Jaké bylo letošní Miláno...

A jaká vlastně byla celá letošní sezóna z pohledu značek, novinek a vývoje? Bohužel při závěrečném pokecu v Miláně jsme se s kolegy ze zahraničních motoristických webů shodli na tom, že jak výstava, tak celá sezóna letos tak trochu zůstaly za očekáváním.

Jaké bylo letošní Miláno...
Až podzimní mezinárodní veletrhy plně odhalily dopad hospodářského poklesu. Plánovaná výstava v Paříži byla již na jaře rovnou odvolána, protože japonské značky, které zde obvykle prezentovaly své novinky, daly letos přednost domácímu prostředí a nové modely ukázaly v Tokiu. V Miláně řada velkých značek úplně chyběla a u těch, které zde prezentovaly, jsme místo prezentace budoucnosti viděli spíše oprašování minulosti. Jedinou opravdu bombastickou novinkou celé výstavy tak byla Ducati Multistrada 1200, která také zaslouženě sklidila největší ohlas u návštěvníků a zvítězila v každoroční anketě o nejlepší motocykl výstavy.



Další značky buď na pódium vyjely s futuristickým konceptem a vágním příslibem, že se takového modelu někdy v budoucnu možná dočkáme, nebo předvedly „eRkovou verzi“ některého ze svých stávajících modelů, což je obvykle loňský model doplněný špičkovým odpružením zvučné značky jako Öhlins. I takové motocykly mají na trhu své místo, ale vydávat je za zcela nový model? Také proto po tiskovkách občas zazněly vtípky, že písmeno R v těchto „nových“ modelech je odvozeno od ekonomické „R“ecese. Tu nám smutně připomínala také absence strojů značky Buell, která sice ještě byla uvedena ve všech pláncích a katalozích, ale již ukončila výrobu.

Ale na výstavě naštěstí byl i velký počet novinek, které byly představeny již před měsícem v Tokiu a přijely se naživo ukázat i do Milána. Určitě by se slušelo pochválit japonskou značku Suzuki, která na výstavě oslavila 25. jubileum řady GSXR výroční verzí GSX-R1000 a nechala nás osahat cesťák Suzuki GSX1250F odvozený od Bandita.
Také Kawasaki předvedla pěknou expozici a zcela nová podoba Kawasaki ZX-10R či Z1000 myslím navnadila hodně zájemců o agresivně laděné naháče. Můžu potvrdit, že při setkání naživo vypadá velké Zetko ještě lákavěji než na fotkách. Naopak modernizovaná „hranatější“ podoba Versyse mi do oka příliš nepadla, a přitom na fotkách vypadal docela sympaticky. 
Naopak palec dolů si od návštěvníků odnesla Honda a Yamaha, které na tuto výstavu vůbec nepřijely, a přitom v minulých letech to byly dvě největší expozice z celé výstavy. V případě Hondy to je o to smutnější, že nová Honda VFR by na výstavě byla co do designu i technických inovací atraktivní alternativou nové Multistradě a také nová verze Hondy CBF1000 by spoustu lidí zajímala.
Bohužel tyto dvě největší motocyklové značky na světě mají v těchto dnech jiné starosti. Honda totiž ukončila produkci ve výrobním závodě ve Španělsku a přesune výrobu modelů Varadero, Deauville a Transalpa do své pobočky v Itálii. Yamaha zase naopak zavírá fabriku v Itálii a Tenerky se od teď budou montovat ve stávajícím závodě ve Španělsku.
Kdo by se ovšem domníval, že kvůli absenci řady značek - v Miláně chyběly dokonce i takové italské hity jako Dainese či Alpinestars - bylo na výstavišti Rho Fiera poloprázdno, ten by byl hodně překvapený. Pořádající společnost výstavy EICMA je totiž provázán s podobnou výstavou EICMA China, která se bude pořádat na jaře v Cantonu. Každá volná plocha byla zaplněna prezentacemi čínských výrobců. Ač ještě před dvěma lety byl na všech čínských stáncích ten samý typ skútru nebo nevzhledných a mizerně posvařovaných čtyřkolek, letos byla znát změna sortimentu i zkvalitnění nabídky.
S kopírováním je zdá se konec, stroje již mají svůj design i svérázná konstrukční řešení, navíc v se Číně začínají stále více věnovat příslušenství, přilbám, náhradním dílům, bateriím i pneumatikám a dalšímu doplňkovému motosortimentu. Přestože i letos se ještě objevovalo hodně kopií a na některých produktech bylo poznat, že jsou šité dost „horkou jehlou“, řada expozic i výrobků již byla plně profesionálních a svědčila o úsilí dotáhnout západní standard. Vzestupná tendence je zde jasně patrná a jsem hodně zvědavý, jak to bude v Miláně vypadat třeba za dva roky. Tchajwanské značky jako třeba Kymco či SYM se již na evropskou kvalitu i prestiž dotáhly a ukázaly, že to jde. Že bychom právě byli svědky střídání pozic a chybějící japonské značky právě vyklízejí prostor výrobcům z Říše středu?

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 2.12
Známkováno: 8x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist