yamaha_mt09




Jawa 300 CL míří do Česka, bude stát 150 tisíc

Po necelých dvou letech od své světové premiéry se na český trh dostávají první kusy indické Jawy 300. Všech 200 kusů již týnecká značka prodala. Tedy, motocykly si objednávali dealeři a je možné, že všechny ještě svého majitele nemají.

Kapitoly článku

Dodnes si pamatujeme, jak to vypadalo, když indická Mahindra prostřednictvím své dceřiné společnosti Classic Legends představila nový model Jawa 300. To byla obrovská událost nejen v Asii, ale také v našich luzích a hájích. A popravdě, spadla nám všem brada, neboť že to bude až takhle hezká motorka, to jsme se ani neodvážili očekávat. Dvě verze, klasika a forty-two, a k tomu ještě prototyp třetí varianty nazvané Pérák, který se později dočkal také své sériové verze, nicméně žije si tak trochu svým životem.

A další překvapení přišlo, když jsme ji mohli jako první médium krátce otestovat. Vlastně to bylo skoro přesně před rokem. Naživo je snad ještě hezčí než na obrázcích a jízdně je tak podobná staré Kejvačce, že to prostě nechápete. Samozřejmě Kejvačce po půl století, čili s podstatně lepšími jízdními vlastnostmi. Vlastně jsem byl rád, že jsem si mohl zanadávat na tvrdé sedlo a zadní odpružení, protože jinak by ta motorka měla jednu jedinou chybu – neříkala mi Pane.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Reakce českého trhu byla jednoznačná – chceme ji! Jenže v tu chvíli přišla ke slovu indická realita, ono se totiž hodně rychle ukázalo, že motorky sice jsou vyvinuté, ale sériová výroba rozhodně připravená není. Táhlo se to podobně jako u Italů spoustu měsíců, přičemž záhy byla nová třístovka ve své domovině vyprodaná do konce minulého roku. Takže jsme si nedělali naděje, že by se Indům chtělo posílat sem kontejnery motocyklů, když mají problém saturovat vlastní trh. Nicméně v Týnci nad Sázavou samozřejmě třístovku k dispozici měli (tam jsme ji vyzkoušeli) a pilně pracovali na její evropské homologaci, kterou se jim podařilo získat v prosinci minulého roku. To bylo za pět minut dvanáct, neboť to ještě šlo homologovat stroj na Euro 4 – o měsíc později už by to musela být Euro 5. Rozdíl proti indické verzi je v jiné řídicí jednotce a jiných katalyzátorech, přičemž ty motorky, které sem teď z Indie plují po moři, už jsou vyrobeny podle požadavků české značky v evropské specifikaci.

Poměrně přísná euro-norma se trochu podepsala na výsledných parametrech motoru. Kapalinou chlazený dvouvačkový čtyřventilový jednoválec má v indické verzi 20 kW a 28 Nm, v té evropské se bavíme o 17 kW při 7000 otáčkách a 25 Nm při 5750 otáčkách. A myslím si, že je to úplně jedno, protože tohle je segment, kde se na nějaké výkony nekouká. Tady jde o jiné věci. Když si vzpomenu na nedávný srovnávací test tří klasiků, tak nejraději jsem jezdil na Benelli Imperiale, která měla pouhých 15,5 kW na 205 kg živé váhy. Jawa 300 se svými 182 kg sice také není žádná lehkonožka, ale ten poměr výkonu a hmotnosti je tam pořád podstatně lepší. Ale jak říkám, ono to bude úplně jedno.

Homologace tedy byla již od loňska, ale nebyly motorky, proto se týnecká Jawa kolem třístovky nijak nepouštěla do jitření emocí. Původní plán byl, že se nová Jawa 300 bude prodávat již v dubnu nebo květnu, proto také stála na březnovém Motosalonu, jenže koronavirová pandemie následně všechno totálně překopala (a v Indii je situace taková, že je vůbec zázrak, že se Jawy vyrábějí). Až když bylo jasné, že do Evropy z Indie míří několik kontejnerů, v nichž je naloženo prvních 200 kousků, oznámila česká značka, že bere objednávky. Cena byla stanovena na 149 850 Kč. To se stalo na výstavě Retro Garáž první srpnový týden a na konci léta už bylo všech dvě stě kusů rozebraných. Kdyby to oznámení bývalo proběhlo nějak více veřejně, možná bychom se bavili i o dnech, ne-li přímo hodinách.

