husqvarna_svartpilen_801_2




Jawa Divišov je v úpadku

Bývalého úspěšného výrobce plochodrážních motorek dostaly narůstající finanční problémy před časem do konkursního řízení. V pátek krajský soud v Praze vyhlásil na návrh konkursního správce a firemního vedení úpadek společnosti.

„V současné době je výrobní činnost Jawy v důsledku naprosté absence finančních prostředků téměř zastavena. Dlužník nemá žádnou výrobní a obchodní strategii, jež by indikovala budoucí příjmy z podnikatelské činnosti,“ uvedl správce Válek ve svém návrhu, který ke krajskému soudu podal 15. října. K návrhu se poté připojilo i vedení Jawy.

Správce v návrhu uvedl, že Jawa Divišov dluží ČSOB 11,5 milionu Kč za poskytnutý úvěr a další závazky má ke zdravotním pojišťovnám, správě sociálního zabezpečení, finančnímu úřadu, ale například i k samotným zaměstnancům. Podnik se mu nepodařilo prodat za minimální cenu a navrhl prohlásit na jeho majetek konkurz.

Vedení Jawy Divišov uvedlo, že mělo s několika investory dohodnuto převzetí podniku, z toho ale sešlo. Sice má dostatek zakázek, ale kvůli exekucím je nemůže uspokojit. "Lze pouze dodat, že provedením insolvence/konkurzu český strojírenský průmysl přijde o jednu z věhlasných dominant, slavných značek, kus své historie a jednoho z posledních představitelů (bývalého) světově známého 'špičkového českého strojírenství'," stojí v prohlášení firmy, která celkovou hodnotu svého majetku ocenila na 63 milionů a účetní na 17 milionů korun.
Bývalý generální ředitel Jiří Semela, který divišovskou Jawu vedl od privatizace až do roku 2001, považuje za největší chybu současného managementu zanedbání technického vývoje. Postupně se rozpadl konstrukční tým. Na divišovských motorkách tak už jezdí v podstatě jen junioři, a plochodrážní svět přesedlal na italskou značku GM. „Před 12 lety pracovalo u nás 130 lidí, a teď méně než padesát. Nevyplácely se jim mzdy, ale členové statutárních orgánů si měsíční odměny dávali. Navíc se obávám, že ze skříní ještě vypadne nemálo kostlivců,“ upřesnil své obavy Semela.
Jediným možným východiskem ze situace je podle něj reorganizace vedení. Pokud chce Jawa Divišov myslet na nějakou budoucnost, musí následovat výměna představenstva i dozorčí rady a nastoupit krizoví manažeři. Moc šancí na prodej firmy neexistuje, a vrátit se s motorkami na světový trh nebude tak snadné. Po konkursu je ale třeba znovu začít s náhradními díly, dát dohromady technické středisko a schopný konstrukční tým. Pak bude přežití možné.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Zdeněk Kindl - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (14x):



TOPlist