globalmoto_unor




Husqvarna Norden 901 v dobrodružnější verzi Expedition

Na to, jaký humbuk dělala Husqvarna kolem příchodu Nordenu 901 před rokem, je teď u přidané verze Expedition podezřelý klid. Jedna stručná tisková zpráva a jinak ticho po pěšině. Zřejmě proto, aby se vůbec prodaly nějaké základní modely, protože Expedition přináší za skromný příplatek o dost lepší výbavu. A to i podvozkovou.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Norden 901 je jedním z nejvýraznějších cestovních endur posledních let. Nelíbí se všem, ale každý ho respektuje. Technicky je to kátéemka 890, ovšem při osobním setkání zjistíte, že jízdní zážitky jsou dost jiné. Takové specificky severské, i když už roky Husqvarna patří pod rakouskou KTM. Prostě se na Nordenu jede jinak než na Advikovi, je tady jiná ergonomie a vlastně i trochu jiná specifikace. A na rozdíl od KTM tady byla celý loňský rok, kdy měl Norden svoji prodejní premiéru, pouze jedna verze. Nyní přichází, přesně podle zvyklostí rakouského výrobce, vylepšená varianta, ovšem jak je Norden jiný než Adventure, i tady je odlišnost – zatímco oranžáda své verze R posílá především do terénu, Expedition přesně odpovídá svému názvu. Ovšem ani na ten terén nezapomíná.

Co to přesně znamená? Že Expedition bude motorkou na výlety do odlehlých oblastí a je to cestovní enduro, které je víc cestovní i víc enduro než základní provedení. S ním si „expedišna“ určitě nespletete, protože je tady úplně jiná grafika, která vypadá vážně skvěle. Ať už za těmi čárami na bocích vidíte cokoli, mě třeba to tlačí směrem k mapám. Je zajímavé, jak moc s optickým dojmem lehkosti tohle nové zbarvení udělalo. A hned vzápětí si všimnete vysokého plexi, které nejenže bude jistě fungovat o dost lépe než to nízké ze standardního modelu (i když já si na něj se svými 174 cm nestěžoval), ale také motorce sluší daleko více. Zajímavé je, že tohle plexi si v konfigurátoru do standardní verze neobjednáte.

Další věcí, na kterou je konfigurátor krátký, je odpružení. Standardní Norden 901 vyjíždí do světa na wépéčkách Apex se zdvihy 220 mm a plnou nastavitelností, ovšem Expedition dostává do vínku o třídu lepší WP Xplor se zdvihy 240 mm a též plnou nastavitelností (vzadu dokonce i rychlá a pomalá komprese), tedy stejné komponenty, jaké používá KTM 890 Adventure R. To leccos napoví o tom, co je Expedition za motorku. Tady si jenom povzdechnu, že je škoda, že Rakušané nepřidali ještě vyšší řídítka, protože ergonomie u standardního modelu není příliš vstřícná pro jízdu ve stupačkách a u Expeditionu se právě takový způsob jízdy předpokládá, nicméně tohle by mělo jít vyřešit nástavci z katalogu doplňků.

Z toho už pocházejí všechny ostatní prvky, které verzi Expedition odlišují od základu. Vlastně je tady všechno, čím bych si Nordena vybavil také. Vezmeme to odspodu, tam přibyl centrální stojan a motor kryje pořádný bytelný hliníkový šusplech, jenž slouží zároveň jako kryt nádrže. Pojďme výš, sedlo řidiče dostalo vyhřívání a na zádi motorky najdeme rámoví a na něm pověšené zajímavě tvarované vodotěsné brašny o objemu 36 litrů. Oukej, trojice hliníkových kufrů toho odveze určitě víc, ale ty si můžete dokoupit (stejně jako k základnímu Nordenu), když zjistíte, že vám tyhle brašny nevyhovují.

Nejvýše potom najdeme řídítka a přístrojovou desku a i tady jsou v základu prvky, za které si jinak u standardního Nordenu připlácíte. Když už je sedlo vyhřívané, nesmějí samozřejmě chybět ani vyhřívané rukojeti, a 5“ TFT displej je rovnou obohacen o konektivitu a čtvrtý motorový mód Explorer, umožňující podrobnější nastavení elektroniky. Pokud byste tohle všechno sečetli, vyškrábete se u standardního Nordenu z původních 390 tisíc na bezmála 440, a to v tom ještě nemáte ten lepší podvozek a vyšší plexi. Přitom za Norden 901 Expedition zaplatíte 415 625 Kč. Je tedy pouze o nějakých 25 tisíc alias 6 % dražší než základní verze a já si marně lámu hlavu, co by mě mělo přesvědčit, abych jí dal před Expeditionem přednost.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 15 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
ZdenalH přispěl 15 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist