husqvarna_svartpilen_801_2




Zapomenutý „frameless“ patent od Hondy

Ducati jako jediná velká značka na svých mašinách používá monokokový rám, který vlastně není klasickým rámem, nýbrž jde o dvě oddělené části, které spojuje pouze motor. Podobné řešení si ale nechala patentovat Honda už v roce 2006, tedy více než rok a půl před Ducati.

Řešení od Hondy by mělo být použitelné pro jakýkoliv počet válců, varianta na nákresech je pak zřejmě určená pro V4 a V5 motory. Přední část s motorem spojuje krk řízení, zatímco níž položená zadní část s motorem spojuje zbytek zadní části mašiny (kyvka, podledlovka).
Oproti monokoku od Ducati počítá Honda s válci do V uloženými tak, že válce svírají se zemí téměř stejný úhel (spodek motoru jde kolmo k zemi). Ducati je naopak charakteristická L-twinem, kde je přední válec téměř rovnoběžně se zemí.

Zajímavé je, že patent od Hondy umožňuje tři uchycovací body rámu k motoru (Honda tento systém nazývá „M“ nebo také „W“), Ducati totiž počítá jen se dvěma body. Tento rozdílný přístup k připevnění k motoru sebou jistě ponese jiné chování motocyklu hlavně v zatáčkách.

Zajímavou otázkou zůstává, proč už tento typ rámu dávno neobdržela CBR1000RR nebo VFR1200F? Možná se dočkáme už u příští generace? Nebo si Honda svůj patent schovává pro svůj příští model supersportu s V4, odvozeného z MotoGP? Na tyto a další otázky znají odpovědi asi jenom inženýři z Hondy a my, obyčejní smrtelníci, se můžeme jen dohadovat.
Jedno je teď jisté, Ducati nebyla prvním výrobcem, který přišel s myšlenkou uchycení motoru ke zbytku motorky bez klasického rámu. Zůstává ale prvním a jediným výrobcem, který této variantě věří. Jak ale víme, ne všichni jezdci jsou z monokoku nadšení. Určitě si vzpomenete na Rossiho, který s Ducati nebyl spokojen a Italové pro něj dokonce speciálně vyrobili klasický rám pro jeho závodní speciál.

Informace o redaktorovi

Roman Daněk - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):



TOPlist