globalmoto_duben_nolan




Intermot 2004

Kapitoly článku

Aprilia Pegaso 650 Strada


Již delší době se v tisku a na internetu spekuluje o nástupci Aprilia Pegaso a jeho odhalení se očekávalo právě na letošním Intermotu. Jaké bylo překvapení, když se po zvednutí opony objevil motocyklu ve stylu supermoto - Pegaso Strada - s motorem z motocyklu Yamaha XT660 s výkonem přibližně 50 koní. S hmotností 168 kg, tenkými litými koly, dvěma výfuky pod sedlem a odvážným designem s hojně obsazenými matnými černými plasty jde o kompletně nový počin. Kromě neúnavných modelek oko potěší také diodová zadní světla i směrovky. Vzadu se pak motocykl pyšní stošedesátkovou pneumatikou... (vepředu 110) - tak to opravdu do terénu nebude. Výrobce ale hned přispěchal s ujištěním, že se nejedná o náhradu stávajícího modelu Pegaso 650i.e. s motorem Rotax, který by se měl vyrábět souběžně.
FilipT





Aprilia Sportcity


Mnichov se stal kromě jiných modelů v podání této značky také výchozím hřištěm pro zbrusu nový scooter Sportcity, který vyráží na scénu hned ve dvou objemových kategoriích a to 125 a 200 cm3. Aprilia má v oblasti scooterů zkušeností na rozdávání, takže lze více než předpokládat, že i tento stroj z bohaté studnice moudrostí této značky těžil. Dle Aprilie je stroj určen jak jinak než do hustého městského provozu, ale je samozřejmostí, že ho lze použít i k celé řadě dalších aktivit s ježděním spojených. Svojí světovou premiéru si sice stroj odbyl v Mnichově, nicméně již nějakou tu dobu je v nabídce v rodné Itálii, kde se rozhodně mezi záplavou konkurence neztratil. Jak je na první pohled patrné, Sportcity těží především z tradičně osvědčených hodnot, jako je líbivé kvalitní zpracování, design a celková italská elegance a jednoduchost. O pohon se stará v obou případech vodou chlazený jednoválec o výkonu 15 a 21 k, který bude jistě zárukou kvalitní jízdy ať už zvolíte slabší či silnější variantu. Použitá technika je jinak v obou případech shodná. Motocykl stojí na 15" kolech o rozměrech v předu 120/70 a vzadu 130/80. Nechybí kotoučové brzdy na obou kolech a přísun paliva je zajišťován karburátorem z nádrže o objemu 9l. Sekundární převod je řešen tradičně variátorem. Výška sedla činí příjemných 780mm. Stroj je nabízen ve čtyřech barevných kombinacích s ucelenou řadou tradičních doplňků (větší větrný štítek, top box, zámek atd.). Jak se zdá jedinou jeho nevýhodou je asi fakt, že vstupuje do segmentu, který je značně zahlcen konkurencí, takže koncová cena asi bude hrát nemalou roli v jeho úspěchu. Na druhou stranu renomé značky v této oblasti je v tomto případě dost jasnou devizou.

Aprilia Zero Emisson


Mě osobně na stánku tohoto výrobce zaujal v této kategorii, kromě jiného i představený koncept modelu Atlantic Zero Emisson poháněný vodíkem. Zajímavé byly především rozměry, které se rozhodně nijak dramaticky nelišily od sériové produkce. Tento koncept vznikl partnerstvím Aprilia se švýcarskou firmou Mes-Dea, která je specialistou na alternativní pohon. Výhody, jenž zaručují naprosto ekologický provoz a pohon v podobě vodíku z nádoby jsou jasné. Na druhou stranu i přes veškerou snahu o minimalizaci techniky je z konceptu patrné, že zařízení zabírá kompletně zavazadlový prostor. Na sériovou výrobu si tedy asi ještě nějaký ten čas budeme muset počkat. Nicméně dosažené parametry jsou více než povzbuzující. Hmotnostní rozdíl oproti stávající benzínové verzi je dokonce o 10 kg nižší ve prospěch konceptu, tedy 166kg. V oblasti výkonu však stroj na pohon vodíku stále lehce pokulhává. Výkon činí 6 kW, což je o 3 kW méně než u klasické benzínové verze o objemu 125cm3. Dojezd činí 150 km a maximální rychlost je 85 km/h, což je oproti verzi benzínové s dojezdem 200 km a maximální rychlostí 100 km/h, stále prohra. Avšak ekologický aspekt je rozhodně nezanedbatelný a ačkoliv má tedy verze se spalovacím motorem výkonově stále navrch, je toto řešení velice dobrým příslibem do budoucna už jen z pohledu na vstupní zdroje.
Lukáš Růžička



Další foto:


Informace o redaktorovi

Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Lukáš Růžička - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist