globalmoto_duben_nolan




Obě Husqvarny 401 můžete mít s automatickou spojkou

Katalogy originálních doplňků u velkých i malých výrobců jsou plné věcí, které k danému modelu tak nějak čekáte. Na adventury jsou to samé kufry nebo komfortní sedla, k naháčům třeba štítky, supersporty si můžete zkrášlit kupříkladu karbonovými díly. Husqvarna teď do svého katalogu ovšem zařadila jeden prvek, který nás „na první dobrou“ docela zarazil.

Tím prvkem je automatická spojka Radius X od americké značky Rekluse, za kterou si Husqvarna řekne 15 743 Kč včetně daně. Přitom jestli bychom čekali nějakou fičuru k řazení, byl by to určitě quickshifter. Minimálně jednosměrný. To je teď věc, která v motocyklovém světě frčí a která jízdu na motorce dělá snazší, bezpečnější a zábavnější. Protože nemusíte mačkat spojku, nerozhazujete si tím celou motorku (schválně se někdy koukněte na jezdce před sebou, když řadí, jak se celý kroutí) a je to prostě skvělý pocit, když tam kvalty padají jak v MotoGP – bááám, bááám, bááám! Quickshiftery teď má v základu kdejaká motorka napříč všemi kategoriemi, a když ne v základu, tak coby volitelné příslušenství.

Takže jsme byli opravdu hodně překvapení, když Husqvarna slavnostně anoncovala, že právě zařadila do nabídky pro „čtyřistajedničky“ kit od Rekluse. To jako fakt? Žádný quickshifter, nýbrž automatickou spojku? Trend udělat jízdu na motorce snazší je teď velký, Honda to vůbec vyřešila s dvouspojkou DCT, o masivním nasazení quickshifterů alias rychlořazení byl celý horní odstavec a jediná značka, která sériově používá automatickou spojku (kromě Hondy Super Cub, ale to je trochu jiný příběh), ovšem také ve spojení s quickshifterem, je MV Agusta. My bychom taky nejdříve řešili rychlořazení a až potom případně automatickou spojku.

Jenže když dáme téhle myšlence chvíli na rozvinutí, vlastně musíme uznat, že to Husqvarna udělala naprosto správně. Jak Svartpilen 401, tak Vitpilen 401 jsou do značné míry městské stylovky. Tedy, Vitpilen je se svou přísnou jezdeckou pozicí pro hodně velké masochisty, ale to zaměření na město tam je velké. A zákaznická skupina je jasná, mladí držitelé řidičáku A2, kteří na těchto motorkách jezdí buď do školy, nebo do práce. Čili zase město. A co vás po městě prudí nejvíc? Ani ne tak řazení, jako to nekonečné mačkání spojky. Quickshifter tady moc nevyužijete, navíc udělat dobré rychlořazení na jednobuch není úplně sranda, zato vychytávku, díky níž byste nemuseli při každém zastavení a rozjíždění trdlovat se spojkovou páčkou (zejména na tom Vitpilenu, kde po chvíli necítíte zápěstí), byste ocenili víc.

Proto tedy Rekluse Radius X, sestávající ze spojkové sady TorqDrive a automatického odstředivého systému EXP. Rekluse dělá odstředivé spojky zejména na endura už léta letoucí, takže je velký předpoklad, že tohle bude chodit krásně jemně a spolehlivě. Jak to funguje? Automatická spojka odpojuje převodovku (potažmo zadní kolo) od motoru při poklesu otáček pod určitou úroveň. Čili nikdy byste si neměli „zašlápnout“ motor při prudkém brzdění, stejně tak můžete zastavit třeba se zařazenou čtyřkou. Prostě jak už by měl motor zdechnout, spojka zasáhne. Její největší přínos je při rozjezdech, jen šlápnete na řadičku a rozjedete se jako na skútru. Ovšem pozor, dál už spojku na řazení používat musíte! V ničem vás tenhle systém neomezuje, spojkovou páčku tady pořád máte, akorát v tom městě to bude mnohem větší pohoda.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 12 Kč od 4 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Normik přispěl 3 Kč
chrochtato přispěl 3 Kč
masi přispěl 3 Kč
puod přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist