Green Planet už má na výstavě EICMA také svoje pravidelné místo, ale poprvé se v Miláně uskutečnila přehlídka těch nejlepších staveb od světových úpravců v sekci Custom. Pro svojí světovou premiéru si tuto vzácnou příležitost vybraly dvě značky – úplně poprvé zde byly veřejně k vidění speciály Yamaha VMAX Hyper Modified, a Headbanger Summertime a Woodstock Boogie.
Rekapitulace novinek 2012, představených v rámci hlavní části výstavy není nikterak rozsáhlá. V minulosti se už odehrálo určitě několik silnějších ročníků, a to i v letech, kdy se na podzim sešly dvě velké výstavy. Za sestupným trendem však možná nestojí jenom ekonomické problémy, i když ty mají také velký podíl na zdrženlivé a opatrné strategii vývoje. Poslední dobou ale spousta novinek v trezoru až do termínu výstavy nevydrží. Nový model, oficiálně představený v září nebo v říjnu – ideálně po „úniku“ tajných fotek a informací - není žádnou výjimkou. Na jednu stranu se taková taktika dá pochopit: kdo nechce nechat svůj novou bombu zaniknout v mediálním šílenství kolem hromady konkurenčních novinek, musí udělat něco extra. Na druhou stranu, když to tímhle směrem půjde dál, bude za pár cesta na výstavu do Milána ztrátou času. To berte pochopitelně s rezervou – prostřednictvím internetu ani časopisu se k vám dostanou jenom suchá čísla a obrázky, ale nemůže přes ně přeskočit pověstná jiskra.
S nejvíce novinkami se ucházela o zájem návštěvníků Honda, která v Miláně představila celkem sedm nových modelů, a pro příští rok sestavila vůbec nejrozsáhlejší modelovou nabídku ve své dlouhé historii. O nejsilnější estetický zážitek se postarala Ducati, jejíž neskutečná bomba Panigale 1199 získala v návštěvnické anketě ocenění pro nejkrásnější motocykl výstavy. I po přiznání výhody domácího prostředí musíme dát průzkumu veřejného mínění za pravdu a s jeho výsledkem souhlasit. Obecně lze pozorovat, že naděje a pozornost výrobců směřují stále do oblasti velkých silničních endur, kde se přibylo nejvíc zbrusu nových modelů. Triumph přivezl očekávanou dvanáctistovku Explorer, Kawasaki alespoň trochu překvapila s velkým Versysem, Honda zahájila výrobu loni představeného konceptu Crosstourer.
A samostatnou kapitolou jsou maxiskútry. Přestože jejich význam nikdo přesně nechápe, přibývají jako houby po dešti. Tomuto tématu jsme dokonce věnovali samostatný článek.
Naopak tradiční skútrová velmoc Kymco se pustila zas o kousek dál do světa motocyklů. Novinka od této taiwanské značky se jmenuje K-Pipe a na první pohled skutečně vypadá jako splašené trubky. Osobitý rám je vpředu odpružen klasickou přední teleskopickou vidlicí, vzadu najdeme centrální tlumič a zajímavě řešenou kyvku. 17palcová kola moderního vzhledu jsou vybavena vpředu kotoučovou brzdou, vzadu stačí buben. Výkon čtyřtaktního vzduchem chlazeného jednoválce o objemu 125 ccm zatím neznáme, ale určitě s přehledem vejde do limitu pro skupinu řidičského oprávnění A1. Práci se čtyřstupňovou převodovkou usnadní mladým jezdcům automatická spojka.
Některé značky sice nepřivezly tolik převratných novinek, a přesto potěšily svou přítomností. Ať už jde o výrobce, jejichž aktivní činnost v motocyklovém oboru byla po delší době obnovena - jako je například obrozená značka Lambretta - nebo firmy, zachráněné na poslední chvíli před katastrofickým dopadem finanční krize – jako třeba Bimota, v každém případě jejich přítomnost na scéně vzbuzuje optimismus.
Stejně tak vždy na zahraniční výstavě rádi vidíme stánek české firmy. Na Eicmu je to snad ze všech koutů naší republiky dál než na německý Intermot, ale přesto naše barvy přijelo hájit hned několik zástupců .
Firma RD moto z Rychnova na Kněžnou, která se zabývá vývojem a výrobou stylových i praktických doplňků na motorky, exportuje svoje výrobky do zahraničí už delší dobu, ale teprve letos přijela do Milána osobně oslovit zahraniční klientelu. Sortiment padacích protektorů a rámů, páček, stupaček, závaží na řídítka, nejrůznějších ozdobných víček a dalších pěkných věciček si návštěvníci jejich stánku prohlížet jak samostatně vystavený ve vitrínách, tak i v reálné poloze na nastrojené Yamaze R6. Nejnovějším produktem firmy je ochranný slider s odpruženým uchycením. Velký padací protektor šestiúhelníkového tvaru s novým systémem montáže dodá motorce jedinečný vzhled, ale hlavně může zabránit velkým škodám. Padáky jsou už k mání na celou řadu modelů, a nabídka se neustále rozšiřuje. Barvu vnitřní krytky si můžete vybrat ze sedmi možností.
Okres Ústí nad Orlicí byl v daleké Itálii zastoupen hned dvakrát. Kromě zástupců RD Moto dorazila z východních Čech na výstavu do Milána také firma FPOS a.s., neboli výrobce českých motocyklů FGR. Podoba jejich stánku se od března letošního roku, kdy byl v Praze poprvé veřejně vystaven prototyp nového šestiválce Midalu, nijak nezměnila, ale z hlediska významu se Praha a Miláno nedá srovnávat. FGR Midalu se objevilo na veletrhu světové úrovně vůbec poprvé, a jeho vystavovatelé zaznamenali obrovský zájem, především od potencionálních zákazníků z Ruska a Německa. Kromě toho zástupci firmy využili příležitost k setkání s dodavateli komponentů, a s italskou firmou Barracuda se dohodli kromě odběru doplňků rovnou na vystavení nastrojeného Midalu v jejím stánku na veletrhu ve Veroně.
Přestože Goldfren místopisně patří mezi české firmy, obchodním záběrem už ji můžeme zařadit světovou elitu. Brzdové komponenty značky Goldfren reprezentují naši republiku ve všech motocyklových kategoriích, od supersportů přes offroadové speciály a po supermota. Opravdovým klenotem výrobní řady Goldfren a také pravděpodobně nejpřitažlivějším exponátem na stánku firmy v Miláně je radiální čtyřpístkový brzdový třmen Monoblock na silniční motocykly. Zaujala nás také široká nabídka pevných i plovoucích kotoučů, včetně adaptérů pro použití například u supermoto modelů, nebo kolekce originálních brzdových hadic.
Titax představil zejména modifikovaný tlumič řízení, který vyvinula ve spolupráci s týmy MotoGP BQR a výrobcem Suter. Dále se mohou nově pochlubit statusem oficiálního dodavatele nastavovacích páček pro značku Aprilia. Od ledna 2012 si zákazník může dovybavit svoje nové RSV4, Touno a Dorsoduro páčkami Titax přímo v prodejně, kde kupuje motocykl. Hlavním tahákem výstavy byl nový systém padáků se třemi upevňovacími body na každé straně motocyklu, které lépe absorbují náraz a chrání rám než systémy s jedním upevňovacím bodem. Titax 3D ochranný systém bude dodáván od prosince 2011 na zhruba 15 modelů. Kromě těchto dílů, bude Titax dodávat svoje nová hliníková kovaná kola týmům v MOTO 2 a MOTO 3.
EICMA 2011 je minulostí, ale už nyní začínají přípravné práce na jubilejním 70. ročníku, který se na výstavišti Fiera-Rho uskuteční v listopadu 2012. Pořadatelé slibují, že velikost a úroveň  výstavy pozvednou na ještě vyšší úroveň. Nechme se překvapit, zda je to vůbec ještě možné.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist