Kawasaki má patent na nové zavěšení předního kola

Revoluce se nekoná, podobné zavěšení předního kola tu již bylo. Kawasaki se však pokusí vyždímat maximum z toho co tento systém nabízí.

Kawasaki má patent na nové zavěšení předního kola
Nový patent od Kawasaki rozvíjí populární, ale neúspěšné zavěšení předního kola. Výrobce z továrny Kóbe po megahitu H2 vypouští další trhák. Jak moc je použití reálné, ale ukáže až čas. 

Již od roku 1930 tvoří na většině motocyklů zavěšení předního kola teleskopická vidlice. A to z prostého důvodu. Systém odpružení je levný na výrobu, mechanicky jednoduchý a to při zachování velmi dobré zpětné vazby. Problém je v tom, že vidlice musí zvládat několik funkcí najednou. V jednom okamžiku tu neustále na sebe naráží brždění, tlumení a síly přenášené přes ohýbanou vidlici a ložiska krku řízení do rámu.

Je to tedy honba za dokonalostí a již od roku 1918 se neustále výrobci pokouší tlumení vylepšit pomocí vedení předního kola rejdovým čepem. Za poslední roky se drží tohoto systému Italská Bimota. Továrna v Kóbe však přišla s vylepšením. Kromě samotného systému rejdového čepu, který odděluje výše zmíněné činnosti, aby na sebe negativně nepůsobily, tu běží také hlavně o síly při brždění. Při tomto manévru stlačená přední vidlice hůře tlumí nerovnosti.


Zní to jednoduše, oddělením řízení, brzdění a tlumení docílíme lepších jízdních vlastností, ale podle technických nákresů patentovaných výrobcem Kawasaki se jedná o dost složité řešení. Novinkou oproti stávajícímu řešení od Bimoty je  rameno končící za předním kolem, které je spojeno s dalšími táhly a ty zajišťují vertikální pohyb. Tlumení pak zajišťuje centrální jednotka umístěna nad kolem. Nikde však není vysvětleno, zda tímto novým řešením budete mít lepší pocit z předního kola, neboli ten správný feeling ať už při brzdění nebo i jen při samotné jízdě.

Složitější řešení sebou nese náročnost na přesnost u soustavy pák a táhel, potažmo pak problém v podobě větších nákladů na výrobu. A jak už bylo zmíněno, není zaručeno, že bude chování za jízdy pro nás řidiče lepší. Bezpečnější? Možná ano, ale zatím se už více jak sto let osvědčuje levnější teleskopická vidlice, která nově spolupracuje se semi-aktivním odpružením, což funguje opravdu dobře.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.76
Známkováno: 21x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist