Eicma: Skútry a maxiskútry

S motorkami mají mnoho společného, ale zároveň se od nich v mnohém liší. Z praktického hledisku jasně vedou, v emoční rovině zase dost ztrácí. Přesto, a nebo právě proto jsou ale čím dál víc populární. Svědčí o tom mimo jiné i počet nově představených skútrů, připravených na příští rok.

Eicma: Skútry a maxiskútry

Kapitoly článku

Doba, kdy se význam jednostopých vozidlel omezoval na potěšení z jízdy, nebo dokonce vyjádření prestiže, je dávno pryč. Motocykly - a především skútry - získávájí stále silnější status plnohodnotných dopravních prostředků. Při pohledu do přeplněných ulic velkoměst a na cenovky u benzínových stanic ani není divu. Ne každý však má dostatek sebedůvěry nebo odvahy, aby z auta přesedl rovnou na motorku. Nejčastějším důvodem k obavám bývá vysoký posez a odlišnost řazení - příliš silný motor figuruje v seznamu strašáků teprve za nožní řadičkou. Vzrůstající obliba skútrů, včetně těch největších, je tedy logickým vyústěním. Výškou sedla se sice oproti motorkám příliš neliší, ale volný prostor mezi lýtky vyvolává v jezdci pocit větší důvěry, a umožňuje rychlejší reakci v případě ztráty stability. Automatická převodovka je stále ještě téměř výhradní doménou skútrů, a maximální výkon v téhle kategorii také tolik nerozhoduje, i když není úplně podružný. Prim však hraje uživatelský komfort a praktické využití.

Aprilia

Novinka z produkce koncernu Piaggio Group už tak trochu balancuje na hranici mezi maxiskútrem a motorkou. Čtyřdobý vidlicový dvouválec o objemu 839 ccm disponuje úctyhodným výkonem 76 koní, který předává směrem na zadní kolo automatická převodovka s variátorem, ovšem propojená se zadní osou klasickým řetězem. Rozměry pneumatik 120/70 a 160/60 si Aprilia SRV850 s motocyklem nezadá, chybí ji však pár palců (konkrétně vpředu jeden a vzadu dva) do průměru opravdových ráfků. Také design našel inspiraci ve světě motocyklů, a protože je řeč o značce se sportovním srdcem, tak rovnou v závodním prostředí superbiků. Tímhle vzhledem Aprilia asi nechce oslovit usedlé pány v kvalitních oblecích.

BMW

Německý výrobce vstoupil do segmentu skútrů až letos, zato však s pořádným arzenálem - z nabídky dvou nových maxiskútrů C 600 Sport a C 650 GT si určitě vybere i ten nejnáročnější zákazník. Vysoká úroveň luxusu a komfortu je u tak prémiové značky samozřejmostí, a to samé platí o moderních technologiích. 15palcová kola slibují dobrou stabilitu, o dynamický projev se postará řadový 649ccm dvouválec s výkonem 60 koní. Praktické řešení se konečně našlo při hledání úložného prostoru. Tam, kde všem ostatním výrobcům bránilo ve zvětšení podsedlového prostoru zadní kolo, si designéři pomohli systémem BMW flexcase, který vtipně využívá zcela banálního principu, že za jízdy se přilba nachází na hlavě, a nikoli pod sedlem.

Honda

Honda už má ve svém portfoliu skútry všech možných kubatur, od padesátkového Zoomera až po SW-T600, ale hledá i další volná místa na trhu. S cílem zkombinovat jízdní vlastnosti motocyklu s pohodlím a praktičností skútru vznikla koncepce, jejímž výsledkem je nová Honda Integra. Začalo se úplně od podlahy – tedy zbrusu novým motorem. Řadový dvouválec se nehoní za výkonem – hodnota 35 kW se může ostatně dost zamlouvat majitelům řidičského oprávnění nově vznikající skupiny A2 – ale hlavně za elasticitou a nízkou spotřebou. Jízdní stabilitu zajistí 17palcová kola a motocyklový rám, včetně odpružení. Technickou lahůdkou nové Integry pak je dvouspojková převodovka, která umožňuje využívat výhod automatického i manuálního řazení. Převod výkonu na zadní kolo obstarává ale řetěz.

Italjet

Tradiční italskou značku, která se proslavila netradičním designem, zachránily před téměř jistým zánikem investice ze země daleko na východě, odkud do Evropy proudí skútry pochybné kvality. Podstatné ale je, že futuristická vozítka Italjet Dragster se budou vyrábět dál, jak jsme se mohli v Miláně přesvědčit na vlastní oči. Kromě modelu Dragster v provedení 50 a 125 ccm se v nabídce značky objeví také motokolo Diablo.

Kymco

U značky Kymco tvoří skútry drtivou většinu modelové řady, a tak bylo na jejím stánku k vidění hned několik novinek. Maxiskútr MyRoad 700i ABS jsme již představili před výstavou v samostatném článku, podívejme se tedy rovnou na další přírůstky. Očekávaná čtyřstovka XCiting je o něco sportovněji střižená než její předloha s půllitrovým motorem, ale pořád se jedná o pohodlný luxusní skútr, na kterém se jezdec nemusí bát nepřízně počasí. Navazující model K-XCT 300i je určen do městského provozu, kde mu pomohou celkově menší rozměry a především délka. V zajímavém barevném provedení se objevila limitovaná edice modelu Like.

Piaggio

Také Piaggio patří ke specialistům na skútry, které v jeho podání navíc nezapřou italskou designérskou školu. Velkou volnost dostali určitě návrháři při skicování nového luxsního skútru Piaggio X10 – v zadání byly specifikovány jen dva základní požadavky: komfort a styl. Piaggio X10 se bude vyrábět ve třech kubaturách: od 125 přes 350 až po nejsilnější 500 ccm. Elektricky ovladádané nastavení zadního odpružení už takřka nepřekvapí, ale například parkovací brzda integrovaná ve stojanu je poměrně neotřelým řešením.
Beverly Sport Touring se vydává na cesty s posíleným motorem o objemu 350 ccm (oproti 300 ccm u základní verze), širší zadní pneumatikou v rozměru 150/70. Výkon pohonné jednotky 33 koní přibližuje novinku na úroveň čtyřstovkových modelů, při současném zachování hmotnosti a provozních nákladů srovnatelných s třístovkou. Piaggio Beverly SportTouring je prvním skútrem na světě, vybaveným systémem ABS/ASR.

Polini

Přestože tato značka skútry nevyrábí, krátká zmínka o firmě Polini si na tomto místě najde své oprávnění. Italského dodavatele laděných výfuků, variátorů, řídících jednotek a dalších komponentů, nezbytných pro zvyšování výkonu musí znát každý fanda sportovní jízdy. A navíc stánek Polini tradičně zdobily jedny z nejpřitažlivějších hostesek.

TGB

Inspirace designem nejznámějších skútrů na světě už není pouze výsadou indické firmy LML. Stejnou cestou se vydala také taiwanská značka TGB, a vypadá to, že alespoň z hlediska kvality zpracování jsou Taiwanci o pořádný krok napřed. Pro vysvětlení nemusíme chodit daleko: v šedesátých letech minulého století na dnešní společnost Taiwan Golden Bee existovala pod názvem Taiwan Vespa, a vyráběla v licenci koncernu Piaggio skútry Vespa. O pár let později vznikla firma TGB, která se zpočátku zabývala pouze výrobou komponentů, a teprve později začala produkovat celé skútry pod vlastní značkou. Skútr Bellavita, dodávaný ve verzích s motorem o objemu 125 a 300 ccm v sobě italské geny skutečně nezapře.

Vespa

Futuristický koncept Quarantasei otevírá budoucnost značky Vespa. Po pětašedesáti letech existence, za které stihli Italové vyrobit 17 milionů kusů, přichází čas na změnu. Pod kapotami, které ani přes výraznou modernizaci nezapřou designovou návaznost na předchozí modely Vespa, se toho hodně změnilo. Jednoválcový čtyřtakt o objemu 125 ccm se 3 ventily a elektronickým vstřikováním paliva patří k nejmodernějším skútrovým motorům z vývojového centra Piaggio Group. Kromě vyššího výkonu a spolehlivosti by měl dosáhnout nový motor také výrazně lepších výsledků v oblasti snižování škodlivých emisí.

Yamaha

Sportovní maxiskútr TMAX vstoupí příští rok do druhé dekády své existence v novém kabátě. Kromě přepracovaného vzhledu, kde jsou vidět ostřejší křivky a moderní design, se hlavní změny odehrály pod kapotami. Kapalinou chlazený řadový dvouválec má vrtání o 4 mm vyšší (68 x 73 mm). Výsledkem je zvýšení objemu z 499 ccm na 530 ccm a o desetinku snížený kompresní poměr 10,9:1. Výkon agregátu poskočil o 3 koně na celkových 46,5 koní při 6 750 ot./min a maximální točivý moment vrostl z 46 Nm na 52,3 Nm v 5 250 otáčkách. K vyššímu výkonu lidé od tří ladiček přidali také nižší hmotnost, které dosáhli např. novým hliníkovým rámem. Celková hmotnost klesla o 4 kg.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.50
Známkováno: 2x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist