globalmoto_duben_nolan




Jak je to se „zpřísněním řidičáků“

Řidičák na motorku až od 24 let, autoškola za 20 tisíc, nutnost dvouleté praxe stopětadvacítce - tak to je zhruba souhrn „zaručených zpráv“, které v minulých týdnech kolovaly v médiích a internetových diskuzích. Podívejme se na problém trochu podrobněji.

Ještě než se zamyslíme nad smyslem a obsahem těchto změn, je dobré si alespoň zjednodušeně připomenout, kdo s touto iniciativou přišel a co vše je nutné k tomu, aby takové změny začaly platit. S nápadem přísnějších podmínek pro získání řidičáku na motorku přišlo Ministerstvo dopravy ČR. To oznámilo, že připravuje nový návrh zákona o řidičských průkazech a autoškolách. Návrh se ovšem nedá uspěchat, takže návrh zákona bude hotový v roce 2010. V roce 2010 nám totiž zpřísnění těchto podmínek přikazuje Evropská směrnice EC 126/2006 z ledna 2007, následně ho bude muset schválit sněmovna, senát a podepsat prezident. Během tohoto procesu se do návrhu ještě může promítnout řada pozměňovacích návrhů. Proto níže uvedené podmínky pro řidičáky opravdu berte zatím jen jako první nástřel, nikoli platnou zákonnou změnu.

A co je tedy podstatou navrhovaných změn?

Jde o zpřísnění podmínek pro získání řidičáku na velkou motorku. Počty mrtvých motorkářů (vloni se z vyjížďky nevrátilo 129 motorkářů) na našich silnicích jsou v evropském kontextu opravdu hodně vysoké. Přestože velká část vážných nehod motorkářů je zaviněna vinou řidičů aut či vnějších podmínek, i tak zbývá několik desítek mrtvých, kteří kvůli nedostatečným dovednostem nebo „mladické nerozvážnosti“ přehnali své možnosti a vedlo to k tragickému konci.
Tyto neradostné statistiky by mohlo pomoci snížit zlepšení stylu výuky v autoškolách, kdy by žák v pokročilejších fázích výcviku už jezdil na motocyklu sám a školitel by jej jistil zezadu z auta či z druhé motorky a naváděl jej vysílačkou. Takový styl výuky by žáka určitě vybavil mnohem lepšími zkušenostmi než jízda na stoji se spolujezdcem a dvojitými řídítky. Jak konstatoval mluvčí MD, druhá řídítka u motocyklu jsou v Unii opravdu raritou.
Další navrhovanou změnou je nové rozdělení kategorií. Kategorie A1 bude pro stroje do 11 kW a bude možné ji získat až od 16 let. Nová kategorie A2 bude mít omezení do 35 kW a bude od 18 let. Velké motocykly, tedy neomezená skupina A by měly být dostupné až pro řidiče od 20 let, pokud budou mít minimálně dvouletou praxi na slabší motorce z kategorie A2.


Pokud se někdo rozhodne najednou si udělat řidičák na mašinu a koupit silnou motorku, musí mu být minimálně 24 let. I toto omezení již funguje v řadě evropských zemí a určitě má svůj smysl, kdy nejsilnější mašiny budou k dispozici až ve vyzrálejším věku nebo pro lidi, kteří již mají praxi na menším výkonu. Otázkou bohužel zůstává finanční a administrativní náročnost neustálého opakování jednotlivých fází autoškol a zkoušek.

Co dodat na závěr?

Návrh zákona určitě bude mít řadu příznivců i odpůrců, ale podle mého soukromého odhadu v nějaké podobné formě asi projde a od roku 2011 začne platit. Zpřísnění podmínek sice určitě nepotěší mladé jezdce natěšené na silnou mašinu a nevyřeší všechny problémy a nástrahy číhající na motorkáře na našich silnicích, ale doufejme že je to začátek zájmu o naši bezpečnost a zlepšení situace na našich silnicích. O tom svědčí i ministerská preventivní mediální kampaň „Nemyslíš - zaplatíš“.


Stále je hodně co zlepšovat, ale buďme rádi že se konečně něco děje, množí se projekty zabývající se otázkami nehodovosti, třeba se za pár let opravdu dopracujeme k větší ohleduplnosti a kázni, které si můžeme vychutnat třeba při výletech do rakouských Alp.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist