yamaha_tenere_duben




Kawasaki ZX-10R Ninja 2016: vylepšená ze všech stran

Novinka, avizovaná v posledních týdnech prostřednictvím kampaně Get Closer, je oficiálně venku. Kawasaki včera v Barceloně odkryla karty, a kdo čekal jen nějaká lehký facelift, bude asi hodně překvapen. Ninja nastupuje do nové sezóny s kompletně modernizovaným motorem, podvozkem i elektronikou. Ve světě superbiků bude příští rok pořádné horko!

Kapitoly článku

Zvenku to sice na žádné převratné změny nevypadá, ale to co se odehrálo pod lehce upravenými kapotami, by se dalo nazvat malou revolucí. Kawasaki samozřejmě chtěla vytěžit maximum ze svých současných i dřívějších úspěchů ve světovém šampionátu Superbike, a tak při vývoji nové ZX-10 nemohl chybět ani Tom Sykes. Podle zpráv z továrny se nový model dostal tak blízko k továrnímu závoďáku, jako žádná jiná sériovka v historii.

Na tom bude určitě aspoň kousek pravdy - stačí se podívat třeba na přední vidlici s oddělenou plynovou komorou. Něco podobného zatím na žádné motorce z krámu nikdy nebylo k mání. Kawasaki ji vyvíjela s firmou Showa přímo na závodech světových superbiků. Výhodou tohoto řešení je, že vnitřní trubky vidlic jsou osvobozené od tlaků, které vytváří kompresi a útlum, což vede ke zlepšení trakce předního kola i tlumících schopností vidlice - nemluvě o možnosti přesnějšího nastavení jednotlivých parametrů vidlice.

Showa dodala také zadní centrální tlumič, který je kompaktnější než u stávajícího modelu ZX-10R, a stejně jako přední vidlice je vybaven oddělenou nádobkou. Samotná kyvka je o 15,8 mm delší, a vyznačuje se větší podélnou i torzní tuhostí aniž by zásadně ovlivnila celkovou hmotnost. Další změny na podvozku už nejsou tak výrazné; krk řízení se posunul o třičtvrtě centimetru směrem k jezdci, a na přední kolo se tak dostane víc váhy. Příplatkový závodní kit pak umožní posouvat osu otáčení řídítek v rozsahu +/- 4mm od základní polohy, nebo osu čepu kyvné vidlice o +/- 2mm nahoru či dolů.

Kawasaki hodně zapracovala také na brzdách, které vychází z letošní novinky Ninja H2R. Čtyřpístkové monobloky Brembo M50 se zakusují do plovoucích kotoučů o průměru 330 mm, a zvláštní pozornosti se prý dostalo také hlavnimu brzdovému válci

Motor zůstává i po úpravách na maximálním výkonu 200 koní, zvýšil se ale jeho točivý moment, který dosahuje hodnoty 113,5 Nm při 11 500 otáčkách.

Uvnitř se toho ale změnilo celkem dost. Jiný tvar spalovacího prostoru, nižší písty, větší výfukové ventily z titanu a další změny mají přinést víc výkonu do vysokých otáček, a elektronicky řízené škrtící klapky umožnily navíc splnit normu Euro 4. Podstatnou změnou, která vychází ze zkušeností závodního týmu WSBK je podle Kawasaki také snížení inertní hmoty na klikové hřídeli o 20 %. To by se mělo projevit na lepší akceleraci i snazším průjezdu zatáčkou.

Stranou nezůstal ani výfukový systém, kde teď mají větší zastoupení titanové části, mírně upravené jsou také poměry převodových stupňů 2-6, a novinkou je standardně dodávaný quickshifter, který v kombinaci s řídící jednotkou ze závodního kitu umožní řadit bez spojky i směrem dolů.

Kawasaki měla co dohánět v oblasti elektronických asistenčních systémů, a tak tomuto tématu věnovala velkou pozornost. Novým mozkem je teď 32bitová řídící jednotka, která vyhodnocuje informace od inerciální měřící jednotky IMU od firmy Bosch (stejnou používá Yamaha v nové R1). Pro měření pohybu v šesti osách Kawasaki dokonce vyvinula vlastní software, aby dosáhla co nejlepších výsledků spolupráce mezi IMU, kontrolou trakce a ABS.

Launch control - elektronický asistent pro optimální využití výkonu při startu - se v této třídě pomalu stává běžnou součástí výbavy, ale nová ZX-10R nabídne navíc také například možnost nastavení intenzity brzného účinku motoru.

Ninja má tedy slušně našlápnuto do další sezóny, a teď je zase řada na konkurenci. Nejvíc co dohánět má momentálně Suzuki a Honda, tak budeme zvědaví, jestli zareagují ještě letos.

Video

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (18x):
Motokatalog.cz



TOPlist