husqvarna_svartpilen_801_2




Nejsilnější jednoválce KTM dostanou s Euro 5 uživatelsky přívětivější elektroniku

Ve šlépějích většiny letošních novinek jdou i nejsilnější sériové jednoválce v barvách KTM. Během nutného přehomologování na přísnější emisní normu Euro 5 továrna přihazuje drobná vylepšení navíc, v případě 690 Enduro R a silniční sestry SMC R je to hlavně o uživatelsky přívětivější elektronice a nových barvách.

Že se neděje nic extra převratného, ví i samotný výrobce, takže se nás snaží nachytat na švestkách například vypíchnutím odpružení WP Xplor u modelu Enduro. Jenže o něm už víme z představení v roce 2018 a o tom, že by se uvnitř tlumičů odehrály nějaké převratné změny, výrobce mlčí. Podobné je to u supermota SMC, to má pružící a tlumící jednotky WP Apex a s marketingovými tanečky můžeme pokračovat obligátním prohlášením o nejsilnějších sériových jednoválcích, které nabídnou z objemu 693 cm3 74 koní a 73,5 newtonmetrů. Tyhle údaje bychom ale neměli minout, protože to znamená, že po výkonové stránce i s normou Euro 5 zůstává vše při starém. A to je moc dobře.

Už ve zmíněném roce 2018 dostaly jednoválce do vínku obousměrné rychlořazení a chytrou elektroniku s ABS citlivým na náklon, kontrolou trakce a dvěma jízdními režimy. Také modely 2021 nabídnou volbu mezi dvěma nastaveními, k jejichž přepnutí slouží přepínač na levé straně řídítek. U endura jsou to nastavení Street a Offroad, nově je ale s režimy spojené fungování ABS. V prvním případě je aktivní na obou kolech, druhá volba odpojí hlídače zadního kola a spolu s tím přestane být systém citlivý na náklon. U modelu SMC máme stejnou logiku ovládání, jen se první režim jmenuje Street a druhý Supermoto. Nic z toho by nešlo bez nové jednotky ABS, která krom toho, že nabídne lepší kontrolu nad brzdným účinkem, přináší také možnost přepínat jeho funkci i během jízdy. Právě díky tomu mohli inženýři přiřadit různé režimy ABS k jednotlivým jízdním režimům, takže jak na modelu Enduro, tak u SMC nemusíte kvůli vypnutí ABS na zadním kole zastavovat a odpadá také nutnost používat příplatkový dongle k aktivaci ABS režimu Offroad či Supermoto.

ABS je dál možné vypnout úplně tlačítkem na přístrojové desce a tím se dostáváme k jednomu zásadnímu vylepšení, které si zaslouží slavnostní fanfáry. Pro rok 2021 dostávají sedmistovkové jednoválce novou přístrojovou desku, kde si jezdec konečně přečte informace o otáčkách a zařazené rychlosti! KTM nám ale jaksi zapomněla dodat alespoň fotografii, takže nezbývá než doufat, že to nebude pořád ten starý malý displej, kde bude akorát větší množství číslíček. Supermoto ještě přidává přední kotouč s optimalizovanou tuhostí, jinak už je to jenom o barvičkách, kde letos KTM sází na trendy šedou „základovku“. My jsme hlavně rádi, že tyhle velké jednoválce, které budou u dealerů od ledna 2021, zůstávají v nabídce normě Euro 5 navzdory, protože jde o hodně zábavné stroje, které si i přes svou poněkud vyšší cenovku nacházejí neustále spoustu příznivců.

Vážně nás nenapadá, kam by tady šel dát ještě otáčkoměr a ukazatel zařazeného kvaltu

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 3 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Bakoun přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist