globalmoto_duben_nolan




Eicma: KTM

V Miláně pochopitelně nemohla chybět ani oranžová značka KTM, která světu představila hned dvojici zbrusu nových vévodů. Když to vezmeme od největšího k nejmenšímu, tak prvním z nich byl 690 Duke a druhý 200 Duke. Vedle naháčů bylo možné omrknout nové offroadové KTM, skrývající se pod názvem Freeride. Verze „E“ se bude po kopcích prohánět v tichosti díky elektrickému motoru a verze 350 s klasickým čtařtaktním jednoválcem o objemu 350 ccm.

Kapitoly článku

690 Duke

Opravdu bych neřekl, že je to už celých osmnáct let, kdy se začal po silnicích prohánět vůbec první Duke. Nyní přichází na scénu model pro rok 2012, který nemohl vsadit na nic jiného, než na kapalinou chlazený jednoválec o objemu 690 ccm. Ten by se měl vyšvihnout výkonem 67 koní, disponovat šestistupňovou převodovkou a Anti-hoppingovou spojkou. Odpružení je pochopitelně v režii tlumičů WP se zdvihy 135 mm a brzdařský um má pod palcem značka Brembo společně s technikou od Bosche. To proto, že 690 Duke dostal duální systém ABS, který by měl být shovívavý i k ostřejší sportovní jízdě.
Za 13,8 litrovou nádrží je položeno sedlo ve výšce 835 mm nad zemí. Hmotnost „středního“ Duka bez paliva je 150 kg. Vyznavači pouličního lítání se určitě mají na co těšit!

200 Duke

Aby v tom Duke 690 nebyl sám, vzal si s sebou menšího parťáka, který se zrovna tak představil v plné kráse na milánské půdě. Před rokem si odbyla premiéru stopětadváca a letos přišla řada na čtyřtaktní dvoukilo. Druhý nejmenší Duke je téměř stejný jako jeho menší sourozenec 125 Duke. Dvoustovkový kapalinou chlazený jednoválec se stádem šestadvaceti koní spouští elektrický startér a disponuje šestistupňovou převodovkou.
Sedlo 810 mm nad zemí by nemělo dělat problém ani něžnému pohlaví, stejně jako váha 125 kilogramů bez paliva. Toho se do nádrže vejde 10,5 litrů. Komu je malá dváca málo, má s rokem 2012 příležitost sáhnou po větším a našláplejším dvoukilu. Něco se proslýchá i o dostupnosti dvěstěpadesátkového kitu…

Freeride 350

Letošní sezona byla pro offroadovou sekci KTM Racing opět velice úspěšná. Nicméně žádný ostrý motokros ani enduro se na veletrhu EICMA nepředstavil, a tak blátivá premiéra byla v podání velice univerzálního endura s charakteristickým názvem Freeride 350. Jde o lehké enduro, které si absolutně nehraje na ostrého soutěžáka, ale vychází vstříc každodennímu lítání v terénu, a zrovna tak dojíždění za povinnosti všedního dne.
Sílu do života mu dává čtyřtaktní kapalinou chlazený jednoválec DOHC o objemu 349,7 ccm, jež by měl vykouzlit něco kolem třiadvaceti koní zhruba v 10.000 ot./min. Spouští ho elektrický startér, nabízí šest rychlostních stupňů a funguje s elektronickým vstřikováním paliva. Podvozek má pod palcem značka WP, přičemž zdvihy předku jsou 250 mm a zadku 280 mm.
Rám je vyroben z ocelových profilů v kombinaci s hliníkovým odlitkem. Podsedlovka je vyrobena z tvrdého a pružného plastu. Kola jsou typicky enduro rozměrů, tedy jednadvacítka na předku a osmnáctka na zadku. Zajímavým prvkem je dvojice výfukových koncovek pod bočními tabulkami. Sedlo třistapadesátky je položeno 895 mm nad zemí, nádrž pobere 5,5 litrů a celá mašina váží bez paliva 99,5 kiligramů. Freeride 350 si zřejmě najde oblibu u riderů, kteří nechtějí pokořovat rekordy offroadových soutěží, ale jízdu v terénu si jednoduše užít na pohodu.

Freeride E

Jak samotné písmeno E v názvu napovídá, tahle mašina nebude potřebovat palivovou nádrž. To protože její pohonnou jednotkou je elektrický motor, takže ji místo tankování napíchnete do zásuvky a hotovo. Aby byl Freeride E Ready To Race, bude potřeba dobíjet zhruba 90 minut. Výkon elektro-bahňáka by se měl podobat dvoutaktní stopětadváce a měl by tedy disponovat maximálním výkonem 30 koní a kroutícím momentem 42 Nm.
Otázkou je, jak dlouho vydrží nabitý v ostrém motokrosovém nasazení. Mluví se o půl hodince ježdění... Jedno je ale jasné, emise bude mít Freeride E nulové, což bude něco pro zelené. Pérování je opět v rukou značky WP. Zdvihy jsou naprosto stejné jako u benzinového Freeridu s třistapadesátkovým srdíčkem, tedy 250 mm na předku a 280 mm na zadku.
Podobně je to také s rámem, který byl vyroben z ocelových profilů v kombinaci s hliníkovým odlitkem. Na plastové podsedlovce je posazeno sedlo ve výšce 910 mm nad zemí. Celá elektro kroska váží 95 kilo. Osobně jsem zvědav na první moment, kdy potkám tohoto tichošlápka na motokrosové trati.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)
Petr Poduška - (Odebírat články autora)

Stáhněte si vybrané fotografie na pozadí vašeho PC

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (12x):



TOPlist