globalmoto_duben_nolan




Husaberg končí s motory s úhlem 70° - představil novinky 2013

Rok 2007 byl u Husabergu rokem revolučním a asi není potřeba připomínat ten humbuk kolem „sedmdesátkového“ motoru, který přišel s modelovou řadou 2009. Rok 2013 znamená pro žlutomodré soutěžáky další zásadní milník, protože se vrací ke klasické koncepci motoru na stojáka! Krom toho se hodně inovovalo a světlo světa spatřily také fungl nové modely.

Kapitoly článku

Po stránce designu je celá dvoutaktní a čtyřtaktní řada sjednocena, a tak tomu není jako dřive, kdy se dvoutakty podobaly spíše oranžovým soutěžákům, než čtyřtaktním Bergům.
Sedmdesátkový motor to má tedy spočítaný a celou čtyřtaktní řadu FE nyní pohání klasický stojatý motor. Oproti loňsku se tedy dost zásadně pozměnily objemy čtyřtaktních bucharů, což si pochopitelně žádá nové označení. Čtyřipade FE 450 zůstává v nabídce i nadále. Na scénu se však vrací legendární model FE 501, který se u Husabergu objevil už v roce 1989. O dva roky později byl světu představen model FE 350, a právě ten se nyní také vrací. Úplně novým přírůstkem čtyřtaktní modrožluté rodinky se stává čtyřtaktní dvěpade FE 250. Dvoutakty zůstávají stále tři. Jedná se o lehoučkou dvácu TE 125, větší dvěpade TE 250 a nakonec o velice oblíbenou třístovku TE 300.
S vyjímkou stopětadváci disponují všechny třináctkové modely elektrickým startérem. Dvoutakty ale mají také klasický kick-start, bez kterého se i nadále musí obejít celá čtyřtaktní řada. Pořídit se však dá jako příplatkový kit, který najdeme mezi originálním příslušenstvím Husaberg. Čtyřtakty jsou stále v režii elektronického vstřikování Keihin. Pro ušetření hmotnosti a zvýšení tuhosti motoru jsou kartery FE 450 a 501, stejně jako FE 350, vyráběny pomocí vysokotlakového lití.
Kompletně nový je také rám z ocelových profilů, ale i podsedlovka z pevného a pružného plastu, ostatně, tak jak jsme si u husarů již zvykli. Změnám se nevyhnula ani zadní kyvná vidlice, která se stará o odpružení zadního kola společně s centrálním tlumičem WP se systémem PDS. Ten je samozřejmě kompletně stavitelný a s modelovým rokem 2013 dokonce o 7 mm delší. Na předek se montuje horká novinka značky WP, kterou je USD vidlice s označením 4CS. Jedná se o čtyřkomorovou vidlici s uzavřenými cartridgemi, na které se vše nastavuje nahoře a bez použití nářadí.
Velká pozornost se věnovala ergonomii a výsledkem je štíhlá stavba, která by měla maximálně vyhovovat pohybu jezdce v sedle. Sedlo dvoutaktů leží ve výšce 960 mm a u čtyřtaktů ještě o jeden centimetr výše. Čtyřtakty navíc dostaly ventilátor chladiče a transparentní nádrž o objemu 9,5 litrů. Mimochodem, do čiré nádrže dvoutaktů se vejde ještě o 1,2 litrů paliva více. Pokud se podíváme do tabulek poukazujících na hmotnosti třináctkových Husarů, zjistíme, že dvoutaktní TE 125 váží 95 kg, TE 250 104 kg a TE 300 zrovna jakbysmet. Čtyřtaktní FE 250 váží 107,5 kg. FE 350 108,5 kg, FE 450 112 kg a FE 501 112,5 kg.
Důležitější než všechny tyto údaje bude skutečnost, jak si třináctkové Husabergy povedou v terénu naživo. Proto doufám, že vám budeme moci co nevidět přinést první dojmy ze stupaček těchto žlutomodrých soutěžáků. Oficiální video vypadá velice slibně, a tak se asi máme všichni na co těšit. Mrkněte na další kapitolu a posuďte sami. 

FE 250


FE 350


FE 450



FE 501


TE 250


TE 300

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)

Stáhněte si vybrané fotografie na pozadí vašeho PC

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (9x):



TOPlist