Motocykly si u továrny objednávali jednotliví dealeři a situace je momentálně taková, že motocykly by měly do Hamburku připlout někdy ve třetím zářijovém týdnu. V Týnci potom projdou předprodejní přípravou (je potřeba stroje zkompletovat, naplnit, vyzkoušet) a budou odesílány prodejcům, kde je zákazníci mohou očekávat zřejmě na přelomu září a října. Pokud byste o třístovku měli zájem, zkuste obvolat dealery Jawy, je možné, že ne všechny jimi objednané stroje mají svého majitele.

A jak dál, pokud na vás nezbyde? Třístovku si můžete objednávat dál, další várka má přijít v lednu 2021. A stejná situace se týká i nových argentinsko-čínských pětistovek RVM by Jawa, o nichž jsme psali tady. Těch na český trh přišlo 30 a všechny byly během dvou týdnů pryč. Také ty můžete objednávat s očekávaným příjezdem v lednu. Brzy by se do Týnce měla dostat také zásilka náhradních dílů z Indie a bude jich dost. Přes zimu se potom plánuje v Týnci vývoj a výroba prvků doplňkové výbavy, jako jsou padací rámy, nosiče nebo jiné sedlo, které by mohly být k dispozici se začátkem příští sezóny.

My tady vlastně celou dobu mluvíme akorát o novodobé Kejvačce, čili motocyklu Jawa 300, jenž v českém prostředí bude mít plné jméno Jawa 300 CL (jako ExCLusive), a to ještě pouze v červené barvě. Ale co další indické modely? „Aktuálně je největší hlad po červené klasice, takže v této první fázi se budeme snažit uspokojit poptávku právě po tomto provedení. Později přijdou na řadu také další barevné varianty a verze forty-two,“ uvedl pro náš server Jiří Kraft, obchodní manažer značky Jawa. A co Pérák? „O tento model je obrovský zájem a určitě jej v budoucnu také chceme nabízet, nicméně situace kolem něj je prozatím hodně nejistá. Je to specifický model s jiným motorem, který bude vyžadovat novou homologaci, tentokráte již Euro 5, a navíc ještě není známa ani jeho cena a v Indii nejde objednat. Myslíme si, že by v Evropě mohl být dostupný pro sezónu 2022, dodal Kraft.

Vida, to prohlášení o Evropě nás přivádí k další otázce – kde všude se vlastně Jawa 300 bude nabízet? V případě řady 350 OHC to bylo jasné, tam bylo čínskou společností Shineray, která motocykly vyrábí, jasně stanoveno, na kterých trzích Jawa pod svou značkou tyto stroje prodávat smí (Česko, Slovensko, Rusko, Finsko), ale v případě indické Mahindry by měly být možnosti podstatně širší. A jak Jiří Kraft potvrdil, je to tak: „Motocykl má platnou evropskou homologaci s tím, že nyní se soustředíme na český a slovenský trh, ale zároveň budeme průběžně posílat vždy 2-3 kusy do evropských zemí, kde máme své zastoupení, abychom viděli, jaký by byl případně zájem i v zahraničí, kde o původní Kejvačce často nikdy neslyšeli.“ Upřímně v nějakou „kolonizaci Evropy Jawou 300“ nikdo soudný doufat nemůže, ale ta motorka je tak pěkná, že si myslím, že by si pár zájemců mohla najít i v krajinách, které s těmito tvary tak nesouzní jako bývalé Československo a vůbec bývalý Východní blok.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 66 Kč od 11 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Targus přispěl 6 Kč
rastaspooky přispěl 6 Kč
Páčkalíny přispěl 6 Kč
Chinchila přispěl 6 Kč
malýKostík přispěl 6 Kč
buchtik přispěl 6 Kč
Zadrelvalec přispěl 6 Kč
IvoK přispěl 6 Kč
Zdenek54 přispěl 6 Kč
Epic přispěl 6 Kč
Hydropes přispěl 6 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist