30 let legendy jménem Kawasaki Ninja

Už je tomu třicet let, kdy byla uvedena na trh Kawasaki GPz900R. Motocykl, který se stal fenoménem tehdejší doby, odstartoval éru supersportů, které utvářely směr vývoje toho segmentu. Kawasaki Ninja, to je synonymum pro rychlost, dravost, výkon. Kawasaki Ninja, to je pojem, který musí znát i úplný motocyklový neznalec!

30 let legendy jménem Kawasaki Ninja

1984 - vše začíná u GPz900R

První model s přídomkem Ninja byl představen na okruhu Laguna Sega už koncem roku 1983. Na jaře 1984 vlétla první Ninja (nebo GPz900R) na trh a okamžitě zaznamenala obrovský úspěch. Několik odborných redakcí jí udělilo titul „Motocykl roku“, stanovila rychlostní rekord rychlostí přesahující 250 km/h a zahrála si ve filmu Top Gun, kde ji sedlal Tom Cruise.
Kapalinou chlazený motor s rozvodem DOHC dosahoval výkonu 115 koňských sil. Šlo o vůbec první kapalinou chlazený motor Kawasaki. Výkon čtyřválce o objemu 908 ccm přenášela na zadní kolo šestistupňová převodovka. Vedle vysoké maximálky měla 240 kilo vážící Ninja také brutální zrychlení. Čtvrt míle zvládla za 10,5 sekundy!

Další modely Ninja v 80. letech 20. století

O rok později, 1985, přišla verze GPZ600R. Menší Ninja s excelentními brzdami a pérováním se okamžitě stala prodejním trhákem a její extrémní popularita stojí za zrodem kategorie 600 ccm supersportů. Čtyřválec s objemem 600 ccm měl výkon 76 koní a zvládl Ninju 600R o hmotnosti 205 kilogramů rozpohybovat těsně pod hranici 200 km/h. K nízké hmotnosti dopomáhal mimo jiné unikátní hliníkový rám.

Kawasaki přidává do „Ninja rodiny“ další objemové třídy o rok později: Ninja 250R a Ninja 1000R. O další rok později se pak objevuje Ninja 750R (nebo GPX 750R) jako reakce na probouzející se domácí konkurenci. Suzuki totiž představila model GSX-R750, Yamaha nasazuje pětiventil FZ750 a Honda útočí na zákazníky zase s modelem VFR750.

Roku 1988 přichází Kawasaki se zbrusu novým přírůstkem, modelem ZX-10. Doposud nejrychlejší Ninja měla velice nízkou hmotnost (225 kg) a to mimo jiné i díky hliníkovému E-box rámu. Litrový motor s výkonem 135 koní dokázal novou Ninju ZX-10 rozpohybovat až na hranici 270 km/h, což stačilo na vytvoření nového rychlostního rekordu.
Ve třídě 750 ccm to na přelomu osmdesátých a devadesátých let pořádně vřelo. Kawasaki samozřejmě nezůstala pozadu a představila model Ninja 750R (ZXR750 nebo také Ninja ZX-7). Nový model měl závodního ducha a umisťoval se na předních pozicích v superbikových šampionátech.

90. léta 20. století pro Kawasaki Ninja

V roce 1990 přišla Ninja ZX-11 (ZZR1100). Byla osazena prvním „Ram systémem“ pro náporové sání vzduchu, což umožnovalo vysoký výkon 145 koní. Nová Ninja se stala na dlouhou dobu „Královnou rychlosti“, tachometr byl poprvé nastaven až na 320 km/h! Produkční motocykl bez zvláštních úprav se sebe vymáčkl lehce přes 280 km/h.

Nejrychlejší produkční motorka světa se dočkala inovace o tři roky později, kdy byla osazena dvojitým Ram systémem, snížila se hmotnost díky novému hliníkovému rámu a také byly instalovány větší a účinnější brzdy. Díky těmto úpravám si ZZR1100 pojistila svoji pozici nejrychlejší motorky světa.
Roku 1993 vyhrála Kawasaki počtvrté v řadě světový superbikový pohár konstruktérů s modelem Ninja ZXR750.

Hned o rok později šla do prodeje Ninja ZX-9R, která byla úspěšným závodním modelem silně ovlivněna. Dvojitý Ram air systém nebo hliníkový rám byly už samozřejmostí. Roku 1998 byla představena upravená Ninja ZX-9R. Nový, lehčí a výkonnější model disponoval systémem K-TRIC (Kawasaki Throttle Responsive Ignition Control).

Nové tisíciletí a nové modely

Do nového milénia vstupuje Kawasaki s Ninjou ZX-12R. Nová dvanáctistovka měla být nástupcem na trůnu nejrychlejšího motocyklu. Disponovala prvním sériově prodávaným monokokovým rámem z hliníku. Kapalinou chlazený DOHC čtyřválec, který produkoval 178 koňských sil, rozpohyboval motocykl až na 300 km/h. Mezi hlavní konkurenty patřila určitě Suzuki GSX-R1300 Hayabusa.
Roku 2003 přišla kompletně přestavená Ninja 600 ve dvou variantách: Ninja ZX-6R a ostřejší ZX-6RR, která dostala řadu závodních součástek. Byly postaveny za jediným účelem – být nejrychlejším 600 ccm okruhovým supersportem.
Dominantní postavení na okruhových závodech si vybudovala Ninja ZX-10R z roku 2004. Byla představena při příležitosti dvacátého výročí modelu GPz900R. Vážila pouhých 170 kilogramů, výkon dosahoval 175 koní. ZX-10R ovládla scénu superbiků a dva roky po sobě držela titul „Master bike“.

Kawasaki stále zvyšuje hranici výkonu a roku 2006 byl představen model ZZR1400 (na některých trzích prodávána jako ZX-14 Ninja). Hypertourer disponoval dosud nejvýkonnějším motorem o výkonu 200 koní. Maximálka je elektronicky omezená na 299 km/h a z nuly na 280 km/h zrychlí na pouhých 991 metrech za 18,5 sekundy! Z nuly na sto pak vystřelí za 2,9 sekundy a stačí jí na to 40 metrů.

Po updatech modelů ZX-10R v letech 2006 a 2008 a modelu ZX-6R v roce 2007 přichází Kawasaki s Ninjou 250R. Mladé pušky ji mohou sedlat od roku 2008. O rok později se dočkal další inovace model ZX-6R.
Kawasaki se v dalších letech soustředí především na litrovou Ninju ZX-10R a šestistovku ZX-6R. V roce 2012 pak představuje silnější variantu nejslabšího Ninja modelu, Ninju 300R, a novou generaci hypertoureru ZZR1400, která se s výkonem 210 koní stává nejsilnější sériově vyráběnou mašinou všech dob (s homologací do běžného provozu).
Modely Kawasaki Ninja si za třicet let svojí existence po právu zaslouží označení „legendy motocyklového sportu“. Nezbývá než popřát mnoho dalších stejně úspěšných let a desetiletí!

Video - Prezentace Kawasaki GPz900R v roce 1983

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen flashem.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.12
Známkováno: 24x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist